tisdag 4 juni 2013

Alabaman i låda: Första riktiga framsteget

Så var man igång på riktigt. Stället för fotplattorna fritt från rost och skit. Flera dagar i citronsyrebad och sedan stålborste. Nu ska det bara riktas lite och sedan målas. Håller just nu på med benskyddet och det kommer att ta lång tid innan det känns OK.

lördag 1 juni 2013

Kort debattinlägg: Traderas charm borta

Idag kollade jag om det fanns något kul till salu på Tradera. Bland de senaste inlagda auktionerna är nästan alla från knallar. Det är packningssatser, kullager, bromsbackar och annat som säljs av alla firmor på nätet. Hur kul är det? Förr fanns det betydligt fler privatauktioner med kul begagnade delar. Nu hittade jag två, en kanllgul tank till Dakota, helt förstörd, och ett trasigt fläktgaller. Gäsp... (Jag har inget emot säljaren av packningarna, tvärtom han är en ganska trevlig prick som jag mött på marknader, jag använder bilden som exempel - och så får han lite gratisreklam på köpet)

fredag 31 maj 2013

Alabama 67 - från låda till vägen

Att fixa till en Alabama kräver förmodligen betydligt mer arbete än en vanlig simpel Florida. Med min takt betyder det två år. Skönt då har jag sysselsättning. Började med benskyddet, det fick först jäsa i citronsysra så ytorna för den inhyrde svetslagaren blev rena. Nu väntar antingen slipning eller blästring. Underredet har legat i badet ett par dagar, det får ligga kvar. Fick precis ett glädjande samtal från verkstan, jag behöver inte byta bil som jag haft mardrömmar om - V70:n rullar vidare till alla nybilsälskande grannars stora förtret. Ja, jag har förmodligen den äldsta bilen på min gata och på de gator som ligger i närheten också för den delen. Här där jag bor måste man visa hur rik man är (eller hur skuldsatt) så jag antar att mina mopeder och min 13 år gamla bil retar folk. Vilken sommar det blir...

söndag 26 maj 2013

Tre moppar har lämnat - en ny på väg in

Två MS50 och en Florida har lämnat mig. De får säkert det bra hos sina nya ägare. Själv kan jag breaka nyheten om att jag köpt ytterligare en grå Alabama i delar - en 66:a. Därmed har jag snart två Alabama-projekt igång samtidigt - det går också att komma in i garaget. Funderade på om jag ska lackera en av dem i B Racing green metallic - alltså samma kulör som Dakota 66. Det är bara en lös idé...

torsdag 16 maj 2013

Alabama 67: Motorn börjar bli klar.

Alabaman i låda stannade hos mig. I dag har jag fixat motorn. Ska sätta den i en Florida och testa den så att den funkar som den ska. En ny begagnad rostfri sving med kedjeskydd kom med Posten från Tyskland. Och Björn lämnade lite skummgummi-bitar till sadeln. Såg ett par bitar latex i påsen, blir perfekt. Nu gäller det bara att hitta en firma som kan rostlaga benskyddet. http://puchsweden.blogspot.se/2013/05/illa-medfaren-puch-alabama-1967.html

fredag 10 maj 2013

Provkörd: Alabama 1966

Så var premiärturen avklarad. Allt funkar, växelpedalen något trög, justering krävs. Toppar 40 med bra varv. Misstänker att pluggen är ur, men den är inte drevad. Ägnade dagen åt att polera lacken med lackrengöring. Det blir bra glans. Skärmen verkar gå att polera upp, den har ingen sträv yta som 67:an. Min andra 66:a har fått sin skärm lackerad känns det som, men jag är ej helt säker, har dock utgått från det. Kromet på fälgarna slut, som väntat. Avgassystemet rostigt, så det byter jag. Även hylsorna fram rostiga. Tanken kunde varit bättre. Men fotplattor och vindskydd ännu hela. Återkommer med bilder när den är rekonditionerad och vaxad för att bevara patinan. M

