tisdag 10 juli 2012
Puch Lyx på villovägar
En typskylt från en Puch Lyx 57 (VS 50 L 6312576) där ramen pulveriserats och mopeden därför slängts i den stora bingen på Filborna. Jag räddade den lilla plattan undan återvinning, utan upptäckt. Man kan faktiskt se den övergivna mopeden framför sig om man blundar, stående bakom en husknut, halvt nedsänkt i en kompost i mer än 50 år, i ur och skur och sakta förtvina. Nu är ett nummer allt som återstår.
Tomos Sport - en verkligt snitsig modell - 50 procent Puch 1962
TOMOS SPORT
En verkligt snitsig modell inspirerad av TOMOS TT maskin, segraren i Hockenheim och på många andra banor.
Snygg i linjerna!
En verkligt snitsig modell
TOMOS SPORT.
Bilder och fakta funna på www.mo-ped.se - även texten ovan är därifrån
fast ursprunget är naturligtvis Tomos försäljningsbroschyr från 1962.
20130909: I helgen såg jag en ram med den nyare motorn. Tomos GT heter den modellen och kom senare. Mina känslor är nu kluvna.
TOMOS Superior
Svänghjulständgenerator Stefa SUPER LUX 15-5-15. Bränsletank 5,5 liter - verktygsutrymme i tanken. Nav Lättmetall fullnavsbroms med kylflänsar. Stickaxel fram och bak. Bromstrummornas diam. och bredd 105x25 mm.
Däckdimension: 23 x2,25". Kedjeskydd: Helkapslat lätt demonterbart. Fjädring fram: Teleskopgaffel med hydraulisk stötdämpning. Fjädring bak: Swingarmsgaffel med teleskopfjäderben.
TOMOS SUPERIOR har vidare: Bromslyse, insugningsljuddämpare, kraftig helsvetsad lådrörsram, djupprofilarade helpressade stänkskärmar, lättåtkomlig
utanpåmonterad Stefa specialtändspole, kromad bränsletank, kromdekor på framskärmen, extra kraftigt och stabilt parkeringsstöd.
Levereras med kickstart och fotväxel eller som pedalmaskin.
Färger: Svart, röd och vit.
TOMOS de Luxe
Svänghjulständgenerator Stefa SUPER LUX 15-5-15. Bränsletank 5,5 liter - verktygsutrymme i tanken. Nav Lättmetall fullnavsbroms med kylflänsar. Stickaxel fram och bak. Bromstrummornas diam. och bredd 105x25 mm.
Däckdimension: 23 x2,25". Kedjeskydd: Helkapslat lätt demonterbart. Fjädring fram: Teleskopgaffel med hydraulisk stötdämpning. Fjädring bak: Swingarmsgaffel med teleskopfjäderben.
TOMOS DE LUXE har vidare liksom SUPERIOR: Bromslyse, insugningsljuddämpare, kraftig helsvetsad lådrörsram, djupprofilerade helpressade stänkskärmar, lättåtkomlig
utanpåmonterad Stefa specialtändspole, kromad bränsletank, kromdekor på framskärmen, extra kraftigt och stabilt parkeringsstöd.
Dessutom: Kromad pakethållare, 2 rymliga och låsbara förvaringsboxar under paket hållaren, vita däcksidor.
Levereras med kickstart och fotväxel eller som pedalmaskin.
Färger: Svart/beige, röd/beige, vit.
TOMOS de Luxe 1962
Motor: Tomos, fläktkyld, 1 cyl. 2-takt 2-växlad.
Slaglängd: 43 mm.
Cylinderdiam: 38 mm.
Cylinderdiameter: 49 cm3.
Kompressionsförhållande 1.6,5
Effekt: 1,0 hkr.
Förgasare: Bing Ø 12mm.
Bränsleblandning: 1 :25 = 4 %.
