tisdag 24 januari 2017

Såld !!! Till salu / for sale - Fantastiskt fin motor till Puch Alabama 63/64 treväxlad handväxel / DS50

Såld. Här kan du köpa en motor som bara är att haka i ramen och starta. Treväxlad handväxel. Komplettera med en kick och en tändhatt sedan är den startklar. Tändsystemet ger gnista. En defekt finns och det är att kedjan hoppat och gjort ett hål i den inre fläktkåpan, lätt att laga om man är lite händig. Import från Österrike. TRM-cylinder 2,9 hk med förgasare som är rätt bestyckad för den cylindern. Inga glapp. Har aldrig varit delad. Jag var faktiskt förmodligen den förste som skruvade av fläktpaketet för att rengöra den.

SÅLD!!! Till salu / for sale - treväxlad Puch crick-crack / pungmotor

Såld!!!! Den här motorn är svensksåld och har suttit på den äldre ljusblå modellen av Puch Alabama. De flesta hade handväxel men från 65-års modell fanns den även med fotväxel. Den ersattes från 66-års modell av en modernare variant av Alabaman som var ljusgrå/benvit. Finns flera av den sorten på den här bloggen. I Sverige var den fotväxlade ljusblå Alabama sällsynt. Men här har du motorn från en av dessa. Den är inte komplett och har ett litet ramlagerglapp. Kickstoppen är avbruten i kåpan men jag skickar med en hel kickkåpa. Den är till salu därför att jag just nu har alldeles för många motorer.


måndag 16 januari 2017

Nytt objekt - ny säsong - men vilken årsmodell

Verkstaden i miniformat börjar ta form, reservdelsskåpet är välfyllt. Hyllorna med motorobjekt är välfyllda. Någon strax klar. I hörnet står en Dakota och väntar. Jakten på delar är i full gång, på ebay och Tradera. Men vilken årsmodell har jag hittat?
Klart är att den varit röd och ska ha den modernare framskärmen och fienders, rätt skärmslut sitter på ramen som faktiskt är frisk.
Enligt papper och typintyg är den en 69:a uttagen i februari 1970.
Men enligt självutnämnda experter är det en 68:a. Själv är jag ganska osäker här. Har inte ägt någon av de sist tillverkade fendersdakotorna tidigare, de har alla varit och är glasklara årsmodeller.
Klart är att bibeln puchhobby har 6131508 som sista nummer för 68. Den här är ytterligare 257 ex framåt med 6131765.
Om man nu ska hålla sig till vad alla experter säger, och deras ord väger inte tungt i mina öron, utom då möjligen Lasse S som jag bedömer som trovärdig källa. Så skulle det vara en 68:a som stått i skylten eller på Lundabolagens lager från sent 68, hela 69 innan den fick sin ägare i februari 70. Låter inte trovärdigt. Puchhandlaren har angett den som 69:a, på typintyget. Jag bedömer att den är en 69:a, med crick-crack motor och kommer nog att få höra hur fel jag har från mer än ett ställe. Men så är det väl i livet. Alla ska alltid veta bättre...



fredag 2 september 2016

Puchminnen 4 Puch MS50 1960

En risig MS50, inköpt på marknad för 2500, som visade sig gå mycket bra. Saknar den faktiskt ännu på grundf av den härliga patinan, men den fick lämna ett år senare på grund av platsbrist.

Puchminnen 3 Puch Dakota 1967

Inte ofta man får tag i dammiga exemplar med fint krom under smutsen och rostfri plåt. Den gick fantastiskt bra.

lördag 6 augusti 2016

torsdag 4 augusti 2016

Puch Dixie - en av de få

Lite bilder på en av landets få Puch Dixie. I Danmark kallad Plastik Puch. Förebilden till vår Dakota. Typbeteckningen VZ50 har de båda modellerna dock gemensamt. Ibland kan man hitta dem på ebay för de fanns i större upplaga i Österrike. Detta är en annan av Björns leksaker.

Puch Dakota 1968

En fint patinerad Dakota från 68. Björns lilla leksak. Visst är den fin som den är eller längtar du efter att renovera den...

onsdag 29 juni 2016

Intressant om pakethållare till Puch Dakota

Här ser du två varianter av pakethållare till Puch Dakota. Titta på dem. Den ena har smalare gods och satt på årsmodellerna 1966 och 1967. 1966 har ihoppresade galvade rör till anslutningen till bakskärmen. Dessa ändrades till platta från och med 67-års modell. Den andra pakethållaren har ett extra stag baktill och har tjockare gods. Det jag kan säga om denna är att den satt på 1968 eftersom jag själv ägt en sådan. Här såg flärpen också annorlunda ut. När man sedan återgick till den tidigare varianten fast med tjockare gods och som även säljs nytillverkad idag det vet jag inte. Bara att 1978 fick pakethållaren en hållare för ett lås. Har någon mer information vore jag tacksam för upplysningar.
Bild 2 min gamla 67:a. Bild 3 den enda bild jag har kvar av min 68:a

