onsdag 30 januari 2013

Läsarhojar januari - Puch Alabama - tre renoverade

Från Staffan i Karlskrona kommer tre Alabamor som är renoverade från grunden. Mycket risiga från början berättar han. Den blå går lite fortare och har fyrväxlad låda och 15 Bing. Motorn är vässad av den välkände mr Pucher. Vill du också ha din kära ögonsten på min blogg. Mejla över en bild och lite kort info till puchdakota1966@gmail.com. Utrymmet på Puchsweden är obegränsat.

tisdag 29 januari 2013

Läsarhoj januari - Puch Dakota (En 67-ram visade det sig)

Så här är man van att se gamla Puch Dakotor - lite stajlade och en bra bit från orginalutförande. Vill du också visa upp din Puch - mejla mig så fixar vi det. Bloggutrymmet är gratis och Google gillar att man slösar lite med deras mb. Just den här Dakotan är en 67:a visade det sig när vi kollade närmare på ramnummer och detaljer. Dock har den mist sina fenders och sin originalmotor.

Puch Alabama 67 - januaris slitvarg

Albaman från 67 bara går och går. Här en klassisk pose på den här bloggen. Lätt lutad mot väggen till sovrummet. Hatar smutsen på vägarna.

söndag 27 januari 2013

Dakota Alabama - diverse delar köpes - bytes

Har du tröttnat på ditt renoveringsobjekt eller fick du en massa delar över? Jag samlar just nu ihop prylar till kommande projekt. Jag brukar ha en framförhållning på ett-två år innan jag sätter igång. Så även om du läser det här inlägget långt senare än jag publicerade det, är det aktuellt. Du kan mejla mig på puchdakota1966@gmail.com

söndag 20 januari 2013

Ingen Puch-vår i sikte - jo kanske

Kallt och jävligt. Hade spanat in ett gäng auktioner på ebay men budrobotarna klådde mig varje gång. Enda glädjen var att jag trissade upp priset rejält för en del. Nu väntar jag in ett styre till min MS50V i fint skick - och yes äntligen en auktion som folk inte hade span på. Då har jag allt för att starta renoveringen av MS50V:n. Den ska vara svart original, så det får den bli. Våren rycker närmare...

söndag 13 januari 2013

5000 besök

Det måste firas. Ingen tårta. På jobbet räknas bara klicken på vår sajt, många klick bra dag. Nu har jag kommit på vad man ska skriva för att besöken ska trilla in i snabbare takt än hittills. Ja la tidigare in ett inlägg med MS50:n till salu, tog bort inägget efter 12 timmar. Då finns orden kvar i googels sökdata och man länkas hit. Nu kör jag några till för att testa om även brödtexten hänger med: Puch Florida till salu 500 kronor till exempel. Fina Puch-delar billigt osv. Den bästa är nog grön Puch Dakota 1966 säljes för 1500 kronor. 20130120: Besök per dag är nu uppe i 35 i snitt ungefär vilket betyder 12 800 om året. Mer än en fördubbling alltså. Det är fortfarande inlägget om delar från ebay som folk klickar på. Nästan varje dag faktiskt

onsdag 2 januari 2013

Vinterpyssel med Puch Lyx

Idag satt jag och pysslade en del med min falska Lyx. Med Posten kom en fin framskärm från Österrike. Den fyrväxlade Mexicomotorn har tagit plats i ramen. Fick ett par vita handtag från Tyskland i förra veckan - allt för att retas. Nu ska jag ringa Björn på Puchverkstan och köpa en vit Bategu-sadel och ett nytt kromat avgassystem. 79:an som jag hittade innan jul fick donera en pakethållare, ett kopplingshandtag och ett bakhjul. Egentligen borde jag kanske skaffa däck med vita däcksidor också... Blir nog bra det här till slut. Tänk, det var i februari/mars 2012 som jag köpte ramen utan att ha något mer, kan den bli färdig moped innan ettårsdagen? Känns tveksamt, men det är trots allt möjligt om jag skärper mig...

måndag 31 december 2012

Firma som fixar kromet

Hittade ett företag på nätet som kromar om delar till motorcyklar och mopeder. Finns i österrike. Man behöver bara skruva av delen och skicka den till dem så fixar de allt. Låter som en dröm. Jag måste prova. När du kommer till sidan, kolla i listen efter förkromning. Lycka till Jag ska skicka ner ett par Alabama-fälgar, helt klart. Micke http://www.jawa-puch-malik.at

torsdag 6 december 2012

Sadelskruv - knappast NOS - vad gör man?

Fick hem sadelskruven till Alabama. Den skulle vara NOS... Det är den ju knappast men den duger nog efter att jag putsat upp den. Vilket omdöme ska man lämna säljaren. Inget alls tror jag...

fredag 23 november 2012

Puch Mexico-motorn tar form

Jag börjar bli klar med den fyrväxlade Puch Mexico-motorn. Ägnade dagen åt att putsa fläktgallret - lägg märke till att ribborna är lite annorlunda. Fanns bara 66,67 och 68. Bara fläkthuven kvar.

