lördag 11 november 2017

Puch Florida 1964 - Motor ihopsatt

Det här är också min egen dagbok så man behöver inte kolla på alla inlägg. Har skaffat en app till mobilen så allt blir smidigare. Dock är inte bilderna klickbara när jag lagt upp dem med appen. 


Puch Florida 1964 - motorpyssel 2

Motorn är i fint skick utvändigt. Kåporna är hela även om någon försökt bända loss den yttre kåpan eftersom man inte har fattat att det sitter en skruv även på baksidan/insidan också, ack så vanligt. Så nu sätter jag ihop den igen efter rengöring. Tänker använda en av mina treväxlade så denna får ligga på hyllan tills jag får tid att låta den få nya ramlager. Tur att man kan hålla till i miniköket och montera vid köksbordet. Hittills den enda fördelen med en sådan här extralya för jobbets skull. Undrar vad hyresvärden skulle ha sagt om de vetat ...










fredag 10 november 2017

Mer statistik - Puch Swedens läsare den senaste månaden

Svenskar och ryssar. Windows och iPhone. Och så en hel del från USA, men det är kanske inte så konstigt eftersom jag skriver om Puch-modeller som ju har fått sina namn från amerikanska stater. Så Florida 1964 lockar naturligtvis folk som är intresserade av vad som hände i den staten just det året. Här har ni mina läsare i ett nötskal. Ganska intressant att se hur Chrome numera är den dominerande webläsaren. Och att läsningen i mobilen ökar även hos mig precis som hos alla andra mediasajter. Bilden är klickbar.

torsdag 9 november 2017

Puch Florida 1964 - motorpyssel

Plockar isär motorn lite lätt för rengöring. Alltid lika roligt att se en hel inre fläktkåpa. Och så en Stefa tändspole. Även om den ger fin gnista nu så vet jag att dessa spolar är ganska opålitliga. Kanske blir ett byte till Bosch längre fram. Tyvärr har man kört utan tallriken på svänghjulet så det är smutsigt. Blir att ta fram bomullstopsen




onsdag 8 november 2017

Aphängarstyre det tveklöst mest lästa inlägget på den här bloggen

Och varför gillar ryssarna den här bloggen... Statistiken är alltså hur många som klickat på inlägget. Många bläddrar ju förbi utan att klicka.

Puch Florida 1964 - jobbet går vidare

Jag har plockat av delar och rengjort dem. Lacken har jag börjat polera för att få bort bättringarna gjorde med pensel på måfå. Bitvis blir det mycket bra. Det kommer att ta tid det inser jag. Men det har jag ju gott om i övernattningslägenheten. Har fått av motorn och börjat tvätta av den. Tack vare den tjocka filmen av oljesmuts blänker motorhalvorna och växelklumpen utan puts. Det märks att den bara rullat 1000 mil. Lite trist att ramlagren är slitna, undrar hur de som kört den lyckats med det.








fredag 20 oktober 2017

Puch Florida 1964 - uppsnyggning

Har börjat pilla med Floridan. Luftburken i bakelit var hel, bara en sådan sak. Blev genast på bättre humör. Det som förbryllade mig var däremot att förgasaren saknade nålmunstycke. Den borde inte ha rullat en meter efter att detta togs bort, men underligare saker har skett. Mätarställningen är 1006 mil och jag kan känna glapp i ramlagren, så tiden med tonåringarna har satt sina spår. Men den tiden den sorgen. En fördel med att ha en liten övernattningslägenhet är att man kan vara inomhus och rengöra med avfettningsmedel i köksvasken utan att få skäll av personen som man delar livet med :)

måndag 16 oktober 2017

Bra begagnade delar till Puch säljes

1. Den inre fläktkåpan. Helt felfri. Rengjord och putsad. Passar alla V3/V4 motorer. 300 kronor
2. Bromssköld bak till Dakota. Rengjord och felfri. 300 kronor
3. VDO-hastighetsmätare fungerar. 150 kronor
4. Verktygslock till MS50 och äldre Florida med den lilla tanken. Inklusive list, skruv och plastbricka. 100 kronor
mejla till puchdakota1966@gmail.com om du är intresserad av att köpa. Fler begagnade delar och motorer i bra skick finnes.

fredag 13 oktober 2017

Ny i samlingen. Puch Florida 1964 vit och mer eller mindre oskruvad

Min senaste Puch Florida. Just nu placerad i min övernattningslägenhet i Norrköping där jag jobbar. Känns praktiskt att ha något att döda all spilltid med. Hela våren putsade jag upp varenda del jag kunde hitta i förrådet. Så alla reservdelar jag har blänker. Liksom inga problem att lägga 6 timmar på ett fläktgaller... Nu blir det lite mer meningsfull sysselsättning. Har bara precis börjat syna den i tio minuter och putsat lite på bakskärmen. Helt intakt i ramen och originallacken är fläckvis övermålad, men det löser jag.