torsdag 9 maj 2013

Ny i samlingen: Puch Alabama 1966 i patinerat originalskick

Så har jag äntligen hittat en tidig 66:a i originalskick, det skiljer ju en del från årsmodell 67. De första som kom hade en extra ring runt framlampan - en slags adapter så att lampan från den ljusblå kunde användas. Pakethållaren är fyra fem cm smalare än på nyare Alabama - kolla även på bygeln. Har aldrig sett det utförandet tidigare, men det kan kanske vara ett arv från DS50. Skillnaden på sadel syns på de två sista bilderna - den sista från min andra 67:a.(20130817: Nu har jag förstått att både Denfield och Sie Feg (har ej koll på om företaget heter så) levererade sadlar samtidigt den här tiden. Puch tog helt enkelt den sadel som fanns i lager och monterade.) Nu har jag alltså byggt upp en liten Alabama-samling i Puchsamlingen - två Alabama från 66 och två från 67 - tre som rullar och en i kartong. Skulle sitta rätt bra med en blå 68:a nu - synd att jag sålde den jag hade för några år sedan... (201308: Nu finns även en blå i samlingen)

söndag 5 maj 2013

Alabama - sadelstoppning sökes

Någon som vet var man kan köpa latex/skumgummi med hög densitet? Den här stoppning har vittrat sönder, dessutom har hälften försvunnit. Sadelskinnet finns ju på Puchverkstan så det fixar jag lätt. Men stoppning. Kanske ska man köpa en bäddmadrass på loppis och stycka eller ....

Fynd bland dammiga delar - NOS ljuskontakt till Alabama

Ibland ska mman ha tur. Som med den här NOS ljuskontakten som låg i en förseglad plastpåse bland delarna till gårdagens fynd... Kostnaden för inköpet blev med ens "mycket förmånligt".

lördag 4 maj 2013

Illa medfaren Puch Alabama 1967 flyttade in idag - lämnade Höör veteranmarknad 2013

Alla delar utom tank och förgasare fanns. Sådant har jag ju gott om så det blir inget problem att montera ihop den här. Tur att killen som plockat ner den inte förstod hur man tar av styret... annars hade patinan varit förstörd. Den har stått så här i många år. matching numbers och motorn verkar ganska OK. Alabamasamlingen växer, känns kul, är riktigt trött på Florida, ungefär lika utledd är jag på Dakota

söndag 21 april 2013

Fynd från årets första veteranmarknad i Degeberga

En ram till en röd Dakota från 69 - tyvärr bortsågade fenders. En ram till en ljusblå Alabama - mycket tidig 61:a - det var därför jag slog till, en treväxlad motor, en hel låda med delar till MS50 - många NOS. Det blev inköpen från årets första veteranmarknad i Degeberga 2013. Om man ska säga något, marknaden var liten, det fanns tre säljare som man kunde handla av, resten hade bara skit eller var uppe i det blå med sina priser. Nu väntar Höör i början på maj och sedan dröjer det till den 21 september innan det är dags för höstmarknaden i Degeberga. Några andra marknader är det inte lönt att åka till.

onsdag 10 april 2013

För kallt för för demontering av MS50 V:n

Trist med den bitande kylan. Önskar att man haft mer svängrum i garaget. Och när man bestämt sig för något känns det märkligt att vänta, så det fick bli polering av en fläktkåpa istället. Egentligen meningslöst eftersom jag har en hel låda full av glänsande huvar. Men är man nörd så är man.

tisdag 9 april 2013

Nu börjar det dra ihop sig - dags att starta ett nytt projekt

Nu är det dags att börja med årets projekt. Solen lyser och det är lite vår i luften. Min MS50 V från 1960 ska få nytt liv är det tänkt. Jag har alla delar som krävs även om jag letar efter en bättre framgaffel. Började så smått med att fixa till ett framhjul idag. I morgon tänkte jag ta det tråkigaste. Nedmonteringen. Hatar rostiga skruvar. Ramen är hel som tur är, bara kedjeskyddet som behöver en svetsloppa - staget mot svingen har lossnat. Förra sommaren lekte jag en del med den, den rullar på bra så det blir väl ett ganska trivsamt objekt för en gångs skull. Häng med från början.

söndag 24 mars 2013

fredag 15 mars 2013

Glad Puch

Jag är lite upptagen de kommande veckorna - kanske hinner jag inte skriva något speciellt så jag passar på att önska Glad Puch

Leta i den här bloggen