Förtändning: 2,5 mm.
torsdag 5 juli 2012
Tanken klar till Lyxen - som var fejk visade det sig
Passade på att fixa till en tank till mitt Lyxbygge, eller vad jag trodde var en Lyxram från 1957, utan matchande motor. Det var en Tomoskopia från 62 ungefär, försedd med typbricka från en Puch Lyx 57. Grundlurad av en listig säljare på Tradera. Hittade fästhålen till den utanpåliggande tändspolen som Tomos har. På bakskärmen endast två hål på ovansidan till pakethållaren. Puch har fyra. Ramnumret var blästrat och framträdde dåligt men så mycket kunde jag se att det inte stämde med typbrickan. Jag kan fortfarande välja att dölja ursprunget, och låtsas att det är en Puch, men istället kommer jag att använda delar från Tomos, till exempel en bullig framskärm från Tomos - Puchs har påsvetsade fenders men Tomos är pressade i ett stycke. Nu gäller det att hitta en drevkåpa med Tomoslogga istället för en med Puchs. Och ett lock till bakelitburken med samma ganska snygga logga. Ramen kommer i vilket fall att få en beprövad crick-crack från Puch. Se bilden på typbrickan, har någon den riktiga ramen hemma, hör av dig 6304045 är numret.
onsdag 4 juli 2012
Puch MS50 Kansas 62 renovering - framgaffeln klar
Idag blev jag klar med framgaffeln. I morgon ska motorn fixas vilket kommer att gå snabbt eftersom den är frisk och funktionsduglig. Den behöver fräsmt putsas och kanske ska den få en ostrypt TRM originalcylinder. Annars inget nytt på Puch-fronten. Lyckades köpa en komplett treväxlad crick-crack för 683 kronor inkl frakt på ebay.at, får väl se om det utlovade "guter zustand" är korrekt, annars är det billiga reservdelar i vilket fall...
Dags för rubbing och vax om några dagar...
Tyvärr hade den här framgaffeln avbrutet fäste för styrlås, jag pallar ej att vänta så jag använder den så länge. Inköpt på tyska ebay för 100 spänn med fina kromhylsor. På den gamla gaffeln var ena benet snett och hylsorna helkassl.
måndag 2 juli 2012
Puch MS50 Kansas 1962 renovering - svingen klar
Idag blev svingen klar. Bara framgaffeln kvar nu sedan kan man börja skruva istället. Har inte samma sug efter att slipa och lacka - blir lite segt i längden. Bild kommer.
fredag 29 juni 2012
Puch Florida (Texas) 1962 - moddad fartupplevelse
Idag släpade jag ut min svarta skönhet från gästrummet där den fört en dammig tillvaro i ett par år. Fyllde på olja och bensin. Startade nästan direkt. Måste erkänna att jag glömt tjusningen med högt styre och fartresurser när jag susade ut från villaområdet. Som vanligt 60+ trots däck som nästan tappat luften. Får nog lägga lite tid på att snygga upp den igen. Senaste renoveringen var 2008/2009 och vintern 2010/2011 satte sina spår det måste medges. Ber om ursäkt för att jag inte monterat kick och kickfjäderhållare samt att ena skruven till locket på luftburken saknas. Jag ska sätta dit NOS-delar inom kort. Den här modellen heter Texas och är från 62. Det är den svarta du ser på introduktionsbilden på bloggen. Den hade en tvåväxlad motor, handväxel, kickstart och fotpinnar, fullnavshjul. Tanken ska vara halvkromad. Idag har den Stockholmsstyre, en Dakota-motor från 1966 med ostrypt originalcylinder från Österrike, och topp som slutar med artikelnumer 201 istället för 101. 12 kuggar fram och 35 bak (original på tväväxlade) och ett gammalt effektrör, den längre modellen (28 mm). Originalmotorn pallade inte riktigt för mina experiment utan gav upp med skuret velager när jag testade att varva ut för fullt i medvind runt 2007. Men den finns kvar, ligger i en låda och gosar. Då på den tiden såg Puchen ut som fan rent ut sagt. Det enda som är kvar nu är ramen och lamphuset, resten är utbytt genom åren. Bytte framgaffeln i vintras efter ett lyckat inköp på ebay - billigare än att byta kromrören. Mopeden är inköpt i Kalmar 2006.
onsdag 27 juni 2012
Autosoldoft i sommartid - bra tidsfördriv
Ägnade dagen åt att putsa delar. Känns bra att ha välfyllda lådor... Snart får jag nytta av slitet - både till MS50:n och Sommarfloridan som är på gång samtidigt - lackade Lyxramen idag. Den blir svart och inte röd. Återkommer om den längre fram.
fredag 22 juni 2012
Puch MS50 Kansas 62 - tanken lackad och polerad
Ramen och tanken lackade, rubbade och vaxade. Jag är helnöjd med mitt jobb. Snart dags att fundera på om jag ska ha vita eller svarta gummidetaljer, vita är ju original så det får bli det även om svarta nog hade varit snyggare.
