söndag 1 juli 2018

Tomosprojektet - putsar och funderar på årsmodell

Har sökt på nätet efter bilder på en likadan Tomos. Men inte hittat någon i exakt det utförande som denna har. Inget vov-nummer så den är inte nyare än 1960. Fästena för växeljusteringarna sitter i ramen och inte på en lös platta av aluminium. Och när skedde förändringen? Det har jag kunnat men kan inte komma på det nu. 0,8 hk. Ja, jag får nog hålla mig till 58-60 även i fortsättningen. Men det retar mig att jag inte kan hitta en likadan på nätet. Det närmaste jag kommit är samma ljusblå färg men med verktygslådor i vitt bak samt vitt lamphus och dito tank med krom på övre sidan. Men denna har hellackad tank, inga verktygslådor, finns inga monteringshål heller, samt ljusblått lamphus. Ramen blev fin och jag kollade bloggen och upptäckte att jag 2012 började bygga på en likadan ram. Se bilden. Denna fick så småningom en fyrväxlad motor. Efter provkörning med det höga styret och allt för hög hastighet tog jag beslutet att sälja den för byggkostnaden. Såg den på Blocket något år senare för dubbla priset. Kul att det man byggt lever vidare.
Detta är så nära jag kommer. 1960 annonserar firma Como M & T Bjerke om årets nyhet Tomos-Puch som fanns i två utföranden De Luxe och Superior. Den jag har måste vara en De Luxe eftersom den var något enklare utan verktygslådor. Så 1960 baserad på en Puch årsmodell 1958 tycks vara svaret om man kollar i broschyrer.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv här om du vill kommunicera med mig. Du kan också mejla till puchdakota1966@gmail.com

Leta i den här bloggen