fredag 18 oktober 2013

Smutsigt arbete

Ibland måste man ta tag i saker. Att ta loss en framskärm från en gaffel på en Puch Alabama är ett jobb som nog får många att gråta, smutsigt, dammigt och tråkigt. Så långt från bekvämt putsande man kan komma. Jag gör det för andra gången nu och har lärt mig en del tricks. Jag gör så här, det kanske inte är så man ska göra, men till slut får de flesta nog göra så ändå. Skruvarna till skärmen går inte att skruva ut med en mejsel. De sitter i fastsvetsade bultar där de med tiden rostat fast. Jag tog en rörtång och spände runt skruvskallen och drog av dem. Sedan borrade jag enkelt ut skruvarna, använder man 4,0 mm kan man rädda gängorna men jag menar att det är lika bra att köra 4,5 och ersätta allt. Stötdämparna går lätt att lossa när skärmen är borta. Ofta fulla med skit. Men om man först skurar dem kan man polera upp dem ganska bra - jag använder en AEG skruvdragare. Hylsorna är förstås bara att byta. Och hur byter man dem då kanske du undrar, mycket enkelt. Om man lossar den översta genomgående skruven kan man försiktigt knacka av toppen på dämparen. Sedan drar man ut fjädern och gummiringen, trycker ned hylsan. Nu blottar du det undre dämparbenet med ett antal gummiringar, filtring mm. Pedanten byter ut dessa delar. Jag låter dem vara om dämparen fungerade som den skulle före demonteringen. På med ny hylsa, fäst toppen och så är det klart. Glöm inte skvätt med nytt fett runt fjädern, inte för mycket bara. Till slut, Alabaman från Stockholm har fått fixade stötdämpare fram och ett nylackat benskydd.

söndag 29 september 2013

Ännu en gråvit Alabama flyttar in

Jag åkte till huvudstaden och hämtade hem ännu en gråvit Alabama i helgen. Långt ute på Ingarö stod den hemma hos en likasinnad. Sen 66 eller tidig 67. Mätaren har 65 stämplat på baksidan så 66 är nog mest troligt. Fantastiskt fin originallack utom benskydden som har påbörjad slipning och grund på vissa partier. Helt komplett så när som på diverse smådelar som jag har i garaget. Idag är en bra dag. Gräsänkling i två dagar så jag har en dag på mig att stuva undan den. Slutmontering och diverse jobb får vänta till våren.

torsdag 19 september 2013

Såg en annons på Blocket...

Vad säger man om detta? Inte mycket, men någon utan kunskap köper något helt annat en en Florida med trasigt lamphus...

Har varit spammad - hoppas att det är fixat nu

Någon eller några gillade att skriva korkade inlägg här och var, men jag tror att jag lyckats spärra dem nu. Bloggen har legat nere ett tag pga detta. Om problemen återkommer stänger jag igen. Jag tänker inte vara en plattform för diverse knäppskallar, sådana med foliehattar ni vet.

lördag 7 september 2013

Idag lärde jag mig något nytt - olika tjocklek på Puch-bokstäverna på emblemen fram på Florida och MS50

Lamphuset på en av mina Floridor är spräckt fram. Så jag hade lite tur på Degeberga höstmarknad idag. Kunde inte motstå även ett lamphus till en MS50 årsmodell 56 och 57 från samma säljare trots att jag verkligen inte behöver ett. Som vanligt alltså.. Titta nu på mässingsemblemen - ser ni skillnaden? Det här har åtminstone jag aldrig sett eller tänkt på förut. Det äldre lamphuset har de tjocka bokstäverna. Och är som synes lite smalare - många som letar efter och säljer lamphus har inte en aning om den lilla men högst betydelsefulla måttskillnaden. Detta huset har dessutom skruvar som håller ihop halvorna istället för punktsvets - det var så på de första årgångarna. Och mätaren funkar trots att den ska ha rullat 4800 mil...

onsdag 4 september 2013

Sensommarvädring när garaget sopades

Kunde inte motstå den här bilden Puch Alabama 66-67-68. Inte ofta så många är ute samtidigt
Och så ett par eftersläntrare som fick titta ut medan jag packade in en 67:a lite mer rationellt. Nu finns det plats för en till. Efter städningen insåg jag att jag slarvat bort originalmotorn till den röda - förmodligen såld vid utrensningen av delar i våras. Alltså ingen idé att återställa den längre som planerat, suck!!! Kanske lika bra att hotta upp den med en fyrväxlad motor istället och köra den i vinter.

