onsdag 8 augusti 2012
På tur med en MS50V
Idag tog jag en liten tur till Postens företagscenter för att skicka ett brev. Tog några bilder längs vägen för att bevisa att den här skrothögen faktiskt rullar och det ganska bra trots sitt något malätna utseende. Tog en extra lång tur förbi stationen och längs den hårt trafikerade Landskronavägen in till stan. Hemvägen fick bli via Råå hamn och den förbjudna cykelvägen längs stranden hem till Rydebäck igen.
Rydebäcks station
Stopp vid järnvägen i Ramlösa
Postens företagscenter i Gåsebäck
Strax utanför Råå på väg hem
Bara 100 meter hemifrån. Önskar att man kunde tillbringat mer tid här i sommar, men vädret...
Hemma igen
söndag 5 augusti 2012
Ford Mustang 1966
Kan inte låta bli att publicera den här bilden. Ford Mustang från 1966 har länge varit en drömbil. Kanske för att jag har en Dakota från 66. Just den här Mustangen hittade jag i Båstad för någon vecka sedan. Min fru tog bilden.
lördag 4 augusti 2012
Veckans bild
Så långt har jag kommit. Har inte bestämt mig för om det ska bli padda som är original för modellen eller om jag ska satsa på kromat avgassystem som den hade jag jag köpte den. Antagligen satsar jag på krom eftersom jag ändå avvikit från original redan i ett tidigt skede när jag valde vallmoröd lack istället för rubinröd. Nu har jag ju redan två andra MS50 i just rubinröd så varför inte en mer ettrigt röd liten rackare. Så tänkte jag. Hur som helst, nu blir det malpåse ett tag för den här. Ska koppla in växelvajrarna och fästa fläktkåpan sedan tar jag hand om den falska Lyxen. Omväxling förnöjer. Och så har jag span på ytterligare en Alabama, det känns som om det finns plats för fler i samlingen. Bara två är inte tillräckligt...
tisdag 31 juli 2012
Dagens fynd - en fin komplett sving till Puch Lyx
måndag 30 juli 2012
Puch MS50 Kansas - det går framåt
Har hunnit med en del idag. Inget kul från OS och vädret var kass. Nu sitter motorn på plats. Bytte ut orginalcylindern mot en ostrypt TRM från Österrike, så nu bör den klara 45 även i dåligt väder. TRM var en av Puchs underleverantörer, i skrivande stund minns jag ej vad de övriga hette, och det är inget som skiljer TRM:s cylindrar från andra tillverkares, men jag tycker att de känns bättre...
onsdag 25 juli 2012
Sakta går det med med 62:an
Motor - dåligt samvete. Hur svårt kan det vara att torka av smutsen...
Värmeböljan får allt annat än stranden att ligga nere.
En del saker har dock monterats. Grå eller svarta handtag - det är frågan just nu.
lördag 21 juli 2012
NOS-delar är alltid lycka
Tänk att hitta en NOS handtagsdel. I mer än 50 år har den här delen legat i en låda innan den hittade hem till mig. NOS = New Old Stock, alltså en oanvänd originaldel från tiden. Oftast hyllvärmare...
söndag 15 juli 2012
torsdag 12 juli 2012
tisdag 10 juli 2012
Puch Lyx på villovägar
En typskylt från en Puch Lyx 57 (VS 50 L 6312576) där ramen pulveriserats och mopeden därför slängts i den stora bingen på Filborna. Jag räddade den lilla plattan undan återvinning, utan upptäckt. Man kan faktiskt se den övergivna mopeden framför sig om man blundar, stående bakom en husknut, halvt nedsänkt i en kompost i mer än 50 år, i ur och skur och sakta förtvina. Nu är ett nummer allt som återstår.
Tomos Sport - en verkligt snitsig modell - 50 procent Puch 1962
TOMOS SPORT
En verkligt snitsig modell inspirerad av TOMOS TT maskin, segraren i Hockenheim och på många andra banor.
Snygg i linjerna!
En verkligt snitsig modell
TOMOS SPORT.
Bilder och fakta funna på www.mo-ped.se - även texten ovan är därifrån
fast ursprunget är naturligtvis Tomos försäljningsbroschyr från 1962.
20130909: I helgen såg jag en ram med den nyare motorn. Tomos GT heter den modellen och kom senare. Mina känslor är nu kluvna.
TOMOS Superior
Svänghjulständgenerator Stefa SUPER LUX 15-5-15. Bränsletank 5,5 liter - verktygsutrymme i tanken. Nav Lättmetall fullnavsbroms med kylflänsar. Stickaxel fram och bak. Bromstrummornas diam. och bredd 105x25 mm.
Däckdimension: 23 x2,25". Kedjeskydd: Helkapslat lätt demonterbart. Fjädring fram: Teleskopgaffel med hydraulisk stötdämpning. Fjädring bak: Swingarmsgaffel med teleskopfjäderben.
TOMOS SUPERIOR har vidare: Bromslyse, insugningsljuddämpare, kraftig helsvetsad lådrörsram, djupprofilarade helpressade stänkskärmar, lättåtkomlig
utanpåmonterad Stefa specialtändspole, kromad bränsletank, kromdekor på framskärmen, extra kraftigt och stabilt parkeringsstöd.
Levereras med kickstart och fotväxel eller som pedalmaskin.
Färger: Svart, röd och vit.
TOMOS de Luxe
Svänghjulständgenerator Stefa SUPER LUX 15-5-15. Bränsletank 5,5 liter - verktygsutrymme i tanken. Nav Lättmetall fullnavsbroms med kylflänsar. Stickaxel fram och bak. Bromstrummornas diam. och bredd 105x25 mm.
