måndag 4 mars 2013

Ny fartupplevelse med Lyxen

I dag när det blivit lite varmare och vägarna var skönt isfria tog jag ut Lyxen för en sväng. Trots den kraftigt överdrivna drevningen, som jag berättat om tidigare, blev det en ny härlig upplevelse. Växel 1 till 3 så beter den sig som en vanlig Puch utan plugg med 13 fram typ. 55 på trean ganska lätt. Jag bestämde mig för att en gång för alla kolla toppfarten. I med 4:an på den lätt sluttande vägstumpen. Ooops mätaren gick hela vägen till stoppet och stannade där och kurvan kom väldigt snabbt. Det blir till att leta upp en VDO-mätare med 0-80. Har för mig att vissa Zundapp har sådana. Och så ska jag naturligtvis köpa en 15 mm förgasare. Kan behöva lite mer flås för högre varv för den varvade väl bara typ 70 procent av vad den ska kunna klara...I motvind uppför går det inte lika fort, den orkar helt enkelt inte i 4:an - men med 3:an i gjorde den ändå 55 vilket var ganska trevligt - den går alltså lika fort i 3:an oavsett om det är med- eller motvind. Fler rapporter kommer efterhand.

6 kommentarer:

  1. Så du bygger dig ett litet fart-monster. :-)

    SvaraRadera
  2. Man kan ju försöka. Tyvärr är ju väghållningen inte den bästa. Florida är av naturen lite sladdrig vilket förstärks av mitt val av styre. Dakota, och speciellt Alabama, har bättre tyngdpunkt. Att använda bromsen fram är inte att tänka på om man säger så...

    SvaraRadera
  3. Saknar att glida omkring på en Alabama. Det är något speciellt med Alabaman som saknas hos övriga moppar jag kört. Min nästa moped får bli en röd Alabama, sen är jag nyfiken på den gamla babyblå Alabaman också. Jaja, någon av dessa skall det bli. Sedan skall det köpas däck med vita sidor dag ett! Så snyggt! :-)

    SvaraRadera
  4. Ja så känner jag med,är nog att jag är 45 år,men alabama,trimmad eller varför inte original, skit kul att köra,
    jag har kört hem från krogen efter några bärs,på mina gamla vägar där jag körde som liten pojk,när jag står i baren på krogen, så tänker jag, bara det blir slut snart så jag får köra vässad alabama hem,

    SvaraRadera
    Svar
    1. På torsdag kommer våren på riktigt Staffan - åtminstone är det som utlovas från SMHI. Tänk på det. Ljumma vindar lockar.
      Björn: det finn en ljusblå på Tradera för 10000 pix. Själv har jag inte råd, annars hade jag slagit till, den verkar vara OK.

      Radera
  5. Skall hålla koll på denna auktion. Hoppas bara det inte blir budkrig.... ;-) 10.000kr är ju ett bra pris för mopeden.

    SvaraRadera

Skriv här om du vill kommunicera med mig. Du kan också mejla till puchdakota1966@gmail.com

Leta i den här bloggen