tisdag 27 juli 2021

Sommartur med Puch Florida 1964

Jag har i säkert tio, tolv år haft en hemmafilad Bing 12:a i det svarta skåpet. Den satt på en vit 64:a som jag köpte på Tradera och körde ett par år innan jag använde den för att byta till mig en Dakota från 67. Igår tröttnade jag på den gamla originalförgasaren på min nuvarande 64:a som är upphottad med en Dakota-motor från 67. Den gamla förgasaren släppte inte igenom bensin längre. Flottörens pinne verkar vara för lång. Helt plötsligt. Antagligen beläggningar som inte gick bort hur jag än rengjorde. Provade flera olika flottörer och lock innan jag gav upp. När jag bestämde mig för att byta förgasare såg jag den här uppfilade tingesten i min låda. Den har så tunna väggar efter att upphovspersonen slipat igenom och därför smält någon typ av plast eller vax runt skadan. Så varför köpa trim tänkte jag när man har en hemmagjord 15 mm. Och med spak istället för vajer. Rena lyxen. Efter lite pill var den på plats och motorn startade på första kicken. Nu tar jag backen från Ramlösarondellen upp till Elineberg i 45 utan problem. Jag var lite rädd att tomgången skulle vara för hög eller obefintlig men den blev alldeles lagom. På bilderna har jag precis hämtat ut ett litet paket från Puchverkstan i Billesholm ned lite smådelar så att jag kommer vidare med den röda Floridan från 1972.
Lämna gärna din kommentar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv här om du vill kommunicera med mig. Du kan också mejla till puchdakota1966@gmail.com

Leta i den här bloggen