fredag 10 maj 2013

Provkörd: Alabama 1966

Så var premiärturen avklarad. Allt funkar, växelpedalen något trög, justering krävs. Toppar 40 med bra varv. Misstänker att pluggen är ur, men den är inte drevad. Ägnade dagen åt att polera lacken med lackrengöring. Det blir bra glans. Skärmen verkar gå att polera upp, den har ingen sträv yta som 67:an. Min andra 66:a har fått sin skärm lackerad känns det som, men jag är ej helt säker, har dock utgått från det. Kromet på fälgarna slut, som väntat. Avgassystemet rostigt, så det byter jag. Även hylsorna fram rostiga. Tanken kunde varit bättre. Men fotplattor och vindskydd ännu hela. Återkommer med bilder när den är rekonditionerad och vaxad för att bevara patinan. M

torsdag 9 maj 2013

Ny i samlingen: Puch Alabama 1966 i patinerat originalskick

Så har jag äntligen hittat en tidig 66:a i originalskick, det skiljer ju en del från årsmodell 67. De första som kom hade en extra ring runt framlampan - en slags adapter så att lampan från den ljusblå kunde användas. Pakethållaren är fyra fem cm smalare än på nyare Alabama - kolla även på bygeln. Har aldrig sett det utförandet tidigare, men det kan kanske vara ett arv från DS50. Skillnaden på sadel syns på de två sista bilderna - den sista från min andra 67:a.(20130817: Nu har jag förstått att både Denfield och Sie Feg (har ej koll på om företaget heter så) levererade sadlar samtidigt den här tiden. Puch tog helt enkelt den sadel som fanns i lager och monterade.) Nu har jag alltså byggt upp en liten Alabama-samling i Puchsamlingen - två Alabama från 66 och två från 67 - tre som rullar och en i kartong. Skulle sitta rätt bra med en blå 68:a nu - synd att jag sålde den jag hade för några år sedan... (201308: Nu finns även en blå i samlingen)

söndag 5 maj 2013

Alabama - sadelstoppning sökes

Någon som vet var man kan köpa latex/skumgummi med hög densitet? Den här stoppning har vittrat sönder, dessutom har hälften försvunnit. Sadelskinnet finns ju på Puchverkstan så det fixar jag lätt. Men stoppning. Kanske ska man köpa en bäddmadrass på loppis och stycka eller ....

Fynd bland dammiga delar - NOS ljuskontakt till Alabama

Ibland ska mman ha tur. Som med den här NOS ljuskontakten som låg i en förseglad plastpåse bland delarna till gårdagens fynd... Kostnaden för inköpet blev med ens "mycket förmånligt".

lördag 4 maj 2013

Illa medfaren Puch Alabama 1967 flyttade in idag - lämnade Höör veteranmarknad 2013

Alla delar utom tank och förgasare fanns. Sådant har jag ju gott om så det blir inget problem att montera ihop den här. Tur att killen som plockat ner den inte förstod hur man tar av styret... annars hade patinan varit förstörd. Den har stått så här i många år. matching numbers och motorn verkar ganska OK. Alabamasamlingen växer, känns kul, är riktigt trött på Florida, ungefär lika utledd är jag på Dakota

söndag 21 april 2013

Fynd från årets första veteranmarknad i Degeberga

En ram till en röd Dakota från 69 - tyvärr bortsågade fenders. En ram till en ljusblå Alabama - mycket tidig 61:a - det var därför jag slog till, en treväxlad motor, en hel låda med delar till MS50 - många NOS. Det blev inköpen från årets första veteranmarknad i Degeberga 2013. Om man ska säga något, marknaden var liten, det fanns tre säljare som man kunde handla av, resten hade bara skit eller var uppe i det blå med sina priser. Nu väntar Höör i början på maj och sedan dröjer det till den 21 september innan det är dags för höstmarknaden i Degeberga. Några andra marknader är det inte lönt att åka till.

onsdag 10 april 2013

För kallt för för demontering av MS50 V:n

Trist med den bitande kylan. Önskar att man haft mer svängrum i garaget. Och när man bestämt sig för något känns det märkligt att vänta, så det fick bli polering av en fläktkåpa istället. Egentligen meningslöst eftersom jag har en hel låda full av glänsande huvar. Men är man nörd så är man.

tisdag 9 april 2013

Nu börjar det dra ihop sig - dags att starta ett nytt projekt

Nu är det dags att börja med årets projekt. Solen lyser och det är lite vår i luften. Min MS50 V från 1960 ska få nytt liv är det tänkt. Jag har alla delar som krävs även om jag letar efter en bättre framgaffel. Började så smått med att fixa till ett framhjul idag. I morgon tänkte jag ta det tråkigaste. Nedmonteringen. Hatar rostiga skruvar. Ramen är hel som tur är, bara kedjeskyddet som behöver en svetsloppa - staget mot svingen har lossnat. Förra sommaren lekte jag en del med den, den rullar på bra så det blir väl ett ganska trivsamt objekt för en gångs skull. Häng med från början.

söndag 24 mars 2013

fredag 15 mars 2013

Glad Puch

Jag är lite upptagen de kommande veckorna - kanske hinner jag inte skriva något speciellt så jag passar på att önska Glad Puch

fredag 8 mars 2013

Alabaman från 66 blev nästan ren

Det krävdes en rejäl omgång med högtryckstvätten och avfettningsmedel. Och ändå blev det inte helt rent. Man kanske ska tvätta lite oftare...

torsdag 7 mars 2013

Puchs - Puch MS50 med Sachsmotor

Det bästa från två märken kanske... här förenat till en Puchs. Hittad på nätet, till salu för 200 euro i Ungern. Kolla lamphuset, undrar var det hör hemma? Du hittar den och andra begagnade Puchar på willhaben.at

Aphängarstyre

Idag hittade jag en sajt på nätet som säljer nya Aphängarstyre. Finns i 18 o ch 24 tum. Man kan också köpa adapter för äldre styrstång som Florida har tex.

onsdag 6 mars 2013

Service och rengöring på schemat

Vad gör man en dag när man är ledig. Jo man tar fram en Alabama och börjar rengöra från novembers och decembers skit. 66:an pysslas om för att 67:an ska få vila lite. Den är ju förstås lika skitig efter årets första två månader. Skönt att att kunna växla mellan två bruksmoppar som man inte behöver vara så försiktig med. Mopeder är bruksföremål och inte skyltexemplar tycker jag även om jag själv gömt undan ett antal. Från Österrike kom en fint framhjul till MS50V:n som är näst på tur att bli iordninggjord. Framhjulet som jag hade var helt okej men jag kunde inte motstå detta på ebay, kolla kromet på navet och fälgbanan...Här helt oputsat, när jag lagt en timme eller så kommer det att vara i nyskick.

tisdag 5 mars 2013

Gubbkörd Maxi

Kan inte låta bli att länka till Björns gubbkörda Maxi. Lacken är den transparenta varianten som även fanns på Monza, Montana och Nevada. Nästan omöjlig att återskapa om man inte är lackproffs. Kul att den överlevt. Kopiera adressen och klistra in den i webbläsarens adressfält. youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=_ENnzf4RJo0

Leta i den här bloggen