onsdag 11 september 2024

Min sadel på Floridan tålde inte regn

För några pr sedan köpte jag en nytillverkad sadel till Floridan från 1965. den gamla hade förmultnat. För ett par dagar sedan stod den ute ett par timmar när det regnade. Jag satte in den sent på kvällen utan att torka av den. På morgonen efter fick jag en mindre chock. Hela sadeln var grå med tydliga fläckar efter regndroppar. Hur är detta möjligt? Jag provade med olika medel - allt från läderbalsam till svinto. Sedan kom jag på att en ny gummisadel är tillverkad av plast och nog borde reagera för plastpolish. Fiskade upp Biltemas Boat Polish som fanns i gömmorna sedan jag ägnat dagar åt att polera en framskärm på en Alabama. Och se - sadeln reagerade positivt. Efter ihärdigt gnidande återkom den svarta färgen. Pust och stön. I en grupp på Facebook hade jag lyft frågan om någon annan råkat ut för npgot liknande. Bara en hade fått fläckar. Men i kommentarsfältet började det visas spruckna sadlar och några gick till angrepp mot de två största näthandlarna för att de sålde så dålig kvalitet medvetet. Här fick jag veta att det fanns två tillverkare av sadlarna - en holländsk firma och NTS-parts och det bara var NTS som var okej. Jag hade troligtvis fått en sadel från Holland. En klen tröst när det regnar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv här om du vill kommunicera med mig. Du kan också mejla till puchdakota1966@gmail.com

Leta i den här bloggen