torsdag 13 mars 2014

Motorbyte på Dakota1968

Vad är det som får vissa att tänka så här: Jag ska sälja min moppe. Då tar jag och byter ut så många delar på motorn som möjligt till skrot från min låda. Jag anade oråd redan när jag konstaterade att motorbultarna satt felvända - man kan inte ta av motorn utan att ta av fläktkåporna. Mycket riktigt. Fläkthjulet saknade flänsar, den inre fläktkåpan var trasig på flera ställen. Fel yttre kåpa för modellen och samtliga skruvar utbytta till några av tvivelaktig kvalitet så långt från original man kan komma. Dessutom satt svänghjulsmuttern löst och gummikuddarna saknades. Tur att jag bara körde 100 meter runt huset. Nu ska motorn lämnas in på verkstad. Har fått ett bra pris på jobbet av Norscand. Och jag slipper svära över mina ögon som inte är vad de en gång var när det gäller pill som rullager. För övrigt var Dakotan i bra skick och ett par lösa fenders följde med så det löser sig. Rätt skärmslut utan rost. När jag såg bilderna såg framskärmen rätt ut, men det är nog något Crescent-skit, duger väl i sommar. Det ska komma nya nästa år, kommer att stå först i kön ute hos Björn. Ni kan räkna med att jag återkommmer till den här under året. Nu ska den få låna en frisk Dakota 66 motor. För efter några mil märker man om även bussningar och annat måste bytas. Förmodligen väntar en helrenovering i september. Trots allt är det inte så lätt att hitta Dakotor med fenders. Och jakten på en 67:a fortsätter.