tisdag 18 januari 2022

Puch - två versioner av fläktgaller

Den här veckan tog jag med två fläktgaller för en lite mer noggrann rengöring och putsning. Det första satt i Sverige på årsmodellerna 1966 tom 1969. I försäljningsbroschyren från 1966 finns dock inte det här gallret med. Men på de orörda treväxlade modeller jag ägt och äger satt det här mer stiliserade gallret. Utom på en grå Alabama som hade den äldre tunnare och heltäckande modellen. 1966 var ju också det sista året som den tvåväxlade vita Floridan såldes och på något sätt känns det som om även den hade den äldre typen av galler. Men säker kan man inte vara. Om någon har dokumentation när bytet skedde tar jag tacksamt emot uppgifterna. Annars får man kanske utgå från att det var lite blandat 1966. 
Den andra modellen lär ha varit standard från 1970 till det bittra slutet. 

De här båda är original. Det finns nytillverkade exemplar och det kan vara svårt att skilja dem från de äkta. Men jag är ganska säker på att man kan se skillnader även om Puch ofta slarvade vid efterbearbetning och lät små gjutdefekter passera.





Och den äldre modellen
Om du läser det här inlägget på Blogg 1 har du kommit till sidan som per automatik stjäl mina blogginlägg. Min blogg har adressen puchsweden.blogspot.com Lämna gärna din kommentar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv här om du vill kommunicera med mig. Du kan också mejla till puchdakota1966@gmail.com

Leta i den här bloggen