Skönt att jag ångrade mig

Testade att sätta ut min MS50V till försäljning. En vit Dixie hägrade. Dixien blev såld till någon annan med större plånbok och jag behöll min MS50. Kändes verkligen skönt att stänga annonsen. Den här MS50:n har flyttat in liksom, blivit en del av gänget. Det var tänkt att han skulle flytta till ladan några mil bort och bli kompis med de andra klenoderna, men han får stanna i hemmagaraget nu. De två dagar annonsen låg ut hade den 1906 visningar, och tre-fyra typer ringde konstant, den förste redan klockan halvsju på morgonen. Kul när man bara sovit ett par timmar. Stängde av ljudet. Aldrig mer ska jag sälja något på Blocket, fy tusan. Och använda dolt nummer, vem tror att man svarar då. Never. En lite sadistisk sida kom fram i mig. Ju mer en galning ringde desto mer njöt jag av att ignorera samtalen, det kom mejl och sms med texten "ring mig omedelbart". Som om det skulle bita på mig... Jag gör naturligtvis tvärtom av ren jävelskap. Med posten kom en överraskning. Kul med en ny tidning, den gillade jag.

lördag 20 oktober 2012

Bibeln - katalog från RBO i Österrike

Har fått en katalog från RBO. Inte visste jag att man kan köpa helt nya originalstötdämpare till Alabama tex eller eller en fabriksny ram till MC50. Jag förstår nu var vissa får sina delar ifrån. Visst jag har kollat på deras webshop men den var lite rörig, katalogen gav en ny insikt.

fredag 19 oktober 2012

Ny i samlingen: Nymans herrcykel från 20-talet

Här kommer mitt senaste fynd. En fräck herrcykel från 20-talet har jag nu fått lära mig av expertís på Raketsports forum. Väntar ivrigt på årtal, ramnummer är 2410XX Tramporna är av nyare snitt, ska vara Hermes precis som sadeln. Jag funderar på att skaffa en retro i brunt läder eller hitta en snarlik original på Tradera, inte så lätt vad jag förstår. Tillägg: Cykeln har nu fått en ny ägare i Stockholm. jag önskar honom lycka till. Själv investerade jag i en fyrväxlad Mexicomotor

torsdag 4 oktober 2012

Nya tändplattan funkar bra på Alabaman från 67

Testade att montera den nya tändplattan, ny kolv och ny avgaskrök. Motorn spinner som en katt. Skönt. Den kritik man komma med är att tändkabeln är av en konstig kvalitet. Det går inte att använda en tändhatt med skruvanslutning. Tändkabeln "mjölar sig" om man försöker skruva på den. Jag använde den äldre typen av tändhatt med en spets som skruvas i från insidan. Kablarna är långa och går lätt att kapa av till önskad längd. Ett bra köp från Puchverkstan.se - nu är det slut med att leta begagnade tändplattor på marknader och nätsajter. Den är tillverkad i Taiwan vilket borde borga för lite bättre kvalitet på spolarna än många andra nytillverkade delar från Kina och Indien. Den gamla tändplattan ser ut som den var ny, ska skicka den till en kille jag lärt känna från Tradera och få den kollad, antingen tändspolen eller kondensatorn ska bytas, eller båda. Det är faktiskt skönt att leja bort jobb som man är sådär på till en expert som vet vad han pysslar med. Idag lyckades jag också komma över en treväxlad och komplett motor till en handväxlad DS50 från Österrike, den ljusblå Alabaman. Ska vara årsmodell 1960 - alltså äldre än de första i Sverige. Motornummer börjar med 75xxxx. Ska bli spännande att få hem den.

tisdag 2 oktober 2012

Nya delar till Alabaman från 67

Har börjat köra med Alabaman från 67 som jag köpte i juni. Jag visste redan från början att den hade haft vissa motorproblem och bland annat varit svårtstartad ibland. Och förre ägaren var inte så van mekare så vad som helst kunde dölja sig under fläktkåporna. Plockade av toppen, inga pinnbultar utan långa genomgående bultar, hujeda mig. Toppen, en högkomp som planats. Cylindern planad på ovansidan. Och en Sachskolv... 38,5 mm lopp. I förgasaren satt nålen några steg fel. Bytte topp, satte i riktiga originalpinnbultar och justerade förgasaren. Startade direkt och gick hyfsat. Använde den till jobbet en vecka, mot slutet kom de klassiska problemen, motorn tänder enbart ibland när den är kall, så det tar ett tag att få igång den hostande draken. Klassiskt kondensatorfel eller tändspole som håller på att ge upp. Istället för att kludda med begagnade plattor som jag brukar köpte jag helt enkelt en ny från Björn på Puchverkstan, och dessutom en ny kolv. Kolven var en riktig överraskning. Den var 4 mm kortare runt om, precis som de som sitter i många motorer från Österrike. Blir ett jädra drag i en original TRM-cylinder med denna kolvtyp. Så har ni 38,5 mm med 10 mm kolvbult kan jag rekommendera en titt på Puchverkstan.se. Den är från Speed Parts & Accessories och har artikelnummer 01-15-204 kostar 175. Det kommer en rapport efter att jag monterat delarna och provkört. Här är lite bilder så länge.

Leta i den här bloggen