torsdag 31 januari 2013

Våren allt närmare - Floridan snart klar - den kanske falska Lyxen har återuppstått

Nu är jag nästan i hamn med det senaste projektet. Bara växelspak, baklampa och bakelitburk kvar. Och naturligtvis ska ändstycket på kedjeskyddet på. Sedan är det dags för provkörning som blir nästa prövning. Frågan är: Går den fyrväxlade motorn som den ska? Allt är rätt inställt men man vet aldrig om tändspolen ger upp direkt. Så är det ju med gamla delar. Ser fram emot torra vägar så jag kan ta ut den ur gästrummet och få några pluspoäng. Korta fakta: Motor, framgaffel, lamphus, framskärm, bakstötdämpare köpt från Österrike. Ramen från Tradera - här jag haft dubier om ursprunget, kan vara Tomos kan vara Puch. Jag kommer att sätta fast typbrickan som säger Lyx från 57. Spelar ju inte så stor roll, det är ju ingen originalhoj längre och den ska inte säljas. Framhjulet från en vit 64:a, alltså tidigare utbytt men nu åter till heders. Kopplingshandtag, pakethållare och bakhjul från en skrotad 79:a. Styret - ett äkta aphäng - från Tradera. De vita gummihandtagen från en e-butik i Tyskland. Gashandtaget är NOS, kromat huvud och satt oftast på gamla Monark - armen från lådan. Avgassystem, klädplåt, sadel och baklampa nytt från Puchverkstan. Jag älskar den beigea sadeln och så retar det originalbögarna. Svingen från nedlagd Puchaffär i Danmark, hittade den hos en dansk i Våxtorp. Tanken från en skrotad Alabama. Övriga delar från mina lådor. Byggkostnad alldeles för mycket men runt 8000. Kvar att göra - nya hjul högst på önskelistan men den investeringen gör jag bara om den rätta körglädjen infinner sig. Sedan kan man ju skaffa ett par verktygslådor och hänga på bak, men jag tror mer på kromade stjärnor i skruvhålen. Och så kanske en störtbåge. Det hade varit fräckt med två sökarljus på bågen i så fall. Vi får se.

7 kommentarer:

  1. Är det verkligen en skön körställning med det styret? ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du kört en moped med aphäng duger inget annat. Men på vintern kan det bli lite osäkert, då är det bättre med ett lågt. Du kan få testa den i sommar en sväng.

      Radera
  2. vad billigt,8000kr, jag vill inte tänka på vad mina har kostat,bara hjul o däck med brombackar,andra prylar är 6000 kr,
    ska nog börja göra som du,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men jag räknar ju inte delarna som jag plockat från mina hyllor, det gäller att alltid köpa bra delar när man ser dem även om man inte behöver dem just då. Och så vara snål som fan. Jag menar måste man köpa varenda skruv kan det bli riktigt dyrt.

      Radera
  3. Trevligt att följa din blogg och tack för kommentarer på min. ;-) Min första moped var en Puch Alabama -64 och det första jag gjorde innan 15-årsdagen var att montera aphängarstyre. Efter en krock med en bil plockades knäskydden bort och för att göra den mer lik ikonen Mexico monterades en dakotasadel. Det blev bara ett år med Puch, på 16-årsdagen stod en ny Yamaha 125 och väntade i garaget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är född på landet så jag började med moppar i tidig ålder precis som alla andra jämnåriga. Jag blev 15 1977 och då var det bara Dakota som gällde, naturligtvis trimmade vi dem efter någon vecka med originaldelar - Dakotan kunde ju inte gå långsammare än våra skrotmoppar från tidigt 60-tal.
      Lite avis på din mc. Min far sa tvärt nej när jag kom med det förslaget. Han hade kört omkull med sin Silverpil. Så det var inte att tänka på. Jag har tänkt länge på det. Och jag förstår honom nu när jag har en egen son som kör tung värstingcykel. Ångest varje gång man hör om en mc-olycka.

      Radera
  4. "Lånade" min fars 125cc mc när jag var 12 år gammal, skulle stajla för en vän som körde på sin moppe av okänt märke.

    Styret började att vobbla och jag flög över styret, skrapade upp ansike och armar (ingen hjälm heller).

    Sedan dess har jag aldrig satt mig på en mc, håller mig enbart till mopeder som går i ca 50 km, där går smärtgränsen =)

    SvaraRadera

Skriv här om du vill kommunicera med mig. Du kan också mejla till puchdakota1966@gmail.com

Leta i den här bloggen