Ja nu har det hänt igen, en Crescent 2013 har flyttat in. Det var kanske 15 år sedan sist. Har saknat dessa rymdlika farkoster. Jag börjar med att visa upp ett bakhjul. Den historien började med att jag skulle sätta i fyra ekrar som saknades i bakhjulet. När jag satte däckjärnet mellan fälgen och däcket för att smäcka av däcket böjde jag hela fälgen. Oj oj. Så mindes jag hur svaga dessa smäckra fälgar är. Med sorg i hjärtat började jag leta efter alternativa hjul. Hittade inget begagnat hjul någonstans. Alla trevare i olika grupper på Facebook var resultatlösa. En kväll slösurfade jag på Tradera och hittade ett skamfilat framhjul. Det var bara att köpa för 150 spänn och skrota ned. Fälgbanan från ett hjul med halnav var ganska okej, inte hundra men tillräckligt bra. Jagade fram ekrar i rätt längd, en av få nytillverkade artiklar som finns till den här modellen.
Men hur skulle jag få någon att ekra upp ett nytt hjul. Skickade ett mejl till Puchverkstan där man handlat en del genom åren. Fick klartecken, och resultatet syns här. De hade också ett exemplar av däcket CST 15 tum i sitt lager. Tydligen är det restnoterat flera månader framåt. Eftersom fälgbanan är så mjuk bestämde jag mig för att lägga lite tid på att kränga på det med handkraft. Det tog tid. Men beror kanske mest på min brist på kraft. Men 30 minuter inklusive lite smörjning med dyr handkräm på kanten tog det. Riktigt stolt över mig själv.
Slutet gott allting gott.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Skriv här om du vill kommunicera med mig. Du kan också mejla till puchdakota1966@gmail.com