fredag 25 maj 2012

Alabama 1966 fina delar - fynd på tyska Ebay

Så kom de efterlängtade delarna från Tyskland. Rätt mätare med grå botten, funkar perfekt, och en fin ljusomkopplare. Delar som inte växer på trän precis. Tillsammans med emblemen både fram och på bakre sidor som kom förra veckan från Österrike kanske man snart skulle ge sig på även att renovera Alabaman från 1966 till nyskick. Men fortfarande saknas växelstaget - bara att leta vidare. Kanske ett vinterprojekt, vem vet. Det här inlägget leder min topplista med flest läsare. Är det för att jag använde de magiska orden delar och Tyskland?... Fundera på det (skrivet 20121022)

torsdag 24 maj 2012

Puch MS50 Kansas 62 renovering - framskärmen klar

Äntligen. Nu ska den bara torka någon vecka innan det är dags för rubbing och vax

lördag 19 maj 2012

MS50 Kansas 62 renovering - skärmstag klara

Skärmstag klara - allt som går ska återanvändas. Den här bloggen ser ut att bli en bra dokumentation. Alltid något

torsdag 17 maj 2012

Puch MS50 Kansas 62 - framsteg med framskärm

Ja det går framåt med framskärmen. Snart dags för tanken. Jämför gärna den första bilden med den sista. Svårt att tro att det är samma skärm... Stagen sitter som berget men jag hoppas att de ska lossa efter att citronsyran gjort sitt.

fredag 11 maj 2012

Puch Alabama 1966

Ja jag vet att den ska vara grå. Men jag köpte den av en äldre man juni 2011 i Lund som renoverat den för 10 år sedan. 1500 ville han ha. Och det fick han naturligtvis. Den låg på Blocket under "Köpes" så jag var den ende som ringde. Annars hade jag inte haft en chans. Kör med den till jobbet varje dag, funkar perfekt, jag kommer troligen aldrig att återställa den, känns OK som den är. Och perfekt i vårt blöta klimat. Notera gärna den hemgjorda växelspaken. Jag har skaffat en ny fotplatta med rätt växelspak som inte är modifierad, fattas bara växelstaget. Tack till Björn.

Puch MS50 V - troligen 60:a

Nu rullar fyndet från Degeberga veteranmarknad våren 2012. Fan vad den ser skraltig ut. Den ska vara svart i originalutförande. Perfekt att puttra runt i Rydebäck med. Det blir väl nästa års renovering. Lamphuset trasigt och styret är snett. Ska koppla in ljuset när jag får tid. Undrar om mman vågar ta den till jobbet. Stor risk att man aldrig kommer fram. Den toppar 35 helt otrimmad.

Puch MS50 Kansas 62 - renovering inledd

Nu börjar det mödosamma arbetet med att återställa MS50:n. Jag började med lamphuset. När jag fått bort den vita plastfärgen och den blå lacken kunde jag konstatera att godset var helt. Lycka. På insidan av lamphuset syns originallacken igen, tyvärr går den inte att rädda. Aluminiumet har oxiderat under, ack så vanligt. Nästa steg blir framskärmen, den ser rostig ut, men det är bara i ytan. Det här kommer att ta mycket lång tid, mycket längre än jag räknat med. Jag skriver det här inlägget medan färgborttagningen verkar. Tur att man arbetar natt så man har flera timmar för sig själv på dagen.

tisdag 8 maj 2012

Min MS50 Kansas 62 är nu i delar

Ja nu är den vitmålade MS50:n i delar. Kunde konstatera att den vita färgen var någon typ av plastfärg för trämöbler eller något liknande. Puchverkstan har slutat sälja färg - alltså vad gör man? Jo man googlar och hittar efter en stund en kille som 2009 skrev att Mazda Vintage Red har den rätta nyansen. Kan bara hålla med. Stor lycka. Edit: Färgen är nog snygg men är den som passar Alabama och Texas - vallmoröd 49. Jag letar nu efter RAL 2517 Rubinröd eller om jag helt enkelt ska nöja mig med den här röda nyansen.