lördag 31 augusti 2013

Aphängarstyre - tydligen något som alla gillar

http://puchsweden.blogspot.se/2013/03/aphangarstyre.html Den sjunde mars i år skrev jag om detta kultstyre, jag hade kollat in en sida på nätet som sålde sådana. Sedan dess har detta inlägg varit det i särklass mest klickade. Dessutom har 25591 personer +1:at inlägget enligt Google. Inte riktigt säker på vad det innebär så jag kommenterar det inte mer än så här. Det kan nämnas att det är det enda av mina hundratalet inlägg som hamnat på någon +1 lista.

torsdag 29 augusti 2013

Puch i miniatyr

Här en Puch Florida i miniatyr - eller MV50 som den kallas i Europa. Här i samma utförande som den såldes i Holland. Hög styrstam och vit baksärm...

onsdag 28 augusti 2013

Sett på nätet 2: Puch-Sears

En cool modell från 1966
och så en rishög, men färgen är ju intressant

Sett på nätet: Gul Dakota / Colorado med trampor

Man kan undra var den kommer ifrån. Kanske Nederländerna eller Tyskland. Men jag har för mig att de holländska mopparna alltid har vitmålade bakskärmar. Hittade den på en hemsida med mycket osammanhängande text. http://aeonwebtechnology.com/conneccion/puch-vz50. Bilden under hittade jag på en annan sajt i UK. Där fanns också en Alabama i Sears-utförande, dock ej original.

torsdag 22 augusti 2013

Puch Alabama 66 - på väg att återuppstå

Jag har börjat plocka ihop en Alabama 66 från mina lådor. Till den här kommer jag att använda begagnade originaldelar - undantaget blir benskydd och fotplattor som blästrats, svetslagats och sedan lackats. 67:an är för illa åtgången så där funkar det tyvärr inte - ramen kräver lite svets då tidigare ägare borrat stora hål i bakskärmen. Med sliten originallack behåller man både charmen och historien som gör moppen intressant. Det skiljer också bara cirka 400 exemplar mellan denna och en av de andra 66:orna - om man nu kan lita på nummerserien. De har rullat i Skövde respektive Skara innan de hittade hit via Karlshamn. Min "röda" 66:a kommer från Lund. Och den andra 67:am har rullat i Sundsvall har jag för mig. 67:an i låda har jag ingen koll på, men den har slitits någonstans i Skåne eller södra Småland typ.

tisdag 20 augusti 2013

Puch Alabama - benskydd klart

Puuh. Rätt väder idag. Bara ett kvar. Intressant att fixa två stycken objekt samtidigt. Det här blir bra när originallisten och emblemet monterats.

måndag 19 augusti 2013

Fjärde fotplattan - nu är jag helt slut

Så var den fjärde och sista fotplattan till mina två nedplockade Alabama från 66 och 67 fixad. Det var också den som var i sämst skick - dock är den fortfarande hel, men kommer att kräva ytspackling. Två fotplattor är helt klara - lackade och polerade. Den tredje grundad och nu är alltså äntligen den fjärde redo för grundlack. Jag räknade med att vara klar i september nästa år, undrar om jag klarar det. Våren 2015 verkar mer troligt.

onsdag 14 augusti 2013

Puch Alabama 66 - ansiktslyft (2)

En regnig dag i garaget. En av 66:orna genomgår ett långsamt ansiktslyft. Den slitna lacken får tillbaka sin lyster allt eftersom. Ett jävla slit. Efterhand byter jag ut smådelar mot bättre från mina lådor. En del saker försvinner när man skruvar och var de ligger och ruvar det får man väl veta någon annan dag. Tur att man är välförsedd med delar. Jobbade mycket med tanken och ramen under idag. Nästa steg är framgaffeln, ska byta hylsor fram. Har ett par fina original i en låda. Det tar nog en bra stund. Provade att lacka ett par fotplattor till Alabaman från 66 som jag köpte i lådor. Blev riktigt bra. Kan rekommendera färgen som Puchverkstan säljer. Den är riktigt bra.

tisdag 6 augusti 2013

Nyinflyttad Puch Alabama 1968

Ny farkost till samlingen. Årsmodell 68 men uttagen 69. Orörd blå originallack. Enbart vaggan fram är omlackad. Hör och häpna min fru ville börja köra när hon såg den. Den lär alltså stanna ett tag. Jag har en fundering, sadeln är av märket Denfield. Jag har nu sett alla årgångar mellan 66 och 68 med denna typ av sadel, men även med den nyare märkt Sie Feg där listen inte går hela vägen fram. (Även i min egen anspråklösa samling) Vad är egentligen rätt? Eller är båda rätt... Någon som vet... Denfieldsadeln påminner om den som satt på DS50, men den verkar mindre. Nu har jag ingen DS50 så jag kan inte jämföra. Nu när jag ändå håller på med funderingar kan jag också passa på att slå ett slag för originallisten runt benskyddet. Det är så här den ska se ut. Och inte ljusgrå som på många renoveringar på Blocket.

Leta i den här bloggen