söndag 1 juli 2018

Tomosprojektet - putsar och funderar på årsmodell

Har sökt på nätet efter bilder på en likadan Tomos. Men inte hittat någon i exakt det utförande som denna har. Inget vov-nummer så den är inte nyare än 1960. Fästena för växeljusteringarna sitter i ramen och inte på en lös platta av aluminium. Och när skedde förändringen? Det har jag kunnat men kan inte komma på det nu. 0,8 hk. Ja, jag får nog hålla mig till 58-60 även i fortsättningen. Men det retar mig att jag inte kan hitta en likadan på nätet. Det närmaste jag kommit är samma ljusblå färg men med verktygslådor i vitt bak samt vitt lamphus och dito tank med krom på övre sidan. Men denna har hellackad tank, inga verktygslådor, finns inga monteringshål heller, samt ljusblått lamphus. Ramen blev fin och jag kollade bloggen och upptäckte att jag 2012 började bygga på en likadan ram. Se bilden. Denna fick så småningom en fyrväxlad motor. Efter provkörning med det höga styret och allt för hög hastighet tog jag beslutet att sälja den för byggkostnaden. Såg den på Blocket något år senare för dubbla priset. Kul att det man byggt lever vidare.
Detta är så nära jag kommer. 1960 annonserar firma Como M & T Bjerke om årets nyhet Tomos-Puch som fanns i två utföranden De Luxe och Superior. Den jag har måste vara en De Luxe eftersom den var något enklare utan verktygslådor. Så 1960 baserad på en Puch årsmodell 1958 tycks vara svaret om man kollar i broschyrer.



onsdag 27 juni 2018

Tomos projektet - polerar ramen

Nu har jag tvättat ramen och börjat polera den. Skönt att den är helt rostfri. Men den är full av färgstänk och smårepor. Men när vax kommer på lär den bli perfekt med en aning patina.





lördag 16 juni 2018

Tomos-projektet

Jag har lyckats få loss framhjulet. Men axeln få bytas. Fet gick med rostlösning, svordomar, smekningar och milt våld. Bromsskölden i fantastiskt fint skick. Värre med andra delar. Men ramen och framskärmen helt utan rost. Så det ska nog gå vägen. Har hittat ett NOS växelhandtag. Så det går framåt. Tyvärr missade jag en fin bakre grå bromsvajer på Tradera som gick för 50 spänn. Typiskt.

lördag 14 april 2018

Tomos-motorn

Alla nya projekt börjar med nedmontering och rengöring. Det borde jag ha lärt mig. Finns aldrig någon enklare väg. Min idé om att bara fixa motorn föll omedelbart. Hjulaxeln fram fastrostad och däcken small när jag pumpade upp dem. Så nu är allt nedskruvat i molekyler. Lär ta ett år det här. Börjar med lite avkoppling och putsar delar.



måndag 9 april 2018

Tomos Collibri snikvarianten

Det senaste tillskottet. Jag gissar på 1958, motorn är ju en kopia av modellen som sitter på Puch Lyx. Samma delar fast med Stefa tändsystem med utanpåliggande tändspole. Den här har paddljuddämpare, fullnav och är tvåväxlad med handväxel och trampor. Samma ram som jag tidigare byggde en gangster-Florida med fyrväxlad Mexico-motor och aphängarstyre av. Den ljusblå färgen är också en kopia - samma som den äldre Alabaman (DS50). Jag har rengjort motorn och tänkte först kolla om den är i fungerande skick, annars bygger jag om den med fotstöd och treväxlad crick-crack. Men för att göra denna mofiering krävs ett kirurgiskt ingrepp och ta bort fästena för växelhållarna så jag kollar motorn först. Den ska inte putsas eller renoveras, tänkte behålla den som den är med rostigt krom och sliten lack.



fredag 6 april 2018

Tomos Colibri 1958 och 1960

Bilder stulna. I morgon hämtar jag ett sådant objekt. Då blir det riktiga. Jag försöker redan nu att komma fram till rätt årsmodell men det är svårt. Men modellen på reklambilden är samma som på den jag har köpt. Färgen samma som den lite lyxigare 58:an. Vi får väl se

söndag 1 april 2018

Puch Dakota 1969 - dags att fixa framgaffeln

Har fått tag i två fina begagnade kromhylsor till framgaffeln med gummihylsor och packningar. Köpte en låda puchdelar på Facebook utan att veta vad som fanns i lådan. Ibland har man tur kunde lika gärna varit skrot och en tur till metallåtervinningen som gällde. 



Leta i den här bloggen