fredag 10 augusti 2018

Puch Lyx sen 1958

Nu har jag gått igenom mitt nya objekt. En sen Puch Lyx från 1958. I försäljningsbroschyren ska de vara helt gröna men kom sent 1958 med cremefärgadad tank, lamphus och verktygslådor. Motorn visade sig vara helt i ordning och måste ha körts bara för några år sedan. Man kan undra över var i landet den kommer ifrån. Men med Atlas Copco klistermärken kanske man kan härleda detta. (Efter lite Googlande har jag kommit fram till att den borde ha rullat i Nacka eftersom Atlas Copco hade sitt huvudkontor i Sickla, Nacka, med drygt 2100 anställda.) Däremot tycks den ha haft den tidens ombyggnadskit för fotväxel av växelaxeln att döma. Hmmm, återställa till handväxel eller skaffa ett sådant kit? Jag har rengjort och putsat på chassidelarna och det känns som om jag kan återställa den hafsiga demonteringen till en vacker maskin med patina. Ska bli kul detta. Fattas bara rätt stötdämpare, kanske kan låna paret från mitt Tomos-projekt som rullar samtidigt.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv här om du vill kommunicera med mig. Du kan också mejla till puchdakota1966@gmail.com

Leta i den här bloggen