Den här cylindern sitter på en fyrväxlad motor som jag köpt hem från Österrike. Fabrikat ELKO med kolv som enbart har en kolvring. Det första jag tänkte på att den större plattan kan vara för att ge stöd till det större insuget på 17 mm, men det går ju lika bra utan... Någon som läser den här bloggen som vet? Eller har teorier? Enligt säljaren satt motorn på en DS50L från början - bara motorn sparades, resten slängdes på 80-talet. Jag har haft av cylindern och kollat, men både kanaler och insug är lika stora som de brukar vara. Toppen var trim med svenska mått mätt, men med en bredare squischkant. Jag har rengjort kåporna de senaste dagarna och det ska bli intressant att starta motorn i slutet av veckan. Det blir min svarta Florida som får agera försökskanin... som vanligt. (Och här kan jag tillägga en månad senare att motorn spinner som en katt - helt utan något som helst missljud, knirr eller skrammel, stark som få på låga varv och toppar 55 typ. Men den är inte särskillt varv-villig, kan så klart bero på drevningen)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Skriv här om du vill kommunicera med mig. Du kan också mejla till puchdakota1966@gmail.com