fredag 2 oktober 2020

Puch Florida 1965 - återmontering

Det händer saker i övernattningslägenheten. Den vita Floridan börjar ta form. Det omlackerade lamphuset ser ut att smälta in bra. Jag valde styret som kom 1966 eftersom de allra flesta bytte till detta redan då. Jag har kvar det gamla men gillar varken form eller körställning och jag bygger alltid mina moppar för att de ska kunna brukas. Det var många små detaljer som avslöjade att miltalet 699 mil verkligen stämmer. Ett bra exempel på det är tankens verktygsfack som är helt utan rost. Till och med lacken håller sig kvar. Den omilda förvaringen liggande på sidan i ett skjul i typ 50 år satte sina spår. Men det var bara kromet och lackens yta som tog skada. Fram bytte jag en kromhylsa och bak fick det bli ny pakethållare. Ljuddämparen var helt förmultnad, undersidan var puts väck så öven den blir helt ny. Övriga delar kommer från mitt lager av rengjorda och putsade originaldelar. Det är alltid skönt att kunna plocka fram delar och montera. Tyvärr sinar nu tillgången av delar hos mig. Den fina kromsargen på framlampan var den sista jag hade. Och verktygslocket till tanken som jag tyvärr glömde hemma är det sista med hel list och fint originalkrom. Om inte covid-19 släpper sitt grepp och veteranmarknaderna snart kommer igång igen kan det här vara min sista räddning. Att bara köpa nya delar är inte hållbart i längden. En kul grej med den här är att den har svart chokeknapp och grått hölje på vajern. Om den vita knoppen övergavs 1965 är något jag måste undersöka. Jag tror knappast att den bytts ut med tanke på de knappa milen. Jag försöker minnas den röda 67:a jag ägde för tio år sedan men beträffande knoppens färg är det helt blankt. Vi får se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv här om du vill kommunicera med mig. Du kan också mejla till puchdakota1966@gmail.com

Leta i den här bloggen