tisdag 27 juli 2021
Sommartur med Puch Florida 1964
Jag har i säkert tio, tolv år haft en hemmafilad Bing 12:a i det svarta skåpet.
Den satt på en vit 64:a som jag köpte på Tradera och körde ett par år innan jag
använde den för att byta till mig en Dakota från 67. Igår tröttnade jag på den
gamla originalförgasaren på min nuvarande 64:a som är upphottad med en Dakota-motor från 67. Den gamla förgasaren släppte inte igenom bensin längre. Flottörens
pinne verkar vara för lång. Helt plötsligt. Antagligen beläggningar som inte gick bort hur jag än rengjorde. Provade flera olika flottörer och lock innan jag gav upp. När jag
bestämde mig för att byta förgasare såg jag den här uppfilade tingesten i min låda. Den har så
tunna väggar efter att upphovspersonen slipat igenom och därför smält någon typ av plast
eller vax runt skadan. Så varför köpa trim tänkte jag när man har en hemmagjord
15 mm. Och med spak istället för vajer. Rena lyxen. Efter lite pill var den på
plats och motorn startade på första kicken. Nu tar jag backen från
Ramlösarondellen upp till Elineberg i 45 utan problem. Jag var lite rädd att
tomgången skulle vara för hög eller obefintlig men den blev alldeles lagom. På
bilderna har jag precis hämtat ut ett litet paket från Puchverkstan i Billesholm
ned lite smådelar så att jag kommer vidare med den röda Floridan från 1972.
Lämna gärna din kommentar
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Skriv här om du vill kommunicera med mig. Du kan också mejla till puchdakota1966@gmail.com