torsdag 22 augusti 2013
Puch Alabama 66 - på väg att återuppstå
Jag har börjat plocka ihop en Alabama 66 från mina lådor. Till den här kommer jag att använda begagnade originaldelar - undantaget blir benskydd och fotplattor som blästrats, svetslagats och sedan lackats. 67:an är för illa åtgången så där funkar det tyvärr inte - ramen kräver lite svets då tidigare ägare borrat stora hål i bakskärmen. Med sliten originallack behåller man både charmen och historien som gör moppen intressant. Det skiljer också bara cirka 400 exemplar mellan denna och en av de andra 66:orna - om man nu kan lita på nummerserien. De har rullat i Skövde respektive Skara innan de hittade hit via Karlshamn. Min "röda" 66:a kommer från Lund. Och den andra 67:am har rullat i Sundsvall har jag för mig. 67:an i låda har jag ingen koll på, men den har slitits någonstans i Skåne eller södra Småland typ.
tisdag 20 augusti 2013
Puch Alabama - benskydd klart
Puuh. Rätt väder idag. Bara ett kvar. Intressant att fixa två stycken objekt samtidigt. Det här blir bra när originallisten och emblemet monterats.
måndag 19 augusti 2013
Fjärde fotplattan - nu är jag helt slut
Så var den fjärde och sista fotplattan till mina två nedplockade Alabama från 66 och 67 fixad. Det var också den som var i sämst skick - dock är den fortfarande hel, men kommer att kräva ytspackling. Två fotplattor är helt klara - lackade och polerade. Den tredje grundad och nu är alltså äntligen den fjärde redo för grundlack. Jag räknade med att vara klar i september nästa år, undrar om jag klarar det. Våren 2015 verkar mer troligt.
onsdag 14 augusti 2013
Puch Alabama 66 - ansiktslyft (2)
En regnig dag i garaget. En av 66:orna genomgår ett långsamt ansiktslyft. Den slitna lacken får tillbaka sin lyster allt eftersom. Ett jävla slit. Efterhand byter jag ut smådelar mot bättre från mina lådor. En del saker försvinner när man skruvar och var de ligger och ruvar det får man väl veta någon annan dag. Tur att man är välförsedd med delar. Jobbade mycket med tanken och ramen under idag. Nästa steg är framgaffeln, ska byta hylsor fram. Har ett par fina original i en låda. Det tar nog en bra stund. Provade att lacka ett par fotplattor till Alabaman från 66 som jag köpte i lådor. Blev riktigt bra. Kan rekommendera färgen som Puchverkstan säljer. Den är riktigt bra.
tisdag 6 augusti 2013
Nyinflyttad Puch Alabama 1968
Ny farkost till samlingen. Årsmodell 68 men uttagen 69. Orörd blå originallack. Enbart vaggan fram är omlackad. Hör och häpna min fru ville börja köra när hon såg den. Den lär alltså stanna ett tag. Jag har en fundering, sadeln är av märket Denfield. Jag har nu sett alla årgångar mellan 66 och 68 med denna typ av sadel, men även med den nyare märkt Sie Feg där listen inte går hela vägen fram. (Även i min egen anspråklösa samling) Vad är egentligen rätt? Eller är båda rätt... Någon som vet... Denfieldsadeln påminner om den som satt på DS50, men den verkar mindre. Nu har jag ingen DS50 så jag kan inte jämföra. Nu när jag ändå håller på med funderingar kan jag också passa på att slå ett slag för originallisten runt benskyddet. Det är så här den ska se ut. Och inte ljusgrå som på många renoveringar på Blocket.
