söndag 27 september 2020
Utställningen Mopeden - en svensk designhistoria
På Kulturen i Lund visas utställningen Mopeden - en svensk designhistoria. Ritigt kul. Här finns inga Puch eller Zündapp, bara mopeder tillverkade och designade i Sverige. Det känns lite som att befinna sig inne i tidningen Moped. Det är lite samma stil på de plocksidor man hittar i den tidningen. Utrymmet var dock begränsat och när jag och min fru gick började lokalen snabbt fyllas. Ett tips - var ute i god tid.
onsdag 23 september 2020
Lamphuset lackat
Här testade jag ett nytt färgfabrikat från Mopedrenovering.se. Multona - ett märke jag kände igen för 129 kronor. Tidigare har alltid använt färg från Puchverkstan.se men eftersom den senaste burken hade minst sagt svårt att härda, ännu efter sex nånader är färgen inte torr, kände jag att det kunde vara läge för att byta. Resultat. Multona torkar snabbt men avikker något från originalet. Men jag väljer funktion före utseende just nu. Kan bara konstatera att jag får leta vidare efter bra färg med rätt nyans.
tisdag 1 september 2020
Puch Florida 1965 - rengjorda delar till chassit
Jag har jobbat några veckor sedan semestern och passar på att rengöra Floridan från 1965 lite mer noggrant än jag hann med i somras. Och nu kan jag utnyttja dödtiden 40 mil hemifrån på ett bättre sätt. Lacken har tydliga spår av långvarig förvaring i lada under bråte. Men den kan nog bli intressant när jag sätter ihop den igen. Lamphuset har tappat hälften av sin färg och resten är på god väg att lossna. Aluminium har ju en tendens att oxidera vid olämplig förvaring. Jag blir tvungen att lackera om detta, annars kan det skadas mer permanent. Det svider lite men det känns som rätt väg att gå. Mer varsam restaurering än vad jag gör är nog svår att åstadkomma. Jag borstar alla originalskruvar för att få snygg patina och ge rosten en match eller åtminstone en tynande tillvaro.
lördag 22 augusti 2020
Puch Florida 1965 - dags för ramen
Jag insåg efter ett tag att det var lika bra att plocka ned moppen i molekyler. Allt blir lättare att putsa upp och fixa till. Framgaffeln är klar och även baksvingen. Och har man som jag arbetet på annan ort kan man använda köksbordet, haha.
Puch Florida 1965 - framgaffeln klar
Nu är framgaffeln klar. Jag bytte bara en kromhylsa. Onödigt att lägga mer tid på något som fungerar bra.
onsdag 19 augusti 2020
Puch Florida1965 - lätt att byta kromhylsan på framgaffeln
Övning ger färdighet heter det. Att byta en av kromhylsorna på framgaffeln tog bara fem minuter. Men så har jag gjort det några gånger också.
Så här gör man. Lossa den översta bulten. Låt den lilla bulten i hylsan sitta kvar. Lossa skruven nederst i gaffelbenet. Nu kan du dra isär gaffelbenet så att hylsan med filtremsan blottas. Ta loss filtremsan - denna kan du rengöra med lacknafta så kan du använda den igen. Skruva loss hylsan från den nedre gaffelbenet. Nu kan du ta loss det nedersta gaffelbenet. Sedan lossar du kolven som sitter på holmröret. Sedan tar du bort glidhylsorna. Nu är det bara kromhylsan kvar. Ska man bevara denna får man lirka försiktigt och samtidigt vrida på hylsan. Det sitter en gummihylsa mellan kromhylsan och gaffeln, denna kan smita åt bra men med lite Yes diskmedel lossnar den enkelt. Ska du inte spara hylsan ta en rörtång och vrid runt. Sedan monterar man den nya kromhylsan och resten av delarna i omvänd ordning som man tog loss dem. Glöm inte byta den lilla o-ringen som sitter längst ned den ska sitta på insidan och vila mot de två muttrarna så håller allt tätt igen. Ja så här gör jag och andra gör säkert på annat sätt. I veckan beställde jag Jim Lundbergs nya bok med tips och trix om hur man underhåller och reparerar mopeder. En fin bok, det var bara det att den inte gav någon ny kunskap. Och i vissa fall kan jag konstatera att jag vet mer och har bättre underlag än denna guru.
Så här gör man. Lossa den översta bulten. Låt den lilla bulten i hylsan sitta kvar. Lossa skruven nederst i gaffelbenet. Nu kan du dra isär gaffelbenet så att hylsan med filtremsan blottas. Ta loss filtremsan - denna kan du rengöra med lacknafta så kan du använda den igen. Skruva loss hylsan från den nedre gaffelbenet. Nu kan du ta loss det nedersta gaffelbenet. Sedan lossar du kolven som sitter på holmröret. Sedan tar du bort glidhylsorna. Nu är det bara kromhylsan kvar. Ska man bevara denna får man lirka försiktigt och samtidigt vrida på hylsan. Det sitter en gummihylsa mellan kromhylsan och gaffeln, denna kan smita åt bra men med lite Yes diskmedel lossnar den enkelt. Ska du inte spara hylsan ta en rörtång och vrid runt. Sedan monterar man den nya kromhylsan och resten av delarna i omvänd ordning som man tog loss dem. Glöm inte byta den lilla o-ringen som sitter längst ned den ska sitta på insidan och vila mot de två muttrarna så håller allt tätt igen. Ja så här gör jag och andra gör säkert på annat sätt. I veckan beställde jag Jim Lundbergs nya bok med tips och trix om hur man underhåller och reparerar mopeder. En fin bok, det var bara det att den inte gav någon ny kunskap. Och i vissa fall kan jag konstatera att jag vet mer och har bättre underlag än denna guru.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)