fredag 2 oktober 2020

Puch Florida 1965 - återmontering

Det händer saker i övernattningslägenheten. Den vita Floridan börjar ta form. Det omlackerade lamphuset ser ut att smälta in bra. Jag valde styret som kom 1966 eftersom de allra flesta bytte till detta redan då. Jag har kvar det gamla men gillar varken form eller körställning och jag bygger alltid mina moppar för att de ska kunna brukas. Det var många små detaljer som avslöjade att miltalet 699 mil verkligen stämmer. Ett bra exempel på det är tankens verktygsfack som är helt utan rost. Till och med lacken håller sig kvar. Den omilda förvaringen liggande på sidan i ett skjul i typ 50 år satte sina spår. Men det var bara kromet och lackens yta som tog skada. Fram bytte jag en kromhylsa och bak fick det bli ny pakethållare. Ljuddämparen var helt förmultnad, undersidan var puts väck så öven den blir helt ny. Övriga delar kommer från mitt lager av rengjorda och putsade originaldelar. Det är alltid skönt att kunna plocka fram delar och montera. Tyvärr sinar nu tillgången av delar hos mig. Den fina kromsargen på framlampan var den sista jag hade. Och verktygslocket till tanken som jag tyvärr glömde hemma är det sista med hel list och fint originalkrom. Om inte covid-19 släpper sitt grepp och veteranmarknaderna snart kommer igång igen kan det här vara min sista räddning. Att bara köpa nya delar är inte hållbart i längden. En kul grej med den här är att den har svart chokeknapp och grått hölje på vajern. Om den vita knoppen övergavs 1965 är något jag måste undersöka. Jag tror knappast att den bytts ut med tanke på de knappa milen. Jag försöker minnas den röda 67:a jag ägde för tio år sedan men beträffande knoppens färg är det helt blankt. Vi får se.

söndag 27 september 2020

Utställningen Mopeden - en svensk designhistoria

På Kulturen i Lund visas utställningen Mopeden - en svensk designhistoria. Ritigt kul. Här finns inga Puch eller Zündapp, bara mopeder tillverkade och designade i Sverige. Det känns lite som att befinna sig inne i tidningen Moped. Det är lite samma stil på de plocksidor man hittar i den tidningen. Utrymmet var dock begränsat och när jag och min fru gick började lokalen snabbt fyllas. Ett tips - var ute i god tid.

onsdag 23 september 2020

Lamphuset lackat

Här testade jag ett nytt färgfabrikat från Mopedrenovering.se. Multona - ett märke jag kände igen för 129 kronor. Tidigare har alltid använt färg från Puchverkstan.se men eftersom den senaste burken hade minst sagt svårt att härda, ännu efter sex nånader är färgen inte torr, kände jag att det kunde vara läge för att byta. Resultat. Multona torkar snabbt men avikker något från originalet. Men jag väljer funktion före utseende just nu. Kan bara konstatera att jag får leta vidare efter bra färg med rätt nyans.

tisdag 1 september 2020

Puch Florida 1965 - rengjorda delar till chassit

Jag har jobbat några veckor sedan semestern och passar på att rengöra Floridan från 1965 lite mer noggrant än jag hann med i somras. Och nu kan jag utnyttja dödtiden 40 mil hemifrån på ett bättre sätt. Lacken har tydliga spår av långvarig förvaring i lada under bråte. Men den kan nog bli intressant när jag sätter ihop den igen. Lamphuset har tappat hälften av sin färg och resten är på god väg att lossna. Aluminium har ju en tendens att oxidera vid olämplig förvaring. Jag blir tvungen att lackera om detta, annars kan det skadas mer permanent. Det svider lite men det känns som rätt väg att gå. Mer varsam restaurering än vad jag gör är nog svår att åstadkomma. Jag borstar alla originalskruvar för att få snygg patina och ge rosten en match eller åtminstone en tynande tillvaro.

Leta i den här bloggen