Övning ger färdighet heter det. Att byta en av kromhylsorna på framgaffeln tog bara fem minuter. Men så har jag gjort det några gånger också.
Så här gör man. Lossa den översta bulten. Låt den lilla bulten i hylsan sitta kvar. Lossa skruven nederst i gaffelbenet. Nu kan du dra isär gaffelbenet så att hylsan med filtremsan blottas. Ta loss filtremsan - denna kan du rengöra med lacknafta så kan du använda den igen. Skruva loss hylsan från den nedre gaffelbenet. Nu kan du ta loss det nedersta gaffelbenet. Sedan lossar du kolven som sitter på holmröret. Sedan tar du bort glidhylsorna. Nu är det bara kromhylsan kvar. Ska man bevara denna får man lirka försiktigt och samtidigt vrida på hylsan. Det sitter en gummihylsa mellan kromhylsan och gaffeln, denna kan smita åt bra men med lite Yes diskmedel lossnar den enkelt. Ska du inte spara hylsan ta en rörtång och vrid runt. Sedan monterar man den nya kromhylsan och resten av delarna i omvänd ordning som man tog loss dem. Glöm inte byta den lilla o-ringen som sitter längst ned den ska sitta på insidan och vila mot de två muttrarna så håller allt tätt igen. Ja så här gör jag och andra gör säkert på annat sätt. I veckan beställde jag Jim Lundbergs nya bok med tips och trix om hur man underhåller och reparerar mopeder. En fin bok, det var bara det att den inte gav någon ny kunskap. Och i vissa fall kan jag konstatera att jag vet mer och har bättre underlag än denna guru.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Skriv här om du vill kommunicera med mig. Du kan också mejla till puchdakota1966@gmail.com