Däckdimension: 23 x2,25". Kedjeskydd: Helkapslat lätt demonterbart. Fjädring fram: Teleskopgaffel med hydraulisk stötdämpning. Fjädring bak: Swingarmsgaffel med teleskopfjäderben.
TOMOS DE LUXE har vidare liksom SUPERIOR: Bromslyse, insugningsljuddämpare, kraftig helsvetsad lådrörsram, djupprofilerade helpressade stänkskärmar, lättåtkomlig
utanpåmonterad Stefa specialtändspole, kromad bränsletank, kromdekor på framskärmen, extra kraftigt och stabilt parkeringsstöd.
Dessutom: Kromad pakethållare, 2 rymliga och låsbara förvaringsboxar under paket hållaren, vita däcksidor.
Levereras med kickstart och fotväxel eller som pedalmaskin.
Färger: Svart/beige, röd/beige, vit.
TOMOS de Luxe 1962
Motor: Tomos, fläktkyld, 1 cyl. 2-takt 2-växlad.
Slaglängd: 43 mm.
Cylinderdiam: 38 mm.
Cylinderdiameter: 49 cm3.
Kompressionsförhållande 1.6,5
Effekt: 1,0 hkr.
Förgasare: Bing Ø 12mm.
Bränsleblandning: 1 :25 = 4 %.
Förtändning: 2,5 mm.
torsdag 5 juli 2012
Tanken klar till Lyxen - som var fejk visade det sig
Passade på att fixa till en tank till mitt Lyxbygge, eller vad jag trodde var en Lyxram från 1957, utan matchande motor. Det var en Tomoskopia från 62 ungefär, försedd med typbricka från en Puch Lyx 57. Grundlurad av en listig säljare på Tradera. Hittade fästhålen till den utanpåliggande tändspolen som Tomos har. På bakskärmen endast två hål på ovansidan till pakethållaren. Puch har fyra. Ramnumret var blästrat och framträdde dåligt men så mycket kunde jag se att det inte stämde med typbrickan. Jag kan fortfarande välja att dölja ursprunget, och låtsas att det är en Puch, men istället kommer jag att använda delar från Tomos, till exempel en bullig framskärm från Tomos - Puchs har påsvetsade fenders men Tomos är pressade i ett stycke. Nu gäller det att hitta en drevkåpa med Tomoslogga istället för en med Puchs. Och ett lock till bakelitburken med samma ganska snygga logga. Ramen kommer i vilket fall att få en beprövad crick-crack från Puch. Se bilden på typbrickan, har någon den riktiga ramen hemma, hör av dig 6304045 är numret.
onsdag 4 juli 2012
Puch MS50 Kansas 62 renovering - framgaffeln klar
Idag blev jag klar med framgaffeln. I morgon ska motorn fixas vilket kommer att gå snabbt eftersom den är frisk och funktionsduglig. Den behöver fräsmt putsas och kanske ska den få en ostrypt TRM originalcylinder. Annars inget nytt på Puch-fronten. Lyckades köpa en komplett treväxlad crick-crack för 683 kronor inkl frakt på ebay.at, får väl se om det utlovade "guter zustand" är korrekt, annars är det billiga reservdelar i vilket fall...
Dags för rubbing och vax om några dagar...
Tyvärr hade den här framgaffeln avbrutet fäste för styrlås, jag pallar ej att vänta så jag använder den så länge. Inköpt på tyska ebay för 100 spänn med fina kromhylsor. På den gamla gaffeln var ena benet snett och hylsorna helkassl.
måndag 2 juli 2012
Puch MS50 Kansas 1962 renovering - svingen klar
Idag blev svingen klar. Bara framgaffeln kvar nu sedan kan man börja skruva istället. Har inte samma sug efter att slipa och lacka - blir lite segt i längden. Bild kommer.
fredag 29 juni 2012
Puch Florida (Texas) 1962 - moddad fartupplevelse
Idag släpade jag ut min svarta skönhet från gästrummet där den fört en dammig tillvaro i ett par år. Fyllde på olja och bensin. Startade nästan direkt. Måste erkänna att jag glömt tjusningen med högt styre och fartresurser när jag susade ut från villaområdet. Som vanligt 60+ trots däck som nästan tappat luften. Får nog lägga lite tid på att snygga upp den igen. Senaste renoveringen var 2008/2009 och vintern 2010/2011 satte sina spår det måste medges. Ber om ursäkt för att jag inte monterat kick och kickfjäderhållare samt att ena skruven till locket på luftburken saknas. Jag ska sätta dit NOS-delar inom kort. Den här modellen heter Texas och är från 62. Det är den svarta du ser på introduktionsbilden på bloggen. Den hade en tvåväxlad motor, handväxel, kickstart och fotpinnar, fullnavshjul. Tanken ska vara halvkromad. Idag har den Stockholmsstyre, en Dakota-motor från 1966 med ostrypt originalcylinder från Österrike, och topp som slutar med artikelnumer 201 istället för 101. 12 kuggar fram och 35 bak (original på tväväxlade) och ett gammalt effektrör, den längre modellen (28 mm). Originalmotorn pallade inte riktigt för mina experiment utan gav upp med skuret velager när jag testade att varva ut för fullt i medvind runt 2007. Men den finns kvar, ligger i en låda och gosar. Då på den tiden såg Puchen ut som fan rent ut sagt. Det enda som är kvar nu är ramen och lamphuset, resten är utbytt genom åren. Bytte framgaffeln i vintras efter ett lyckat inköp på ebay - billigare än att byta kromrören. Mopeden är inköpt i Kalmar 2006.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)