Hade glömt att jag klickat hem en tvåväxlad pungmotor från Holland på nätet. När jag packade upp paketet fick jag se att det satt en Encarwi-förgasare på den. Vad är detta? Det märkliga var att den hade rätt vinkel mot cylindern. Satte mig vid datorn och sökte på beteckningen S71A. Jodå mycket riktigt det fanns sådana till salu för 55 euro på en Holländsk sajt med begagnade och nya delar till Puch. Ett par klick till på Google och ett gammalt inlägg på Raketsports forum 2012 bekräftade det hela. Tydligen hade några Puch med Encarwi sålts även i Sverige. Troligtvis parallell-importer. Så man lär sig något nytt varje dag.
Den sista bilden är hur modellen ser ut. Jag hittade den på nätet till salu för 1250 euro. På några av de andra bilderna ser man att det sitter en Encarwi på den. Via en holländsk nummerbank fann jag att motorn jag köpt är från 1972 http://members.chello.nl/rb0/nrs.htm. Trampor med fotväxel, rätt kul kombo. Men det är ju enkelt att sätta en kick och en kickfjäderhållare på den så blir den lite mer svensk. Positivt är att detta är sista årsmodellen med tvåväxlad pungmotor, åtminstone i Holland. Motorn har fått samma förbättringar som V3-motorn fick vid samma tid. Modellen heter "Puch type MV 50 2-bak voet" på flamländska. Och modellen har dessutom fotbroms. Hur man kör en sådan är ju lite intressant men jag antar att man vänjer sig. Hej för idag
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Skriv här om du vill kommunicera med mig. Du kan också mejla till puchdakota1966@gmail.com