måndag 4 september 2017

Arrogans och skryt

I helgen som gick var jag på Degeberga veteranmarknad. Jag hittade en kass med mindre delar och kände väl att det varit en ganska normal dag på en marknad i september när nätet tar över allt mer. Vid sista ståndet på väg hem såg jag en Florida-tank. Inte så mycket att hänga i julgranen, bucklor, ytrost, noppor. Ja allt man kan förvänta sig. Men jag tänkte att man kan ha den som dekoration i "garaget". Säljaren nonchalerade mig totalt och var mer intresserad av att höra på en skrythistoria om hur en gubbe hade sålt en Montana i nyskick för 300 och sedan prackat på köparen flera lådor med värdefulla delar helt gratis. Ni vet sådant dravel som folk drömmer eller hittar på allt eftersom de berättar. Sanningen var nog Snarare att han fick köpa en rostig moped för 3000 och fick en låda med trasiga fläktkåpor på köpet. Hur som helst. När säljaren äntligen tog sig tid att sälja fick jag svaret 300 spänn. Och när jag la ner tanken igen började skrävlaren tjata om att sådana tankar är sällsynta och att denna var i ett så fint skick. De hade alltså dömt ut mig på förhand. Och sedan skrattade de mig i ansiktet och sa att jag nog inte fattar hur sällsynt just den modellen är. Vad ska man svara sådana människor? Jag bara skakade på huvudet och gick. Funderade ett tag på hur många oerfarna och nya i mopedhobbyn de lurat och skändat den här dagen. Själv håller jag alltid en låg profil. Och köper bara delar av folk som är trevliga. Och det finns det fortfarande många av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv här om du vill kommunicera med mig. Du kan också mejla till puchdakota1966@gmail.com

Leta i den här bloggen