tisdag 10 juli 2012
Tomos Sport - en verkligt snitsig modell - 50 procent Puch 1962
TOMOS SPORT
En verkligt snitsig modell inspirerad av TOMOS TT maskin, segraren i Hockenheim och på många andra banor.
Snygg i linjerna!
En verkligt snitsig modell
TOMOS SPORT.
Bilder och fakta funna på www.mo-ped.se - även texten ovan är därifrån
fast ursprunget är naturligtvis Tomos försäljningsbroschyr från 1962.
20130909: I helgen såg jag en ram med den nyare motorn. Tomos GT heter den modellen och kom senare. Mina känslor är nu kluvna.
TOMOS Superior
Svänghjulständgenerator Stefa SUPER LUX 15-5-15. Bränsletank 5,5 liter - verktygsutrymme i tanken. Nav Lättmetall fullnavsbroms med kylflänsar. Stickaxel fram och bak. Bromstrummornas diam. och bredd 105x25 mm.
Däckdimension: 23 x2,25". Kedjeskydd: Helkapslat lätt demonterbart. Fjädring fram: Teleskopgaffel med hydraulisk stötdämpning. Fjädring bak: Swingarmsgaffel med teleskopfjäderben.
TOMOS SUPERIOR har vidare: Bromslyse, insugningsljuddämpare, kraftig helsvetsad lådrörsram, djupprofilarade helpressade stänkskärmar, lättåtkomlig
utanpåmonterad Stefa specialtändspole, kromad bränsletank, kromdekor på framskärmen, extra kraftigt och stabilt parkeringsstöd.
Levereras med kickstart och fotväxel eller som pedalmaskin.
Färger: Svart, röd och vit.
TOMOS de Luxe
Svänghjulständgenerator Stefa SUPER LUX 15-5-15. Bränsletank 5,5 liter - verktygsutrymme i tanken. Nav Lättmetall fullnavsbroms med kylflänsar. Stickaxel fram och bak. Bromstrummornas diam. och bredd 105x25 mm.
Däckdimension: 23 x2,25". Kedjeskydd: Helkapslat lätt demonterbart. Fjädring fram: Teleskopgaffel med hydraulisk stötdämpning. Fjädring bak: Swingarmsgaffel med teleskopfjäderben.
TOMOS DE LUXE har vidare liksom SUPERIOR: Bromslyse, insugningsljuddämpare, kraftig helsvetsad lådrörsram, djupprofilerade helpressade stänkskärmar, lättåtkomlig
utanpåmonterad Stefa specialtändspole, kromad bränsletank, kromdekor på framskärmen, extra kraftigt och stabilt parkeringsstöd.
Dessutom: Kromad pakethållare, 2 rymliga och låsbara förvaringsboxar under paket hållaren, vita däcksidor.
Levereras med kickstart och fotväxel eller som pedalmaskin.
Färger: Svart/beige, röd/beige, vit.
TOMOS de Luxe 1962
Motor: Tomos, fläktkyld, 1 cyl. 2-takt 2-växlad.
Slaglängd: 43 mm.
Cylinderdiam: 38 mm.
Cylinderdiameter: 49 cm3.
Kompressionsförhållande 1.6,5
Effekt: 1,0 hkr.
Förgasare: Bing Ø 12mm.
Bränsleblandning: 1 :25 = 4 %.
Förtändning: 2,5 mm.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Hej Mikael jag har en tomos röd sport i bra skick ej original men renoverad Fundera på att sälja den. Skulle höra med dej vad en sådan är värd
SvaraRaderaJag har faktiskt ingen aning. Men det finns en ram utan motor på Tradera just nu. Vad den går för kan ju vara en utgångspunkt. Och sedan får man plussa på en del. Men det är i Sverige ingen direkt hype efter Tomos. I Holland är de desto hetare.
SvaraRadera