måndag 4 september 2017

Arrogans och skryt

I helgen som gick var jag på Degeberga veteranmarknad. Jag hittade en kass med mindre delar och kände väl att det varit en ganska normal dag på en marknad i september när nätet tar över allt mer. Vid sista ståndet på väg hem såg jag en Florida-tank. Inte så mycket att hänga i julgranen, bucklor, ytrost, noppor. Ja allt man kan förvänta sig. Men jag tänkte att man kan ha den som dekoration i "garaget". Säljaren nonchalerade mig totalt och var mer intresserad av att höra på en skrythistoria om hur en gubbe hade sålt en Montana i nyskick för 300 och sedan prackat på köparen flera lådor med värdefulla delar helt gratis. Ni vet sådant dravel som folk drömmer eller hittar på allt eftersom de berättar. Sanningen var nog Snarare att han fick köpa en rostig moped för 3000 och fick en låda med trasiga fläktkåpor på köpet. Hur som helst. När säljaren äntligen tog sig tid att sälja fick jag svaret 300 spänn. Och när jag la ner tanken igen började skrävlaren tjata om att sådana tankar är sällsynta och att denna var i ett så fint skick. De hade alltså dömt ut mig på förhand. Och sedan skrattade de mig i ansiktet och sa att jag nog inte fattar hur sällsynt just den modellen är. Vad ska man svara sådana människor? Jag bara skakade på huvudet och gick. Funderade ett tag på hur många oerfarna och nya i mopedhobbyn de lurat och skändat den här dagen. Själv håller jag alltid en låg profil. Och köper bara delar av folk som är trevliga. Och det finns det fortfarande många av.

tisdag 22 augusti 2017

Puch Dakota 69 projekt återställning del 4 - Nu till salu

Nu är det oktober 2020 och den bara står. Jag har så många andra projekt på gång. Till salu för 16.500 och då ingår tre stycken kromhylsor till framgaffeln och nytillverkade fenders. mejla till puchdakota1966@gmail.com om intresse finns. Så här långt har jag kommit nu i slutet av augusti. Fenders är inköpta. Jag har börjat jobba med sidokåpor och lamphållare, inte de som sitter på moppen utan lösa delar från samma årgång faktiskt. Snart redo för lack och montering. Som jag berättat tidigare så tar jag del för del och byter ut innan jag demonterar Dakotan och låter svetsa fast de nya fenderplåtarna - här har jag köpt nytillverkade helt enkelt för att någonsin komma i mål. Hittills har jag nog delar till ytterligare en Dakota eftersom jag köpt på mig allt fler delar. Senast tank, med originallack, och sadel, med originalklädsel. Hastighetsmätaren är nyproducerad, följde med ett annat köp och den tycks fungera bra. Dock kräver den en gammal vajer för att fungera, de nya duger inte. Ytterst märkligt men vad gör det. Så det enda som är nyproducerat hittills är avgassystem för 595 kr, mätaren kostar nog 495 kr och så plåtarna för 795 kronor. Resten är originaldelar. Ganska stor skillnad från när jag fick den. Kvar att köpa är en gaffel med fina kromhylsor.

Ännu ett bra inköp från eBay

Ett gäng bra originalprylar. Så mycket mer värda för mig än alla nytillverkade. Blir fin putsterapi i vinter. Två av de inre fläktkåporna säljer jag nog vidare när jag får tid.

onsdag 16 augusti 2017

Åldersbestämning och modell av Puch

I Sverige har ju Anders som ligger bakom puch-hobby ett populärt register för att bestämma en Puch-mopeds ålder och modell. På nätet hittade jag detta intressanta brev där en person begärt och fått ursprungsbevis för sin DS50.
Jag antar att även vi kan skriva dit. Jag ska åtminstone försöka få fram rätt tillverkningsår för min ena Dakota.

måndag 5 juni 2017

Tre crick-crack på hylla

Tre fina treväxlade crick-crack-motorer. Och så en bild på mitt åkdon i sommar.

lördag 25 mars 2017

Bra kvalitet på Tradera

Det är inte första gången man säljer trasiga bromssköldar på Tradera och inte den sista gången heller. Men höjden är väl när man dessutom skriver bra kvalitet i beskrivningen, det var därför jag reagerade.För er som inte ser felet, den översta bromsskölden har hela centrumbiten bortslagen och kommer aldrig att fungera.

Leta i den här bloggen