tisdag 30 juli 2013
Missade tillfällen
Jag var seg och kom aldrig iväg. Då missade jag en fin Dakota 66 i delar i Söderhamn. Då blev jag lack och åkte iväg idag och kollade på Gulddakota från 74 här i stan. Killen skulle ha 12 jag bjöd 9. Han erbjöd mig den för 10. Jag tittade en gång till och bedömde värdet till 7. Och svarade nej tack. Dumt kanske, men Dakotorna känns hypade prismässigt. En fin gick för 6-7 för ett par år sedan. Har en annons på Blocket sedan en tid under köpes. Det tycks finnas gott om årsmodell 66 till skyhöga priser, men inga 67:or så långt ögat når - och det är en sådan jag drömmer om eftersom jag redan har en 66. Rankar faktiskt 67 som mer sällsynt än 66, åtminstone om man ser till de objekt som finns till salu. Så nu väntar jag på att någon vill sälja en 67:a, gärna dyr så man blir ensam kvar. Här är den gröna 66:an jag missade. Och 74:an under.
måndag 29 juli 2013
Så ser rätt växelklump ut till treväxlad crick-crack
Jag får ibland mejl från nyblivna ägare till Puch. Jag försöker alltid besvara alla frågor så gott det går. Här ska jag visa skillnaden mellan en växelklump till treväxlad crick-crack och tvåväxlad modell. De första tre bilderna är den treväxlade modellen. De tre sista är den tvåväxlade varianten. Hoppas att bilderna kan vara till hjälp för någon.
tisdag 23 juli 2013
Det gäller att se möjligheterna
jag älskar originaldelar, gärna slitna med lite själ kvar. På Tradera fick jag tag i en gammal skitig sadel. Efter någon timmes försiktigt tvättande och avslutande infettning blev resultatet det här. En fin sadel med patina. Visst det finns sprickor på ovansidan och klädseln har lossnat lite i framkant. Men det är ju det som är hela grejen. Jag menar hur snyggt är det med ett kritvitt överdrag på en i övrigt patinerad Alabama?
måndag 15 juli 2013
Alabama 1966 får ansiktslyft
Ja då var semestern slut och man kan börja skruva och putsa igen. Sex veckor utan mek var faktiskt skönt. Hittade ett bättre avgassystem i garaget och från Austria hittade ett antal hjul hem till mig i slutet av maj. Har putsat upp ett av dem. Men, jag kollade inte hur många kugg som satt på bakhjulet. 34 istället för 31. Så nu får jag skruva av det gamla och putsa upp det innan man kan njuta av blank krom. Lacken på den här 66:an blir ganska fin efter polering och med rätt mängd patina.
tisdag 4 juni 2013
Alabaman i låda: Första riktiga framsteget
lördag 1 juni 2013
Kort debattinlägg: Traderas charm borta
Idag kollade jag om det fanns något kul till salu på Tradera. Bland de senaste inlagda auktionerna är nästan alla från knallar. Det är packningssatser, kullager, bromsbackar och annat som säljs av alla firmor på nätet. Hur kul är det? Förr fanns det betydligt fler privatauktioner med kul begagnade delar. Nu hittade jag två, en kanllgul tank till Dakota, helt förstörd, och ett trasigt fläktgaller. Gäsp... (Jag har inget emot säljaren av packningarna, tvärtom han är en ganska trevlig prick som jag mött på marknader, jag använder bilden som exempel - och så får han lite gratisreklam på köpet)
fredag 31 maj 2013
Alabama 67 - från låda till vägen
Att fixa till en Alabama kräver förmodligen betydligt mer arbete än en vanlig simpel Florida. Med min takt betyder det två år. Skönt då har jag sysselsättning. Började med benskyddet, det fick först jäsa i citronsysra så ytorna för den inhyrde svetslagaren blev rena. Nu väntar antingen slipning eller blästring. Underredet har legat i badet ett par dagar, det får ligga kvar. Fick precis ett glädjande samtal från verkstan, jag behöver inte byta bil som jag haft mardrömmar om - V70:n rullar vidare till alla nybilsälskande grannars stora förtret. Ja, jag har förmodligen den äldsta bilen på min gata och på de gator som ligger i närheten också för den delen. Här där jag bor måste man visa hur rik man är (eller hur skuldsatt) så jag antar att mina mopeder och min 13 år gamla bil retar folk. Vilken sommar det blir...
