tisdag 2 oktober 2012
Nya delar till Alabaman från 67
Har börjat köra med Alabaman från 67 som jag köpte i juni. Jag visste redan från början att den hade haft vissa motorproblem och bland annat varit svårtstartad ibland. Och förre ägaren var inte så van mekare så vad som helst kunde dölja sig under fläktkåporna. Plockade av toppen, inga pinnbultar utan långa genomgående bultar, hujeda mig. Toppen, en högkomp som planats. Cylindern planad på ovansidan. Och en Sachskolv... 38,5 mm lopp. I förgasaren satt nålen några steg fel. Bytte topp, satte i riktiga originalpinnbultar och justerade förgasaren. Startade direkt och gick hyfsat. Använde den till jobbet en vecka, mot slutet kom de klassiska problemen, motorn tänder enbart ibland när den är kall, så det tar ett tag att få igång den hostande draken. Klassiskt kondensatorfel eller tändspole som håller på att ge upp. Istället för att kludda med begagnade plattor som jag brukar köpte jag helt enkelt en ny från Björn på Puchverkstan, och dessutom en ny kolv. Kolven var en riktig överraskning. Den var 4 mm kortare runt om, precis som de som sitter i många motorer från Österrike. Blir ett jädra drag i en original TRM-cylinder med denna kolvtyp. Så har ni 38,5 mm med 10 mm kolvbult kan jag rekommendera en titt på Puchverkstan.se. Den är från Speed Parts & Accessories och har artikelnummer 01-15-204 kostar 175.
Det kommer en rapport efter att jag monterat delarna och provkört. Här är lite bilder så länge.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Köper du saker på Puchverkstan fortfarande? Folk har börjat klaga nu sedan Heike slutat. Först drar Björn till sig fackets uppmärksamhet i butiken han äger, sedan slutar den sista stammisen så nu är det bara unga tjejer som jobbar där. En av tjejerna som slutat ville inte prata om tiden i butiken. Helvetet på jorden sa hon.
SvaraRaderaTror du han klarar av moppedelar bättre än mat? Han har inte skruvat moppe innan han såg chansen att tjäna pengar när Lennart ville sälja.
Jag har en bra relation med Björn. De delar jag köpt fungerar alldeles utmärkt. Och då ska man tänka på att jag inte är en orginalbög som putsar och tittar, utan jag använder faktiskt mina mopeder varje dag, året om. Ja inte alla förstås, de finaste står inlåsta. Men Alabaman här ovan rullar ofta vintertid, ungefär 250 mil ungefär sedan detta inlägg skrevs.
SvaraRadera