1. Den inre fläktkåpan. Helt felfri. Rengjord och putsad. Passar alla V3/V4 motorer. 300 kronor
2. Bromssköld bak till Dakota. Rengjord och felfri. 300 kronor
3. VDO-hastighetsmätare fungerar. 150 kronor
4. Verktygslock till MS50 och äldre Florida med den lilla tanken. Inklusive list, skruv och plastbricka. 100 kronor
mejla till puchdakota1966@gmail.com om du är intresserad av att köpa. Fler begagnade delar och motorer i bra skick finnes.
måndag 16 oktober 2017
fredag 13 oktober 2017
Ny i samlingen. Puch Florida 1964 vit och mer eller mindre oskruvad
Min senaste Puch Florida. Just nu placerad i min övernattningslägenhet i Norrköping där jag jobbar. Känns praktiskt att ha något att döda all spilltid med. Hela våren putsade jag upp varenda del jag kunde hitta i förrådet. Så alla reservdelar jag har blänker. Liksom inga problem att lägga 6 timmar på ett fläktgaller... Nu blir det lite mer meningsfull sysselsättning. Har bara precis börjat syna den i tio minuter och putsat lite på bakskärmen. Helt intakt i ramen och originallacken är fläckvis övermålad, men det löser jag.
måndag 4 september 2017
Arrogans och skryt
I helgen som gick var jag på Degeberga veteranmarknad. Jag hittade en kass med mindre delar och kände väl att det varit en ganska normal dag på en marknad i september när nätet tar över allt mer. Vid sista ståndet på väg hem såg jag en Florida-tank. Inte så mycket att hänga i julgranen, bucklor, ytrost, noppor. Ja allt man kan förvänta sig. Men jag tänkte att man kan ha den som dekoration i "garaget". Säljaren nonchalerade mig totalt och var mer intresserad av att höra på en skrythistoria om hur en gubbe hade sålt en Montana i nyskick för 300 och sedan prackat på köparen flera lådor med värdefulla delar helt gratis. Ni vet sådant dravel som folk drömmer eller hittar på allt eftersom de berättar. Sanningen var nog Snarare att han fick köpa en rostig moped för 3000 och fick en låda med trasiga fläktkåpor på köpet. Hur som helst. När säljaren äntligen tog sig tid att sälja fick jag svaret 300 spänn. Och när jag la ner tanken igen började skrävlaren tjata om att sådana tankar är sällsynta och att denna var i ett så fint skick. De hade alltså dömt ut mig på förhand. Och sedan skrattade de mig i ansiktet och sa att jag nog inte fattar hur sällsynt just den modellen är. Vad ska man svara sådana människor? Jag bara skakade på huvudet och gick. Funderade ett tag på hur många oerfarna och nya i mopedhobbyn de lurat och skändat den här dagen. Själv håller jag alltid en låg profil. Och köper bara delar av folk som är trevliga. Och det finns det fortfarande många av.
tisdag 22 augusti 2017
Puch Dakota 69 projekt återställning del 4 - Nu till salu
Nu är det oktober 2020 och den bara står. Jag har så många andra projekt på gång. Till salu för 16.500 och då ingår tre stycken kromhylsor till framgaffeln och nytillverkade fenders.
mejla till puchdakota1966@gmail.com om intresse finns.
Så här långt har jag kommit nu i slutet av augusti. Fenders är inköpta. Jag har börjat jobba med sidokåpor och lamphållare, inte de som sitter på moppen utan lösa delar från samma årgång faktiskt. Snart redo för lack och montering. Som jag berättat tidigare så tar jag del för del och byter ut innan jag demonterar Dakotan och låter svetsa fast de nya fenderplåtarna - här har jag köpt nytillverkade helt enkelt för att någonsin komma i mål. Hittills har jag nog delar till ytterligare en Dakota eftersom jag köpt på mig allt fler delar. Senast tank, med originallack, och sadel, med originalklädsel. Hastighetsmätaren är nyproducerad, följde med ett annat köp och den tycks fungera bra. Dock kräver den en gammal vajer för att fungera, de nya duger inte. Ytterst märkligt men vad gör det. Så det enda som är nyproducerat hittills är avgassystem för 595 kr, mätaren kostar nog 495 kr och så plåtarna för 795 kronor. Resten är originaldelar. Ganska stor skillnad från när jag fick den. Kvar att köpa är en gaffel med fina kromhylsor.
Ännu ett bra inköp från eBay
Ett gäng bra originalprylar. Så mycket mer värda för mig än alla nytillverkade. Blir fin putsterapi i vinter. Två av de inre fläktkåporna säljer jag nog vidare när jag får tid.
onsdag 16 augusti 2017
Åldersbestämning och modell av Puch
I Sverige har ju Anders som ligger bakom puch-hobby ett populärt register för att bestämma en Puch-mopeds ålder och modell. På nätet hittade jag detta intressanta brev där en person begärt och fått ursprungsbevis för sin DS50.
Jag antar att även vi kan skriva dit. Jag ska åtminstone försöka få fram rätt tillverkningsår för min ena Dakota.
