Komplett växellåda med bromsmekanism, 46 rullager, diverse brickor, transkåpa med växelstift samt en blockhalva med motornummer. Växellådan är i mycket fint skick. 450 kronor
för köp mejla puchdakota1966@gmail.com eller ring 072-3357333
söndag 19 mars 2017
söndag 5 mars 2017
PUCH - DELAR TILL SALU (OBS ALLTID ORIGINALDELAR) UPPDATERAD DEN 19 MARS
För köp: mejla puchdakota1966@gmail.com eller ring 072-3357333. SE fler delar till salu i fliken bredvid om du har webversionen. Syns ej i mobilversionen
Bing förgasare 12 mm till Puch. Original. Från 350 kronor styck beroende på ingående delar (mässingsflottör/plastflottör/fast munstycke/justerbart munstycke)
Bing förgasare 12 mm till Puch. Original. Från 350 kronor styck beroende på ingående delar (mässingsflottör/plastflottör/fast munstycke/justerbart munstycke)
onsdag 1 mars 2017
Puch Dakota 1969 - projekt återställning del 2
Har fixat till motorn. Och känner mig nöjd. Fler och fler delar byts ut. Men så är det. Växelspaken var sprucken visade det sig. Jag monterade en gammal bekant som hängt med i många år på olika moppar jag brukat, Puchverkstans första reprovariant i kromat stål som grundaren Lennart var med och tog fram. Den väger tre gånger så mycket som original i lättmetall och är också oförstörbar.
Polerade lite på lamphuset, och den röda originalfärgen kom fram. Kan det vara så enkelt att återställa den åtminstone till viss del...
Polerade lite på lamphuset, och den röda originalfärgen kom fram. Kan det vara så enkelt att återställa den åtminstone till viss del...
tisdag 14 februari 2017
Puch Dakota 1969 - projekt återställning del 1
Den här Dakotan som ska ha fenders på bakskärmen och som alla påstår är en 68:a men jag med hjälp av typintyg envist hävdar är en tidig 69:a flyttade hem till mig i januari. Och nu ska den återfå sin forna glans är det tänkt. Projektet kommer att ta tid eftersom jag arbetar så mycket just nu, men lite hinner jag trots allt med mellan varven. Och jag tar som vanligt inga genvägar och åker ut till Puchverkstan och köper allt nytt. Inte än åtminstone ... Nej så mycket som möjligt ska vara original annars mister den sin själ, det vet jag av erfarenhet. Efter en snabb koll med mina vana Puch-ögon kan jag konstatera att jag behöver byta ut en hel del innan jag ens kan börja jobba med den. Hjul, tank, framskärm, kromhylsor, ja all krom har gjort sitt. När jag lutade moppen åt sidan för att inspektera motorn såg jag även till min besvikelse att den inre fläktkåpan var mer eller mindre utan baksida. Man kan undra hur länge den rullat så? Det som verkade vara en enkel översyn av motorn tar nu åtskilliga dagar extra för rengöring med mera. Dessutom måste jag leta upp en hel kåpa vilket inte är helt lätt numera - det börjar bli ont om dem som är hela. Efter att ha gått igenom mitt lilla lager insåg jag att jag inte hade något av det jag behövde hemma. Så nu har jag hängt vid datorn och jagat delar, och polerat klädkåpan, fläktgallret och fläkthuven mest för att få något gjort. När fläkthuven åkte av insåg jag även att topplocket saknade flänsar precis som cylindern - det här är ju sådant man alltid får räkna med så ingen större överraskning egentligen. Tur att man har sådant i drivor efter år av mekande. Så här i början kan jag konstatera att jag gjort vissa framsteg. Tank, kåpa, bakhjul och tanklock har jag fångat in. Mätaren har fått ett glas även om det har en spricka, men det förra var bara ett enda stort hål så lite bättre trots allt. Fortsättning följer, det kan jag lova.
tisdag 7 februari 2017
Sökes Puch Dakota med fina hjul och framskärm
(Jag har hittat hjulen, bara skärm kvar). Söker ett objekt. Behöver bara ha snygga hjul och en bra framskärm. Resten kan vara skrot.
