söndag 19 mars 2017

SÅLD!!! Till salu / For sale: Puch MS50 motor äldsta modellen

Komplett växellåda med bromsmekanism, 46 rullager, diverse brickor, transkåpa med växelstift samt en blockhalva med motornummer. Växellådan är i mycket fint skick. 450 kronor
för köp mejla puchdakota1966@gmail.com eller ring 072-3357333

söndag 5 mars 2017

PUCH - DELAR TILL SALU (OBS ALLTID ORIGINALDELAR) UPPDATERAD DEN 19 MARS

För köp: mejla puchdakota1966@gmail.com eller ring 072-3357333. SE fler delar till salu i fliken bredvid om du har webversionen. Syns ej i mobilversionen
Bing förgasare 12 mm till Puch. Original. Från 350 kronor styck beroende på ingående delar (mässingsflottör/plastflottör/fast munstycke/justerbart munstycke)

onsdag 1 mars 2017

Puch Dakota 1969 - projekt återställning del 2

Har fixat till motorn. Och känner mig nöjd. Fler och fler delar byts ut. Men så är det. Växelspaken var sprucken visade det sig. Jag monterade en gammal bekant som hängt med i många år på olika moppar jag brukat, Puchverkstans första reprovariant i kromat stål som grundaren Lennart var med och tog fram. Den väger tre gånger så mycket som original i lättmetall och är också oförstörbar.
Polerade lite på lamphuset, och den röda originalfärgen kom fram. Kan det vara så enkelt att återställa den åtminstone till viss del...



tisdag 14 februari 2017

Puch Dakota 1969 - projekt återställning del 1

Den här Dakotan som ska ha fenders på bakskärmen och som alla påstår är en 68:a men jag med hjälp av typintyg envist hävdar är en tidig 69:a flyttade hem till mig i januari. Och nu ska den återfå sin forna glans är det tänkt. Projektet kommer att ta tid eftersom jag arbetar så mycket just nu, men lite hinner jag trots allt med mellan varven. Och jag tar som vanligt inga genvägar och åker ut till Puchverkstan och köper allt nytt. Inte än åtminstone ... Nej så mycket som möjligt ska vara original annars mister den sin själ, det vet jag av erfarenhet. Efter en snabb koll med mina vana Puch-ögon kan jag konstatera att jag behöver byta ut en hel del innan jag ens kan börja jobba med den. Hjul, tank, framskärm, kromhylsor, ja all krom har gjort sitt. När jag lutade moppen åt sidan för att inspektera motorn såg jag även till min besvikelse att den inre fläktkåpan var mer eller mindre utan baksida. Man kan undra hur länge den rullat så? Det som verkade vara en enkel översyn av motorn tar nu åtskilliga dagar extra för rengöring med mera. Dessutom måste jag leta upp en hel kåpa vilket inte är helt lätt numera - det börjar bli ont om dem som är hela. Efter att ha gått igenom mitt lilla lager insåg jag att jag inte hade något av det jag behövde hemma. Så nu har jag hängt vid datorn och jagat delar, och polerat klädkåpan, fläktgallret och fläkthuven mest för att få något gjort. När fläkthuven åkte av insåg jag även att topplocket saknade flänsar precis som cylindern - det här är ju sådant man alltid får räkna med så ingen större överraskning egentligen. Tur att man har sådant i drivor efter år av mekande. Så här i början kan jag konstatera att jag gjort vissa framsteg. Tank, kåpa, bakhjul och tanklock har jag fångat in. Mätaren har fått ett glas även om det har en spricka, men det förra var bara ett enda stort hål så lite bättre trots allt. Fortsättning följer, det kan jag lova.

tisdag 7 februari 2017

Sökes Puch Dakota med fina hjul och framskärm

(Jag har hittat hjulen, bara skärm kvar). Söker ett objekt. Behöver bara ha snygga hjul och en bra framskärm. Resten kan vara skrot.
0723357335 eller puchdaktota1966@gmail.com

Leta i den här bloggen