Jag antar att även vi kan skriva dit. Jag ska åtminstone försöka få fram rätt tillverkningsår för min ena Dakota.
måndag 5 juni 2017
lördag 25 mars 2017
Bra kvalitet på Tradera
Det är inte första gången man säljer trasiga bromssköldar på Tradera och inte den sista gången heller. Men höjden är väl när man dessutom skriver bra kvalitet i beskrivningen, det var därför jag reagerade.För er som inte ser felet, den översta bromsskölden har hela centrumbiten bortslagen och kommer aldrig att fungera.
torsdag 23 mars 2017
Puch Dakota 1969 - Projekt återställning del 3
Nytt begagnat bakhjul från en 1968 införskaffat och uppiffat med ett nytt Continentaldäck och bakdrev. Stötdämparna bak utbytta mot ett par från 1967. Tillsammans med ett originalstyre och ett framhjul från en 1968 börjar jag få fason på den här. När allt som ska bytas ut är klart är det dags att plocka ned den och fixa ramen. Knappast lönt att göra det förrån man har alla delar tycker jag.
söndag 19 mars 2017
SÅLD!!! Till salu / For sale: Puch MS50 motor äldsta modellen
Komplett växellåda med bromsmekanism, 46 rullager, diverse brickor, transkåpa med växelstift samt en blockhalva med motornummer. Växellådan är i mycket fint skick. 450 kronor
för köp mejla puchdakota1966@gmail.com eller ring 072-3357333
för köp mejla puchdakota1966@gmail.com eller ring 072-3357333
söndag 5 mars 2017
PUCH - DELAR TILL SALU (OBS ALLTID ORIGINALDELAR) UPPDATERAD DEN 19 MARS
För köp: mejla puchdakota1966@gmail.com eller ring 072-3357333. SE fler delar till salu i fliken bredvid om du har webversionen. Syns ej i mobilversionen
Bing förgasare 12 mm till Puch. Original. Från 350 kronor styck beroende på ingående delar (mässingsflottör/plastflottör/fast munstycke/justerbart munstycke)
Bing förgasare 12 mm till Puch. Original. Från 350 kronor styck beroende på ingående delar (mässingsflottör/plastflottör/fast munstycke/justerbart munstycke)
onsdag 1 mars 2017
Puch Dakota 1969 - projekt återställning del 2
Har fixat till motorn. Och känner mig nöjd. Fler och fler delar byts ut. Men så är det. Växelspaken var sprucken visade det sig. Jag monterade en gammal bekant som hängt med i många år på olika moppar jag brukat, Puchverkstans första reprovariant i kromat stål som grundaren Lennart var med och tog fram. Den väger tre gånger så mycket som original i lättmetall och är också oförstörbar.
Polerade lite på lamphuset, och den röda originalfärgen kom fram. Kan det vara så enkelt att återställa den åtminstone till viss del...
Polerade lite på lamphuset, och den röda originalfärgen kom fram. Kan det vara så enkelt att återställa den åtminstone till viss del...
tisdag 14 februari 2017
Puch Dakota 1969 - projekt återställning del 1
Den här Dakotan som ska ha fenders på bakskärmen och som alla påstår är en 68:a men jag med hjälp av typintyg envist hävdar är en tidig 69:a flyttade hem till mig i januari. Och nu ska den återfå sin forna glans är det tänkt. Projektet kommer att ta tid eftersom jag arbetar så mycket just nu, men lite hinner jag trots allt med mellan varven. Och jag tar som vanligt inga genvägar och åker ut till Puchverkstan och köper allt nytt. Inte än åtminstone ... Nej så mycket som möjligt ska vara original annars mister den sin själ, det vet jag av erfarenhet. Efter en snabb koll med mina vana Puch-ögon kan jag konstatera att jag behöver byta ut en hel del innan jag ens kan börja jobba med den. Hjul, tank, framskärm, kromhylsor, ja all krom har gjort sitt. När jag lutade moppen åt sidan för att inspektera motorn såg jag även till min besvikelse att den inre fläktkåpan var mer eller mindre utan baksida. Man kan undra hur länge den rullat så? Det som verkade vara en enkel översyn av motorn tar nu åtskilliga dagar extra för rengöring med mera. Dessutom måste jag leta upp en hel kåpa vilket inte är helt lätt numera - det börjar bli ont om dem som är hela. Efter att ha gått igenom mitt lilla lager insåg jag att jag inte hade något av det jag behövde hemma. Så nu har jag hängt vid datorn och jagat delar, och polerat klädkåpan, fläktgallret och fläkthuven mest för att få något gjort. När fläkthuven åkte av insåg jag även att topplocket saknade flänsar precis som cylindern - det här är ju sådant man alltid får räkna med så ingen större överraskning egentligen. Tur att man har sådant i drivor efter år av mekande. Så här i början kan jag konstatera att jag gjort vissa framsteg. Tank, kåpa, bakhjul och tanklock har jag fångat in. Mätaren har fått ett glas även om det har en spricka, men det förra var bara ett enda stort hål så lite bättre trots allt. Fortsättning följer, det kan jag lova.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)