0723357335 eller puchdaktota1966@gmail.com
0723357335 eller puchdaktota1966@gmail.com
tisdag 24 januari 2017
Sökes glas till VDO-hastighetsmätare eller så köper jag gärna en fin mätare
Till min Dakota 69:a söker jag ett glas till hastighetsmätaren. Fyrkantig VDO. Jag köper även hela mätare, både med svart och grå botten. Micke 072-3357333 eller mejl puchdakota1966@gmail.com
SÅLD !! Till salu / for sale - Puch treväxlad crick-crack / pungmotor fint skick
Här kommer ytterligare en treväxlad Puch crick-crack motor / pungmotor som är till salu. Import från Österrike som kompletterats av mig. Inga glapp i vev- och ramlager. TRM-cylinder ostrypt 2,9 hk. Säljes som bilderna visas, förmodligen bara att haka i ramen och starta efter komplettering av kick, tändhatt och förgasare. Ger fin gnista. Fint yttre skick utan skador. Hela kåpor. Vill du köpa har jag 072-3357333 eller mejl puchdakota1966@gmail.com
Såld !!! Till salu / for sale - Fantastiskt fin motor till Puch Alabama 63/64 treväxlad handväxel / DS50
Såld. Här kan du köpa en motor som bara är att haka i ramen och starta. Treväxlad handväxel. Komplettera med en kick och en tändhatt sedan är den startklar. Tändsystemet ger gnista. En defekt finns och det är att kedjan hoppat och gjort ett hål i den inre fläktkåpan, lätt att laga om man är lite händig. Import från Österrike. TRM-cylinder 2,9 hk med förgasare som är rätt bestyckad för den cylindern. Inga glapp. Har aldrig varit delad. Jag var faktiskt förmodligen den förste som skruvade av fläktpaketet för att rengöra den.
SÅLD!!! Till salu / for sale - treväxlad Puch crick-crack / pungmotor
Såld!!!! Den här motorn är svensksåld och har suttit på den äldre ljusblå modellen av Puch Alabama. De flesta hade handväxel men från 65-års modell fanns den även med fotväxel. Den ersattes från 66-års modell av en modernare variant av Alabaman som var ljusgrå/benvit. Finns flera av den sorten på den här bloggen. I Sverige var den fotväxlade ljusblå Alabama sällsynt. Men här har du motorn från en av dessa. Den är inte komplett och har ett litet ramlagerglapp. Kickstoppen är avbruten i kåpan men jag skickar med en hel kickkåpa. Den är till salu därför att jag just nu har alldeles för många motorer.
måndag 16 januari 2017
Nytt objekt - ny säsong - men vilken årsmodell
Verkstaden i miniformat börjar ta form, reservdelsskåpet är välfyllt. Hyllorna med motorobjekt är välfyllda. Någon strax klar. I hörnet står en Dakota och väntar. Jakten på delar är i full gång, på ebay och Tradera. Men vilken årsmodell har jag hittat?
Klart är att den varit röd och ska ha den modernare framskärmen och fienders, rätt skärmslut sitter på ramen som faktiskt är frisk.
Enligt papper och typintyg är den en 69:a uttagen i februari 1970.
Men enligt självutnämnda experter är det en 68:a. Själv är jag ganska osäker här. Har inte ägt någon av de sist tillverkade fendersdakotorna tidigare, de har alla varit och är glasklara årsmodeller.
Klart är att bibeln puchhobby har 6131508 som sista nummer för 68. Den här är ytterligare 257 ex framåt med 6131765.
Om man nu ska hålla sig till vad alla experter säger, och deras ord väger inte tungt i mina öron, utom då möjligen Lasse S som jag bedömer som trovärdig källa. Så skulle det vara en 68:a som stått i skylten eller på Lundabolagens lager från sent 68, hela 69 innan den fick sin ägare i februari 70. Låter inte trovärdigt. Puchhandlaren har angett den som 69:a, på typintyget. Jag bedömer att den är en 69:a, med crick-crack motor och kommer nog att få höra hur fel jag har från mer än ett ställe. Men så är det väl i livet. Alla ska alltid veta bättre...
