fredag 7 januari 2022

Så räddar man en bromssköld till Dakota

Bromssköldar där mätardrivningen kärvar har jag inte brytt mig om. Bara lagt dem till sidan. Eftersom jag är en skrivbordsnisse har jag ännu inte lyckats slå ut sprinten och på så sätt montera ur delarna till mätardrivningen. Inför arbetsveckan långt åt helvete hemifrån, Norrköping, plockade jag med en sådan ful sköld ur skrotbingen. Rostiga delar och med superingrodd smuts. Bromsklossar utan belägg. Började lite tafatt att rengöra skölden med svinto. Insåg dag två att det knappast hjälper. Den ser lika sjaskig ut för det. Hittade en pumpflaska med fälgrengöring i en garderob. Den stod där som ett minne från när jag tömt ur bilen för att få plats med en vit Florida. Hällde lite av vätskan från flaskan på drivningen och la skölden i en gammal plastbytta. 12 timmar senare sköljde jag av den och provade att snurra på drivningen. Det gick lite. Så jag fyllde på ny vätska och väntade på nytt i 12 timmar. När jag sedan testade drivningen lossnade den och började fungera hjälpligt. Nu gäller det att hitta lite fett att smörja in den med. 
Drivningen är nu också helt rostfri vilket du kan se på bilden. Jag läste lite på innehållsförteckningen. Fosforsyra. Betydligt mer effektivt än citronsyra uppenbarligen. Aluminiumet hade visserligen blivit lite svart i ytan, men det försvann med autosol. Det kan vara lämpligt att ha koll på detta fenomen om någon själv prövar mitt recept.
Körde sedan genast bromsarmen i vätskan som blivit över. Intressant att se hur rosten försvann som bubblor och skum. Är dock osäker på om förzinkningen även har försvunnit. Det kan vara så. Glöm inte att putsa med autosol och vaxa efteråt så håller sig armen fin. Eller förzinka om den själv. Ska vara ganska enkelt även om jag själv aldrig provat. 
Ja ni ser själva på bilden, armen ser ut att vara målad så jämn är ytan. Och bara sju minuter i ”fälgrent”…

OBS  Läser du det här inlägget på Blogg 1 så beror det på att den sajten stjäl mina inlägg och gör dem till sina egna. Måste vara jobbigt att bygga sin verksamhet på stöld av upphovsrättsligt material. Den riktiga adressen är puchsweden.blogspot.com 

 Lämna gärna din kommentar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv här om du vill kommunicera med mig. Du kan också mejla till puchdakota1966@gmail.com

Leta i den här bloggen