söndag 9 april 2023

Puch Alabama DS 50 1961 - arkeologi på jakt efter vad som är rätt






Jag gräver vidare i denna bulliga mopedskoter. Plockar av en del putsar och återmonterar. De senaste dagarna har jag avlägsnat tjocka lager med oljeblandad smuts från fläktkåpor och underrede. Det tar tid men man har tillbaka det vid senare tillfällen jag lovar. Jag letar fortfarande efter ett signalhorn. Det blev ju lag redan 1952 och slogs även fast i den senare lagen från den 1 juli 1961. En mörk dov ton ska det ha. Men här hittar jag inget. Inget kablage. Ingenting som kan ge mig en ledtråd. 
Jag har också suttit på nätet och kollat på bilder. Även på finare renoveringar som den man kan hitta på Puchverkstans sida och som utfördes av dess tidigare ägare Lennart. Ingen tuta där heller. 
Och så har vi det här med årsmodellen. Enligt ramnummerbanken är det en 61:a. Men enligt broschyrer kom den till Sverige 1962. Det kan dock förklaras med att man skeppade ut modellen till återförsäljarna under hösten 1961 och började sälja den redan då. Det hände ju när nya modeller introducerades har man fått erfara. 
Och så var det då det här med pakethållaren. Ja den är tidig och antagligen eftermonterad för jag upptäckte att fästhålen inte sitter exakt lika högt på bakskärmen vilket medför att pakethållaren lutar något åt det ena hållet. På den ena sidan sitter fästhålet nästan en cm högre upp än på den andra. Det kan stämma att pakethållaren eftermonterades för tittar man i försäljningsbroschyren 1962 saknas pakethållare på den avbildade modellen. 
Sadeln blev också kortare 1963 enligt broschyren. Det står i texten på bilden med den unge mannen med hatt. På den bilden är dock sadeln ännu lång och pakethållaren är fäst i stötdämparnas övre fäste istället för som på senare modeller i ramen,  i höjd med att sadeln slutar. Övriga bilder i den katalogen har kortare pakethållare på två av bilderna. Och på en av dessa även en kort dyna. Puch gjorde det inte lätt för sig själva eller oss som forskar. 
Min 61:a saknar även emblemet på benskyddet. Det finns heller inga hål där det ska vara monterat. Jag antar att det även ändrades någon gång mellan 62-63. Bilden från 63-års katalog saknar även detta emblem.
Om man tittar närmare på den Alabaman från 1964 som jag bjöd på hösten 2022 så ser man att den har den långa sadeln. Misstänker att det är som vanligt med Puch. Låg det en del på hyllan så användes den även om utförandet på delen var förlegad. Och min egen då, jag den var på auktion hos Blinto i november. Då blev högsta budet 13500. När jag hämtade den såg jag att bilderna var tagna utanför garaget där jag stod. Det krävs alltså galningar som jag för att den här modellen ska byta ägare. Alabama har alltid varit svårare att sälja än en vanlig Dinoblå Dakota. Så är tiderna. Men jag ångrar inte en sekund att jag köpte min ljusblå.
Det hade varit kul att få kontakt med någon som också äger en tidig DS50 Alabama. Mejla mig på puchdakota1966@gmail.com även om du läser inlägget långt senare än jag publicerade det.




Lämna gärna din kommentar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv här om du vill kommunicera med mig. Du kan också mejla till puchdakota1966@gmail.com

Leta i den här bloggen