Tomos Sport 62 - en sådan vill jag ha
Jag har länge sökt efter en Tomos Sport 62. I mitt tycke en av de fräckaste mopparna tillsammans med Puch VS50 S. Men Tomos Sport är vassast. Här nedan en bild från en broschyr och ett exemplar som är renoverat och ägs av Tomislav Pribanic i Kroatien - bilden hittade jag på den alltid lika intressanta sajten www.mo-ped.se
Jag äger en ram och en framgaffel. Alltid en början. Läser någon den här bloggen och har ett vrak i någon loge - kontakta mig.
onsdag 20 juni 2012
Puch MS50 - fint helt växelhandtag - fynd från Ebay i Österrike
Det tog en vecka sedan kom handtaget. Helt och inte som de som ibland dyker upp på Tradera med flisor av, skickligt plåtade så att man inte ska se defekterna. Just detta handtag har suttit på en 55:a - den sk Babypuch. Tyvärr missade jag några delar från samma säljare, men så är det. Min slutsumma blev 290,27 kronor vilket jag tycker är högst överkomligt.
20120730: Eftersom jag hittat ett NOS-handtag kan jag mycket väl sälja det det här eller byta det mot ett avgassystem - paddtyp eller krom spelar ingen roll
Puch MS50 Kansas 62 - renovering - tanken tar form
Så var tanken grundligt slipad plåtren och lackad med grundfärg. Blev perfekt. (62-års modell hade den stora tanken utan krom) Jag slipade för hand för att behålla konturerna i plåtvecken. Med maskinskip är det lätt att sudda ut dessa. Det tar lite längre tid - jag höll på av och till i tre dagar - men slutresultatet är värt allt slit.
lördag 16 juni 2012
Marknadsfynd i Munka Ljungby - vertygslock till äldre MS50
Årets veteranmarknad i Munka Ljungby, 16 juni 2012, blev ganska lyckad - åtminstone för mig som köpare. Jag hittade många delar till bra pris. Tyvärr fanns där även säljare av krimskrams, även om motorhobbyn dominerade. Här är två verktygslock till den lilla tanken på MS50. Ett fint och ett med lite patina.
fredag 15 juni 2012
Sillaburk - ännu en raritet nytillverkas
Såg denna på ebay.de. Nytillverkas av plast istället för bakelit. Har inte sett den i Sverige än, men den finns kanske redan.
Puch MS50 Kansas 62 renovering - spara pengar, fixa originaldelarna
Jag har en fix idé om att mopeder jag renoverar ska återställas med samma delar som de hade från början, så långt det är möjligt. Det är därför jag även lägger tid på att rengöra gummidetaljer och köra rostiga bultar i citronsyra. Att köpa nya gummiunderlägg till tanken, tankfäste och tanklock hade gått på några hundra kronor. Tyvärr gick inte svingen att rädda så jag har hittat en som är OK med kedjeskyddet i behåll. Den behöver dock lite svets, ett stag är borta och den inre plåten har släppt. Jag frågade en kille på närmsta verkstad på Råå om de kunde hjälpa mig. Det visade sig att de har en verkstad till några kilometer bort. Och där ska det finnas en likasinnad som jobbar. Alltså en som har moppar som intresse. Snacka om flax. Tanken har jag börjat slipa, för hand, jag gillar det. På den här årsmodellen hade MS50 fått den stora tanken, dock utan krom på övre halvan, med med verktygslucka i krom, så man slipper problemet med slipa bort krombeläggningen. Jag kunde tagit en annan tank, men ska det vara samma delar så ska det. Den vita färgen tålde inte citronsyra tidigare när jag fixade ramen så jag testar att lägga även det målade tanklocket i samma lösning - otroligt att man kan får för sig att måla ett tanklock...
torsdag 14 juni 2012
Puch Alabama 66 - byte av ljuskontakt
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)