söndag 26 maj 2013
Tre moppar har lämnat - en ny på väg in
Två MS50 och en Florida har lämnat mig. De får säkert det bra hos sina nya ägare. Själv kan jag breaka nyheten om att jag köpt ytterligare en grå Alabama i delar - en 66:a. Därmed har jag snart två Alabama-projekt igång samtidigt - det går också att komma in i garaget. Funderade på om jag ska lackera en av dem i B Racing green metallic - alltså samma kulör som Dakota 66. Det är bara en lös idé...
torsdag 16 maj 2013
Alabama 67: Motorn börjar bli klar.
Alabaman i låda stannade hos mig. I dag har jag fixat motorn. Ska sätta den i en Florida och testa den så att den funkar som den ska. En ny begagnad rostfri sving med kedjeskydd kom med Posten från Tyskland. Och Björn lämnade lite skummgummi-bitar till sadeln. Såg ett par bitar latex i påsen, blir perfekt. Nu gäller det bara att hitta en firma som kan rostlaga benskyddet.
http://puchsweden.blogspot.se/2013/05/illa-medfaren-puch-alabama-1967.html
fredag 10 maj 2013
Provkörd: Alabama 1966
Så var premiärturen avklarad. Allt funkar, växelpedalen något trög, justering krävs. Toppar 40 med bra varv. Misstänker att pluggen är ur, men den är inte drevad. Ägnade dagen åt att polera lacken med lackrengöring. Det blir bra glans. Skärmen verkar gå att polera upp, den har ingen sträv yta som 67:an. Min andra 66:a har fått sin skärm lackerad känns det som, men jag är ej helt säker, har dock utgått från det. Kromet på fälgarna slut, som väntat. Avgassystemet rostigt, så det byter jag. Även hylsorna fram rostiga. Tanken kunde varit bättre. Men fotplattor och vindskydd ännu hela.
Återkommer med bilder när den är rekonditionerad och vaxad för att bevara patinan. M
torsdag 9 maj 2013
Ny i samlingen: Puch Alabama 1966 i patinerat originalskick
Så har jag äntligen hittat en tidig 66:a i originalskick, det skiljer ju en del från årsmodell 67. De första som kom hade en extra ring runt framlampan - en slags adapter så att lampan från den ljusblå kunde användas. Pakethållaren är fyra fem cm smalare än på nyare Alabama - kolla även på bygeln. Har aldrig sett det utförandet tidigare, men det kan kanske vara ett arv från DS50. Skillnaden på sadel syns på de två sista bilderna - den sista från min andra 67:a.(20130817: Nu har jag förstått att både Denfield och Sie Feg (har ej koll på om företaget heter så) levererade sadlar samtidigt den här tiden. Puch tog helt enkelt den sadel som fanns i lager och monterade.) Nu har jag alltså byggt upp en liten Alabama-samling i Puchsamlingen - två Alabama från 66 och två från 67 - tre som rullar och en i kartong. Skulle sitta rätt bra med en blå 68:a nu - synd att jag sålde den jag hade för några år sedan... (201308: Nu finns även en blå i samlingen)
söndag 5 maj 2013
Alabama - sadelstoppning sökes
Fynd bland dammiga delar - NOS ljuskontakt till Alabama
lördag 4 maj 2013
Illa medfaren Puch Alabama 1967 flyttade in idag - lämnade Höör veteranmarknad 2013
Alla delar utom tank och förgasare fanns. Sådant har jag ju gott om så det blir inget problem att montera ihop den här. Tur att killen som plockat ner den inte förstod hur man tar av styret... annars hade patinan varit förstörd. Den har stått så här i många år. matching numbers och motorn verkar ganska OK. Alabamasamlingen växer, känns kul, är riktigt trött på Florida, ungefär lika utledd är jag på Dakota
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)