Verkstaden i miniformat börjar ta form, reservdelsskåpet är välfyllt. Hyllorna med motorobjekt är välfyllda. Någon strax klar. I hörnet står en Dakota och väntar. Jakten på delar är i full gång, på ebay och Tradera. Men vilken årsmodell har jag hittat?
Klart är att den varit röd och ska ha den modernare framskärmen och fienders, rätt skärmslut sitter på ramen som faktiskt är frisk.
Enligt papper och typintyg är den en 69:a uttagen i februari 1970.
Men enligt självutnämnda experter är det en 68:a. Själv är jag ganska osäker här. Har inte ägt någon av de sist tillverkade fendersdakotorna tidigare, de har alla varit och är glasklara årsmodeller.
Klart är att bibeln puchhobby har 6131508 som sista nummer för 68. Den här är ytterligare 257 ex framåt med 6131765.
Om man nu ska hålla sig till vad alla experter säger, och deras ord väger inte tungt i mina öron, utom då möjligen Lasse S som jag bedömer som trovärdig källa. Så skulle det vara en 68:a som stått i skylten eller på Lundabolagens lager från sent 68, hela 69 innan den fick sin ägare i februari 70. Låter inte trovärdigt. Puchhandlaren har angett den som 69:a, på typintyget. Jag bedömer att den är en 69:a, med crick-crack motor och kommer nog att få höra hur fel jag har från mer än ett ställe. Men så är det väl i livet. Alla ska alltid veta bättre...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Skriv här om du vill kommunicera med mig. Du kan också mejla till puchdakota1966@gmail.com