onsdag 29 juni 2016

Intressant om pakethållare till Puch Dakota

Här ser du två varianter av pakethållare till Puch Dakota. Titta på dem. Den ena har smalare gods och satt på årsmodellerna 1966 och 1967. 1966 har ihoppresade galvade rör till anslutningen till bakskärmen. Dessa ändrades till platta från och med 67-års modell. Den andra pakethållaren har ett extra stag baktill och har tjockare gods. Det jag kan säga om denna är att den satt på 1968 eftersom jag själv ägt en sådan. Här såg flärpen också annorlunda ut. När man sedan återgick till den tidigare varianten fast med tjockare gods och som även säljs nytillverkad idag det vet jag inte. Bara att 1978 fick pakethållaren en hållare för ett lås. Har någon mer information vore jag tacksam för upplysningar.
Bild 2 min gamla 67:a. Bild 3 den enda bild jag har kvar av min 68:a

torsdag 9 juni 2016

Udda trimcylinder av lättmetall till Puch

Idag fick jag hem en låda med delar från Österrike. Här fanns den udda trimcylindern i lättmetall med. Lägg märke till insugets utformning - 21 mm brett och 14 mm högt. Jag vet inte så mycket om den men på Puchverkstans hemsida kunde jag läsa vad den dåvarande ägaren Lennart skrev: En ovanlig trimcylider i lättmetall, 50cc och 38 mm kolv. Den lär vara tillverkad av Puch och såldes som tävlingstillbehör, återfanns på den fyrväxlade M-motorn. Jag har dock kollat på hur M-motorn ser ut och jag kan inte se att den här cylindern skulle passa, ser snarare ut att kunna monteras direkt på en standardmotor. Någon med mer info får gärna kommentera eller mejla mig på puchdakota1966@gmail.com

söndag 15 maj 2016

Veteranmarknader jag kunde skippat även i år

En del kanske hittade något användbart på Höörs veteranmarknad 2016 - såg bekanta släpa iväg med delar. Själv jag såg inte mycket som jag ville ha. Kollade priserna på de exemplar av Puch som fanns tillgängliga. En fejkad Dakota Guld för 12000, inget stämde, varken utförande eller ursprung. ramen sades vara en äkta guld fast omlackerad, den saknade ramnummer. Den blå Dakotan på bilderna kostade 8000 och liknade väl mest det som man själv köpte för typ 1200 för några år sedan. Just de blå Dakotorna tycks vara mycket heta just nu. Varför vet jag inte, det är kanske Sveriges vanligaste moped. För Alabaman begärdes 9000 och då var motornumret bortslipat. Bättre objekt finns alltid på Blocket. I helgen var jag på Tydingesjöns veteranmarknad. Det blev en besvikelse. Inte ens en oputsad fläkthuv i någon låda, dock några lådor med trasiga motorkåpor, sådant som man själv slänger. Nej, det blir att hoppas på höstmarknaderna i år.

onsdag 30 mars 2016

Strid ström av besökare

Även om jag inte varit så aktiv det senaste året trillar det in ungefär 850 besök i månaden. Kul att man kan bidra med lite glädje. Efter ett år i lägenhet flyttar jag snart till hus igen. Man kan säga att jag hämtat ny energi och fått upp gnistan. Dock kommer min nya bostad att kräva en del renoveringar så det lär dröja till hösten 2016 innan samlingen, den spillra som finns kvar, kan packas upp igen. Väl mött då och ha en skön Puchvår och sommar. En annan lär få längta ett tag till innan man kan blanda lite bensin igen.

torsdag 17 september 2015

Tomos Colibri 1963

Hittade en kul bild på nätet som jag kan dela. Tomos Kolibri 1963, på den tiden när motorn var en exakt kopia av Puch:s

måndag 18 maj 2015

Paus i Puchsamlandet

Jag har tagit en time out från Puchsamlandet. Men återkommer förmodligen i höst.
Ha det bra i sommar.