Klart är att den varit röd och ska ha den modernare framskärmen och fienders, rätt skärmslut sitter på ramen som faktiskt är frisk.
Enligt papper och typintyg är den en 69:a uttagen i februari 1970.
Men enligt självutnämnda experter är det en 68:a. Själv är jag ganska osäker här. Har inte ägt någon av de sist tillverkade fendersdakotorna tidigare, de har alla varit och är glasklara årsmodeller.
Klart är att bibeln puchhobby har 6131508 som sista nummer för 68. Den här är ytterligare 257 ex framåt med 6131765.
Om man nu ska hålla sig till vad alla experter säger, och deras ord väger inte tungt i mina öron, utom då möjligen Lasse S som jag bedömer som trovärdig källa. Så skulle det vara en 68:a som stått i skylten eller på Lundabolagens lager från sent 68, hela 69 innan den fick sin ägare i februari 70. Låter inte trovärdigt. Puchhandlaren har angett den som 69:a, på typintyget. Jag bedömer att den är en 69:a, med crick-crack motor och kommer nog att få höra hur fel jag har från mer än ett ställe. Men så är det väl i livet. Alla ska alltid veta bättre...
fredag 2 september 2016
Puchminnen 4 Puch MS50 1960
En risig MS50, inköpt på marknad för 2500, som visade sig gå mycket bra. Saknar den faktiskt ännu på grundf av den härliga patinan, men den fick lämna ett år senare på grund av platsbrist.
Puchminnen 3 Puch Dakota 1967
Inte ofta man får tag i dammiga exemplar med fint krom under smutsen och rostfri plåt. Den gick fantastiskt bra.
onsdag 17 augusti 2016
lördag 6 augusti 2016
torsdag 4 augusti 2016
Puch Dixie - en av de få
Lite bilder på en av landets få Puch Dixie. I Danmark kallad Plastik Puch. Förebilden till vår Dakota. Typbeteckningen VZ50 har de båda modellerna dock gemensamt. Ibland kan man hitta dem på ebay för de fanns i större upplaga i Österrike. Detta är en annan av Björns leksaker.
Puch Dakota 1968
En fint patinerad Dakota från 68. Björns lilla leksak. Visst är den fin som den är eller längtar du efter att renovera den...
onsdag 29 juni 2016
Intressant om pakethållare till Puch Dakota
Här ser du två varianter av pakethållare till Puch Dakota. Titta på dem. Den ena har smalare gods och satt på årsmodellerna 1966 och 1967. 1966 har ihoppresade galvade rör till anslutningen till bakskärmen. Dessa ändrades till platta från och med 67-års modell. Den andra pakethållaren har ett extra stag baktill och har tjockare gods. Det jag kan säga om denna är att den satt på 1968 eftersom jag själv ägt en sådan. Här såg flärpen också annorlunda ut. När man sedan återgick till den tidigare varianten fast med tjockare gods och som även säljs nytillverkad idag det vet jag inte. Bara att 1978 fick pakethållaren en hållare för ett lås. Har någon mer information vore jag tacksam för upplysningar.
Bild 2 min gamla 67:a. Bild 3 den enda bild jag har kvar av min 68:a
Bild 2 min gamla 67:a. Bild 3 den enda bild jag har kvar av min 68:a
torsdag 9 juni 2016
Udda trimcylinder av lättmetall till Puch
Idag fick jag hem en låda med delar från Österrike. Här fanns den udda trimcylindern i lättmetall med. Lägg märke till insugets utformning - 21 mm brett och 14 mm högt. Jag vet inte så mycket om den men på Puchverkstans hemsida kunde jag läsa vad den dåvarande ägaren Lennart skrev: En ovanlig trimcylider i lättmetall, 50cc och 38 mm kolv. Den lär vara tillverkad av Puch och såldes som tävlingstillbehör, återfanns på den fyrväxlade M-motorn. Jag har dock kollat på hur M-motorn ser ut och jag kan inte se att den här cylindern skulle passa, ser snarare ut att kunna monteras direkt på en standardmotor. Någon med mer info får gärna kommentera eller mejla mig på puchdakota1966@gmail.com
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)