Min senaste Puch Florida. Just nu placerad i min övernattningslägenhet i Norrköping där jag jobbar. Känns praktiskt att ha något att döda all spilltid med. Hela våren putsade jag upp varenda del jag kunde hitta i förrådet. Så alla reservdelar jag har blänker. Liksom inga problem att lägga 6 timmar på ett fläktgaller... Nu blir det lite mer meningsfull sysselsättning. Har bara precis börjat syna den i tio minuter och putsat lite på bakskärmen. Helt intakt i ramen och originallacken är fläckvis övermålad, men det löser jag.
fredag 13 oktober 2017
måndag 4 september 2017
Arrogans och skryt
I helgen som gick var jag på Degeberga veteranmarknad. Jag hittade en kass med mindre delar och kände väl att det varit en ganska normal dag på en marknad i september när nätet tar över allt mer. Vid sista ståndet på väg hem såg jag en Florida-tank. Inte så mycket att hänga i julgranen, bucklor, ytrost, noppor. Ja allt man kan förvänta sig. Men jag tänkte att man kan ha den som dekoration i "garaget". Säljaren nonchalerade mig totalt och var mer intresserad av att höra på en skrythistoria om hur en gubbe hade sålt en Montana i nyskick för 300 och sedan prackat på köparen flera lådor med värdefulla delar helt gratis. Ni vet sådant dravel som folk drömmer eller hittar på allt eftersom de berättar. Sanningen var nog Snarare att han fick köpa en rostig moped för 3000 och fick en låda med trasiga fläktkåpor på köpet. Hur som helst. När säljaren äntligen tog sig tid att sälja fick jag svaret 300 spänn. Och när jag la ner tanken igen började skrävlaren tjata om att sådana tankar är sällsynta och att denna var i ett så fint skick. De hade alltså dömt ut mig på förhand. Och sedan skrattade de mig i ansiktet och sa att jag nog inte fattar hur sällsynt just den modellen är. Vad ska man svara sådana människor? Jag bara skakade på huvudet och gick. Funderade ett tag på hur många oerfarna och nya i mopedhobbyn de lurat och skändat den här dagen. Själv håller jag alltid en låg profil. Och köper bara delar av folk som är trevliga. Och det finns det fortfarande många av.
tisdag 22 augusti 2017
Puch Dakota 69 projekt återställning del 4 - Nu till salu
Nu är det oktober 2020 och den bara står. Jag har så många andra projekt på gång. Till salu för 16.500 och då ingår tre stycken kromhylsor till framgaffeln och nytillverkade fenders.
mejla till puchdakota1966@gmail.com om intresse finns.
Så här långt har jag kommit nu i slutet av augusti. Fenders är inköpta. Jag har börjat jobba med sidokåpor och lamphållare, inte de som sitter på moppen utan lösa delar från samma årgång faktiskt. Snart redo för lack och montering. Som jag berättat tidigare så tar jag del för del och byter ut innan jag demonterar Dakotan och låter svetsa fast de nya fenderplåtarna - här har jag köpt nytillverkade helt enkelt för att någonsin komma i mål. Hittills har jag nog delar till ytterligare en Dakota eftersom jag köpt på mig allt fler delar. Senast tank, med originallack, och sadel, med originalklädsel. Hastighetsmätaren är nyproducerad, följde med ett annat köp och den tycks fungera bra. Dock kräver den en gammal vajer för att fungera, de nya duger inte. Ytterst märkligt men vad gör det. Så det enda som är nyproducerat hittills är avgassystem för 595 kr, mätaren kostar nog 495 kr och så plåtarna för 795 kronor. Resten är originaldelar. Ganska stor skillnad från när jag fick den. Kvar att köpa är en gaffel med fina kromhylsor.
Ännu ett bra inköp från eBay
Ett gäng bra originalprylar. Så mycket mer värda för mig än alla nytillverkade. Blir fin putsterapi i vinter. Två av de inre fläktkåporna säljer jag nog vidare när jag får tid.
onsdag 16 augusti 2017
Åldersbestämning och modell av Puch
I Sverige har ju Anders som ligger bakom puch-hobby ett populärt register för att bestämma en Puch-mopeds ålder och modell. På nätet hittade jag detta intressanta brev där en person begärt och fått ursprungsbevis för sin DS50.
Jag antar att även vi kan skriva dit. Jag ska åtminstone försöka få fram rätt tillverkningsår för min ena Dakota.
Jag antar att även vi kan skriva dit. Jag ska åtminstone försöka få fram rätt tillverkningsår för min ena Dakota.
måndag 5 juni 2017
lördag 25 mars 2017
Bra kvalitet på Tradera
Det är inte första gången man säljer trasiga bromssköldar på Tradera och inte den sista gången heller. Men höjden är väl när man dessutom skriver bra kvalitet i beskrivningen, det var därför jag reagerade.För er som inte ser felet, den översta bromsskölden har hela centrumbiten bortslagen och kommer aldrig att fungera.
torsdag 23 mars 2017
Puch Dakota 1969 - Projekt återställning del 3
Nytt begagnat bakhjul från en 1968 införskaffat och uppiffat med ett nytt Continentaldäck och bakdrev. Stötdämparna bak utbytta mot ett par från 1967. Tillsammans med ett originalstyre och ett framhjul från en 1968 börjar jag få fason på den här. När allt som ska bytas ut är klart är det dags att plocka ned den och fixa ramen. Knappast lönt att göra det förrån man har alla delar tycker jag.
