måndag 9 april 2018

Tomos Collibri snikvarianten

Det senaste tillskottet. Jag gissar på 1958, motorn är ju en kopia av modellen som sitter på Puch Lyx. Samma delar fast med Stefa tändsystem med utanpåliggande tändspole. Den här har paddljuddämpare, fullnav och är tvåväxlad med handväxel och trampor. Samma ram som jag tidigare byggde en gangster-Florida med fyrväxlad Mexico-motor och aphängarstyre av. Den ljusblå färgen är också en kopia - samma som den äldre Alabaman (DS50). Jag har rengjort motorn och tänkte först kolla om den är i fungerande skick, annars bygger jag om den med fotstöd och treväxlad crick-crack. Men för att göra denna mofiering krävs ett kirurgiskt ingrepp och ta bort fästena för växelhållarna så jag kollar motorn först. Den ska inte putsas eller renoveras, tänkte behålla den som den är med rostigt krom och sliten lack.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv här om du vill kommunicera med mig. Du kan också mejla till puchdakota1966@gmail.com

Leta i den här bloggen