fredag 15 juni 2012

Puch MS50 Kansas 62 renovering - spara pengar, fixa originaldelarna

Jag har en fix idé om att mopeder jag renoverar ska återställas med samma delar som de hade från början, så långt det är möjligt. Det är därför jag även lägger tid på att rengöra gummidetaljer och köra rostiga bultar i citronsyra. Att köpa nya gummiunderlägg till tanken, tankfäste och tanklock hade gått på några hundra kronor. Tyvärr gick inte svingen att rädda så jag har hittat en som är OK med kedjeskyddet i behåll. Den behöver dock lite svets, ett stag är borta och den inre plåten har släppt. Jag frågade en kille på närmsta verkstad på Råå om de kunde hjälpa mig. Det visade sig att de har en verkstad till några kilometer bort. Och där ska det finnas en likasinnad som jobbar. Alltså en som har moppar som intresse. Snacka om flax. Tanken har jag börjat slipa, för hand, jag gillar det. På den här årsmodellen hade MS50 fått den stora tanken, dock utan krom på övre halvan, med med verktygslucka i krom, så man slipper problemet med slipa bort krombeläggningen. Jag kunde tagit en annan tank, men ska det vara samma delar så ska det. Den vita färgen tålde inte citronsyra tidigare när jag fixade ramen så jag testar att lägga även det målade tanklocket i samma lösning - otroligt att man kan får för sig att måla ett tanklock...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv här om du vill kommunicera med mig. Du kan också mejla till puchdakota1966@gmail.com

Leta i den här bloggen