torsdag 9 juni 2016

Udda trimcylinder av lättmetall till Puch

Idag fick jag hem en låda med delar från Österrike. Här fanns den udda trimcylindern i lättmetall med. Lägg märke till insugets utformning - 21 mm brett och 14 mm högt. Jag vet inte så mycket om den men på Puchverkstans hemsida kunde jag läsa vad den dåvarande ägaren Lennart skrev: En ovanlig trimcylider i lättmetall, 50cc och 38 mm kolv. Den lär vara tillverkad av Puch och såldes som tävlingstillbehör, återfanns på den fyrväxlade M-motorn. Jag har dock kollat på hur M-motorn ser ut och jag kan inte se att den här cylindern skulle passa, ser snarare ut att kunna monteras direkt på en standardmotor. Någon med mer info får gärna kommentera eller mejla mig på puchdakota1966@gmail.com

söndag 15 maj 2016

Veteranmarknader jag kunde skippat även i år

En del kanske hittade något användbart på Höörs veteranmarknad 2016 - såg bekanta släpa iväg med delar. Själv jag såg inte mycket som jag ville ha. Kollade priserna på de exemplar av Puch som fanns tillgängliga. En fejkad Dakota Guld för 12000, inget stämde, varken utförande eller ursprung. ramen sades vara en äkta guld fast omlackerad, den saknade ramnummer. Den blå Dakotan på bilderna kostade 8000 och liknade väl mest det som man själv köpte för typ 1200 för några år sedan. Just de blå Dakotorna tycks vara mycket heta just nu. Varför vet jag inte, det är kanske Sveriges vanligaste moped. För Alabaman begärdes 9000 och då var motornumret bortslipat. Bättre objekt finns alltid på Blocket. I helgen var jag på Tydingesjöns veteranmarknad. Det blev en besvikelse. Inte ens en oputsad fläkthuv i någon låda, dock några lådor med trasiga motorkåpor, sådant som man själv slänger. Nej, det blir att hoppas på höstmarknaderna i år.

onsdag 30 mars 2016

Strid ström av besökare

Även om jag inte varit så aktiv det senaste året trillar det in ungefär 850 besök i månaden. Kul att man kan bidra med lite glädje. Efter ett år i lägenhet flyttar jag snart till hus igen. Man kan säga att jag hämtat ny energi och fått upp gnistan. Dock kommer min nya bostad att kräva en del renoveringar så det lär dröja till hösten 2016 innan samlingen, den spillra som finns kvar, kan packas upp igen. Väl mött då och ha en skön Puchvår och sommar. En annan lär få längta ett tag till innan man kan blanda lite bensin igen.

torsdag 17 september 2015

Tomos Colibri 1963

Hittade en kul bild på nätet som jag kan dela. Tomos Kolibri 1963, på den tiden när motorn var en exakt kopia av Puch:s

måndag 18 maj 2015

Paus i Puchsamlandet

Jag har tagit en time out från Puchsamlandet. Men återkommer förmodligen i höst.
Ha det bra i sommar.

torsdag 16 oktober 2014

Sachsdrev på motorn till min Dakota 68

Vissa saker blir man förbryllad över. Som när jag skulle börja riva originalmotorn till min Dakota 68. Drevbulten såg onödigt stor ut och drevet saknade distansen på insidan. Döm om min förvåning när jag tog av drevet och såg en anslutning som påminner om Sachs. Vid närmare koll kunde jag se att axel slipats till för att passa. Åtminstone hoppas jag det, har ingen aning om hur man fått till växellådan i annat fall. Sista bilden visar hur en axel ska se ut.

lördag 11 oktober 2014

VW 1200 1962 till salu

Här är en bubbla jag köpte som 16-åring för 300 på macken. Körde ett år utan regskyltar innan den parkerades här. Det var 1978. Det finns inga papper. Finns utanför Höganäs i Skåne. Min far blir nog glad om den försvann nu... Ge mig 300 så är den din. Mejla puchdakota1966@gmail.com
Uppdatering december 2015: Nu har bilen gett upp helt, dörrarna har lossnat och den är nu utom all räddning. Intressant notering, en repa i lacken som gjordes 1978, har nu blivit en tio centimeter bred reva i plåten. :)

lördag 9 augusti 2014

Dakota 67 - lite unika detaljer för årgången.

Nu är 67:an putsad och körklar. Tyvärr är kedjeskydet från en 72:a men det är samma tjocka material som satt på 67:orna - nyare kedjeskydd har tunnare plast. Lägg märke till de speciella detaljerna som pakethållaren som har smalare rördimension, framskärmen med två stag och ingen läpp och den vackra VDO-hastighetsmätaren med grå tavla. Dessutom är den stora bulten i styrkronan förzinkad och inte kromad. Dakota 1966 har för övrigt samma detaljer även om de modeller som har pakethållare har en annan typ av stag till bakskärmen. Hur det var 1968 vet jag inte riktigt. Den 68:a jag har känner jag inte till ursprunget för. Dock är den uttagen på sensommaren och ska ha tank med emblem.

Snygg maskin i skyltfönster

I Korfu stad hittade jag denna maskin i ett skyltfönster i juli i år. Trafikmoralen på Korfu för övrigt var kanske inte så mycket att hurra för. Men annars var det skönt både i luften och vattnet, som här vid Mon Repo.



Leta i den här bloggen