lördag 28 april 2012

Puch MS50 V

Inköpt idag. Varför, det var det enda som verkade vettigt på årets första veteranmarknad.
Och så lite delar Ja, jag är gräsänkling den här helgen...

tisdag 6 mars 2012

Grunden till 2012:års (sommar) Puch Florida

Jag brukar sätta ihop en Florida om året. Det var väl tänkt att MS50:n från 62 och Floridan från 67 skulle tas om hand i sommar. MS50:n är visserligen på väg att demonteras bit för bit och med lite tur hinns den nog med. Men första prioritet får den här ramen från en VS50 från 1957. Detta blir inte en originalmoped till mångas fasa. Jag ska förse den med fullnavshjul istället för halvnav, ett extra högt Marlon Brando styre - vi snackar högt - samt en treväxlad crick-crack-motor. Färgen bestämde jag mig för idag. Det blir Volvo 616 - alltså Passion Red. Såg en V70R på Bildeve idag i just denna färg - den kostade bara 355 000. Nåväl. Ursprungligen ska den här ramen vara ljusgrönmetallic, ha små verktygsväskor där bak och tvåväxlad trampmotor. Nu ska jag bara byta bussningar i en sving och renovera en framgaffel, blir väl klart lagom till temperaturen stigit så pass att man kan lacka hemma igen. Får säkert tillfälle att återkomma till det här bygget. En luftburk, hjulen och en pakethållare är redan klara - så är det när man hela tiden fixar med delar för framtida bruk.

måndag 5 mars 2012

Vårkänslor och bakelitburkar

Idag bestämde jag mig för att ta tag i två gamla luftburkar av bakelit, den äldre mer svårfunna burken. Ja det tog halva dagen ungefär. Viktigt att tänka på när det gäller luftburkar är att man inte får slipa bort färgen. Pensla på färgborttagning och låt det stå tills färgen kryllar. Slipar man på det lilla locket, ja då slipar man också bort Puch-märket, och det blir inte snyggt heller för den delen...
En är klar. Nästa på G.

söndag 4 mars 2012

Solkig under torktumlardamm

I mitt gästrum står en Florida och väntar på varmare tider. Ja, jag har maskiner lite varstans.

Puch Dakota 1966 - fin motor

Motornummer för nördar som jag, ja jag vet att det är Dakota-motor från 1966. Ett gammalt Blocket-fynd som numera driver en Florida.

måndag 20 februari 2012

Ny vecka - ny jakt på delar

Det är måndag fm. Sitter och kollar efter delar på nätet. Nu längtar man bara till lite varmare väder. Bjuder på en fin bild så länge från Puchs försäljningsbroschyr för 1962. Den röda längst bak heter Kansas - det är en sådan som jag beskrev i mitt premiärinlägg. Den svarta bredvid heter Texas. En sådan har jag redan renoverad och klar.

lördag 18 februari 2012

Isvurpa

Usch - benet värker. Gjorde en vurpa på en isfläck med vinterfloridan. Som tur var var det bara styrstången som blev sned. Det gjorde mest ont i mitt knä och på baksidan av låret. Det otroliga är att för exakt två år sedan vurpade jag på samma plats. Den här gången åkte jag inte över styret med näsan före i asfalten. Då i december 2009 kom det två brandbilar, fyra ambulanser och två polisbilar. En dansk familj såg min vurpa och jag förmodar att en viss språkförbistring uppstod. Där stod jag med näsblod, nedblodad tröja och oroade mig mest för att någon polisman skulle fråga om den vita Floridan från 64 var trimmad. En av brandmännen som gav mig en näsduk insåg nog min rädsla. Han blinkade mot mig och föreslog snabbt en fika. Som tur var nappade farbror blå och gänget drog. Själv fick jag åka ambulans till akuten. Där satt jag i tre timmar med nedblodade kläder innan min fru hämtade mig.

Leta i den här bloggen