torsdag 16 oktober 2014

Sachsdrev på motorn till min Dakota 68

Vissa saker blir man förbryllad över. Som när jag skulle börja riva originalmotorn till min Dakota 68. Drevbulten såg onödigt stor ut och drevet saknade distansen på insidan. Döm om min förvåning när jag tog av drevet och såg en anslutning som påminner om Sachs. Vid närmare koll kunde jag se att axel slipats till för att passa. Åtminstone hoppas jag det, har ingen aning om hur man fått till växellådan i annat fall. Sista bilden visar hur en axel ska se ut.

lördag 11 oktober 2014

VW 1200 1962 till salu

Här är en bubbla jag köpte som 16-åring för 300 på macken. Körde ett år utan regskyltar innan den parkerades här. Det var 1978. Det finns inga papper. Finns utanför Höganäs i Skåne. Min far blir nog glad om den försvann nu... Ge mig 300 så är den din. Mejla puchdakota1966@gmail.com
Uppdatering december 2015: Nu har bilen gett upp helt, dörrarna har lossnat och den är nu utom all räddning. Intressant notering, en repa i lacken som gjordes 1978, har nu blivit en tio centimeter bred reva i plåten. :)

lördag 9 augusti 2014

Dakota 67 - lite unika detaljer för årgången.

Nu är 67:an putsad och körklar. Tyvärr är kedjeskydet från en 72:a men det är samma tjocka material som satt på 67:orna - nyare kedjeskydd har tunnare plast. Lägg märke till de speciella detaljerna som pakethållaren som har smalare rördimension, framskärmen med två stag och ingen läpp och den vackra VDO-hastighetsmätaren med grå tavla. Dessutom är den stora bulten i styrkronan förzinkad och inte kromad. Dakota 1966 har för övrigt samma detaljer även om de modeller som har pakethållare har en annan typ av stag till bakskärmen. Hur det var 1968 vet jag inte riktigt. Den 68:a jag har känner jag inte till ursprunget för. Dock är den uttagen på sensommaren och ska ha tank med emblem.

Snygg maskin i skyltfönster

I Korfu stad hittade jag denna maskin i ett skyltfönster i juli i år. Trafikmoralen på Korfu för övrigt var kanske inte så mycket att hurra för. Men annars var det skönt både i luften och vattnet, som här vid Mon Repo.



fredag 16 maj 2014

Puch MC50 och Dixie - två som jag aldrig kommer att äga

Läcker bild på två fina modeller från 64. Hittade även en bild på hur tanken till MC50 ska monteras.

Puch med modersmjölken

Montering av MS50 i Graaz

måndag 12 maj 2014

Dakotaprojekt 2014: Så här blev luftburken / Tradera-bluff avslöjad

Efter mycket möda är luftburken klar. Färgborttagning för att behålla konturerna i plasten. Tog verktygslocket i bara farten, och här var det inte nitar till låset, utan skruvar. Så mycket enklare för mig att ta av det innan det är dags för det obligatoriska citronsyrebadet. Kolla baksidan. Puch lackade ibland direkt på plåten utan grund, så här blir det då 37 år senare. Satt och kollade lite på Tradera, och vad ser man då? Jo en motor som jag plundrade på lite delar och sedan sålde vidare på Blocket för en spottstyver. Döm om min förvåning när jag läser texten i auktionen. "Fungerade fint när den monterades av ramen för många år sedan". Ursäkta mig, men varför ljuga om det. Eftersom jag känner ägaren före mig kan jag garantera att ingen av oss var med när den monterades av någon ram...

måndag 5 maj 2014

Puch Dakota - på väg till återvinningen

Jag bestände mig för att göra processen kort med rishögen och få ut så många användbara delar som möjligt. Så nu kan någon annan göra anspråk på att ha den risigaste Dakotan. Ramen dög inte ens till att kapa av och använda som motorstativ med startmöjlighet som jag planerat. Den föll i bitar. Men jag räknade ut att jag fått ut delar som mer än väl motsvarar de hundringar jag betalade. På gång är nu ett Dakota-projekt, behöver bara en bra framgaffel sedan sätter jag igång. Ramen är redan blästrad och klar för finspackling.

Leta i den här bloggen