Jag har skrivit om den här Alabaman tidigare. Under senhösten och vintern har jag skruvat lite då och då, fixat och trixat. Idag när solen tittade fram och det var minst 10-15 grader ute på eftermiddagen satte jag fast de sista delarna och kopplade elen. Det är förmodligen en sen 66:a eller en tidig 67:a, har inte hittat några ledtrådar än, och ram och motornummer ligger mitt emellan 66 och 67, men vad spelar det för roll egentligen. Benskyddet och fotplattorna har lackats om, förre ägaren hade påbörjat slipning, så det var inget att be för. Övriga delar är fin originallack. Kvar att göra är att antingen klä om sadeln eller hitta en NOS någonstans. Och sedan fattas det några gummidetaljer, men de ska jag köpa nya ute hos Björn i Billesholm. Den toppade 47 med 11 kuggar, jag har alltså lyckats igen. Eller rättare sagt jag hittade rätt kolv och cylinder från Österrike och fick till tändinställningen. Tror jag väljer 12 fram så får jag behålla en del av draget men får lite drägligare varvnivå. Går den lika vilt med 12 så får det bli 13. Och till alla er som envisas med 28 mm avgasrör och någon Kina-ljuddämpare, tänk om. Med frisk motor går den bäst med original avgassystem, MED insats. Bilderna tagna vid rastplatsen nära Sundsgården på Råå.
fredag 28 mars 2014
Puch Dakota 1968 redo för våren
Nu har jag bytt motor. Den kommer från Tyskland och har suttit på en grön VZ50 R. Modellen hade trampor, därför är den genomgående axeln längre, man kan se det på att kickfjäderhållaren sitter en bit utanför kåpan, detsamma med kicken. Antagligen bara något som nördar märker. Det roliga är att motorn har ett nummer som ligger inom den serie som anses vara den som gäller för Dakota 66 i Sverige. Har svårt att tro att det finns dubblett-nummer... Nu ska originalmotorn skickas på renovering och senare i år ska de nytillverkade fendrarna på plats. Emblem har jag fixat. Förmodligen får ramen lackas om efter den operationen, inte kul att förstöra originallacken, men vad ska man göra. Det var ju inte jag som tog av fendrarna en gång i tiden.
torsdag 13 mars 2014
Motorbyte på Dakota1968
Vad är det som får vissa att tänka så här: Jag ska sälja min moppe. Då tar jag och byter ut så många delar på motorn som möjligt till skrot från min låda. Jag anade oråd redan när jag konstaterade att motorbultarna satt felvända - man kan inte ta av motorn utan att ta av fläktkåporna. Mycket riktigt. Fläkthjulet saknade flänsar, den inre fläktkåpan var trasig på flera ställen. Fel yttre kåpa för modellen och samtliga skruvar utbytta till några av tvivelaktig kvalitet så långt från original man kan komma. Dessutom satt svänghjulsmuttern löst och gummikuddarna saknades. Tur att jag bara körde 100 meter runt huset. Nu ska motorn lämnas in på verkstad. Har fått ett bra pris på jobbet av Norscand. Och jag slipper svära över mina ögon som inte är vad de en gång var när det gäller pill som rullager. För övrigt var Dakotan i bra skick och ett par lösa fenders följde med så det löser sig. Rätt skärmslut utan rost. När jag såg bilderna såg framskärmen rätt ut, men det är nog något Crescent-skit, duger väl i sommar. Det ska komma nya nästa år, kommer att stå först i kön ute hos Björn. Ni kan räkna med att jag återkommmer till den här under året. Nu ska den få låna en frisk Dakota 66 motor. För efter några mil märker man om även bussningar och annat måste bytas. Förmodligen väntar en helrenovering i september. Trots allt är det inte så lätt att hitta Dakotor med fenders. Och jakten på en 67:a fortsätter.
torsdag 6 februari 2014
Rusch - trendsättande moppar
torsdag 30 januari 2014
tisdag 28 januari 2014
Nattlig tur hem från jobbet med orenoverad Puch Alabama 67 - ensam på oplogade stigar
Vägen mellan Råå och Rydebäck klockan 01.10. Det är bara jag och min Alabama. På de vita vidderna. Längre fram står skylten som kom upp efter stormen Svens härjningar. "Provisoriskt lagad väg! Var försiktig!" På ett ställe är det bara en smal stig mellan stranden och golfbanans damm, så det gäller att hålla tungan rätt i mun. Man kan vara glad att man har 2,9 hästars cylinder och 13 kugg fram - det gick bara att ta sig fram på 2:an med lagom varv. Videosnutten tar lite tid att ladda - typ 20 s, inte riktigt haj på detta än.
fredag 24 januari 2014
Nya gummimattor på plats på Alabama från Stockholm
Det tog en liten stund innan jag riktigt fattade hur man monterar dem. Jag vågade inte riktigt ta tag i gummiplupparna och dra dem hårt genom fotplattan. jag var rädd att de skulle gå av. Men jag insåg att det var enda möjligheten att få dem på plats. Nu är det inte mycket kvar att montera, men att sitta med garageporten öppen i kylan som jag är tvungen till begränsar arbetstiden till enbart korta stunder. Så det tar tid det här.
onsdag 22 januari 2014
Spansk bensinmack
Hittade några bilder från i somras. Man önskar att man behållit sådana även i Sverige. Den här var faktiskt nybyggd. Lägg märke till den trötte mackkillen på bild två. När jag försökte hitta en bättre vinkel visade han sitt tydliga missnöje med att jag avbildade hans arbetsplats. Det var bäst att dra, annars hade jag planerat att ta någon från butiken också...
tisdag 21 januari 2014
Bing 15 - välgjord kopia
Köpte en kopia av den klassiska Bing 15 mm förgasare. Den känns mycket gedigen och välgjord. Får väl återkomma när jag testat den. Men jag måste erkänna 400 spänn inkl monteringsdelar känns mycket överkomligt. Nästan för bra för att vara sant. Vi får väl se...
söndag 19 januari 2014
Fin VW-bubbla i Thailand
Jag såg flera fina och förmodligen varsamt renoverade VW-bubblor i Thailand under semestern. Här stod den gröna ärtan stilla och jag hann fånga den med mobilen.
söndag 29 december 2013
Thailand - klassisk Honda - NU MED BILDER
Aonang i Thailand. Måste bara visa vad jag hittade på väg till drinkarna. Liten nätt motorcykel. Och så snygg.
fredag 13 december 2013
Hjul igen - på Alabamavis
Nyekrade hjul. Naven är handputsade original. Tack till Björn P. Nu ska jag bara kränga på ett däck till och sedan montera de nyputsade bromssköldarna samt ett snyggt bakdrev...
fredag 29 november 2013
Galna holländare
http://www.rinkytoys.nl/. Det är ett företag som säljer miniatyrmodeller av Puch MV50 som jag visat tidigare. De säljer även hela moppar, vissa renoverade. De har ett showroom på sin hemsida. Utbudet varierar efterhand som moppar säljs och köps. Men det var inte det jag ville säga. Utan titta på bilden. Hur bekvämt är det att ha både trampor och fotväxel. Tur att vi slapp det i Sverige.
onsdag 27 november 2013
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)