Jag tycker personligen att det är skönt att ha så ren motor som möjligt. Behöver man skruva någon gång så blir det en mycket mer behaglig upplevelse. Så bättre att rensa bort och putsa innan man börjar köra. På Alabaman har jag plockat av del för del och putsat lite när andan fallit på. Jag har gjort så så länge jag kan minnas med alla mopeder och motorer jag ägt genom åren. Vissa kan tycka att man är lite störd men jag bjuder på det. När det var dags för den inre fläktkåpan var jag spänd på om den var hel. Det brukar alltid vara slitage efter kedjan och ibland även ett hål in till tändsystemet vilket kan ha sina nackdelar vid färd i genom den svenska sommaren.
Efter att ha lossat kåpan från motorn upptäckte jag ytterligare en skruv. Och se där, under en seg bensinluktande massa bestående av olja, fett, grus och jord satt skyddet för kedjan. Och när jag fått bort den värsta smutsen kunde jag konstatera att det även var helt. Den lilla flärpen fram har varit av på de jag tidigare sett. Det är alltså så här det ser ut. Riktigt kul.
Grävde vidare och hittade drevet som såg stort ut. Tog av det och räknade kuggarna - 14. Inte 13 som jag alltid trott var gränsen för vad som får plats. Tydligen är det så att de äldre kåporna har mer plats än de nyare på V3. Och det inser man efter åratals av trimmande och skruvande. Kul att vara på bana helt enkelt. 14 kugg har jag aldrig kört med. Ska bli spännande. Och riktig kvalitet märkt STAFF som när man var 15 1977.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Skriv här om du vill kommunicera med mig. Du kan också mejla till puchdakota1966@gmail.com