söndag 19 mars 2017
SÅLD!!! Till salu / For sale: Puch MS50 motor äldsta modellen
Komplett växellåda med bromsmekanism, 46 rullager, diverse brickor, transkåpa med växelstift samt en blockhalva med motornummer. Växellådan är i mycket fint skick. 450 kronor
för köp mejla puchdakota1966@gmail.com eller ring 072-3357333
för köp mejla puchdakota1966@gmail.com eller ring 072-3357333
söndag 5 mars 2017
PUCH - DELAR TILL SALU (OBS ALLTID ORIGINALDELAR) UPPDATERAD DEN 19 MARS
För köp: mejla puchdakota1966@gmail.com eller ring 072-3357333. SE fler delar till salu i fliken bredvid om du har webversionen. Syns ej i mobilversionen
Bing förgasare 12 mm till Puch. Original. Från 350 kronor styck beroende på ingående delar (mässingsflottör/plastflottör/fast munstycke/justerbart munstycke)
Bing förgasare 12 mm till Puch. Original. Från 350 kronor styck beroende på ingående delar (mässingsflottör/plastflottör/fast munstycke/justerbart munstycke)
onsdag 1 mars 2017
Puch Dakota 1969 - projekt återställning del 2
Har fixat till motorn. Och känner mig nöjd. Fler och fler delar byts ut. Men så är det. Växelspaken var sprucken visade det sig. Jag monterade en gammal bekant som hängt med i många år på olika moppar jag brukat, Puchverkstans första reprovariant i kromat stål som grundaren Lennart var med och tog fram. Den väger tre gånger så mycket som original i lättmetall och är också oförstörbar.
Polerade lite på lamphuset, och den röda originalfärgen kom fram. Kan det vara så enkelt att återställa den åtminstone till viss del...
Polerade lite på lamphuset, och den röda originalfärgen kom fram. Kan det vara så enkelt att återställa den åtminstone till viss del...
tisdag 14 februari 2017
Puch Dakota 1969 - projekt återställning del 1
Den här Dakotan som ska ha fenders på bakskärmen och som alla påstår är en 68:a men jag med hjälp av typintyg envist hävdar är en tidig 69:a flyttade hem till mig i januari. Och nu ska den återfå sin forna glans är det tänkt. Projektet kommer att ta tid eftersom jag arbetar så mycket just nu, men lite hinner jag trots allt med mellan varven. Och jag tar som vanligt inga genvägar och åker ut till Puchverkstan och köper allt nytt. Inte än åtminstone ... Nej så mycket som möjligt ska vara original annars mister den sin själ, det vet jag av erfarenhet. Efter en snabb koll med mina vana Puch-ögon kan jag konstatera att jag behöver byta ut en hel del innan jag ens kan börja jobba med den. Hjul, tank, framskärm, kromhylsor, ja all krom har gjort sitt. När jag lutade moppen åt sidan för att inspektera motorn såg jag även till min besvikelse att den inre fläktkåpan var mer eller mindre utan baksida. Man kan undra hur länge den rullat så? Det som verkade vara en enkel översyn av motorn tar nu åtskilliga dagar extra för rengöring med mera. Dessutom måste jag leta upp en hel kåpa vilket inte är helt lätt numera - det börjar bli ont om dem som är hela. Efter att ha gått igenom mitt lilla lager insåg jag att jag inte hade något av det jag behövde hemma. Så nu har jag hängt vid datorn och jagat delar, och polerat klädkåpan, fläktgallret och fläkthuven mest för att få något gjort. När fläkthuven åkte av insåg jag även att topplocket saknade flänsar precis som cylindern - det här är ju sådant man alltid får räkna med så ingen större överraskning egentligen. Tur att man har sådant i drivor efter år av mekande. Så här i början kan jag konstatera att jag gjort vissa framsteg. Tank, kåpa, bakhjul och tanklock har jag fångat in. Mätaren har fått ett glas även om det har en spricka, men det förra var bara ett enda stort hål så lite bättre trots allt. Fortsättning följer, det kan jag lova.
tisdag 7 februari 2017
Sökes Puch Dakota med fina hjul och framskärm
(Jag har hittat hjulen, bara skärm kvar). Söker ett objekt. Behöver bara ha snygga hjul och en bra framskärm. Resten kan vara skrot.
0723357335 eller puchdaktota1966@gmail.com
0723357335 eller puchdaktota1966@gmail.com
tisdag 24 januari 2017
Sökes glas till VDO-hastighetsmätare eller så köper jag gärna en fin mätare
Till min Dakota 69:a söker jag ett glas till hastighetsmätaren. Fyrkantig VDO. Jag köper även hela mätare, både med svart och grå botten. Micke 072-3357333 eller mejl puchdakota1966@gmail.com
SÅLD !! Till salu / for sale - Puch treväxlad crick-crack / pungmotor fint skick
Här kommer ytterligare en treväxlad Puch crick-crack motor / pungmotor som är till salu. Import från Österrike som kompletterats av mig. Inga glapp i vev- och ramlager. TRM-cylinder ostrypt 2,9 hk. Säljes som bilderna visas, förmodligen bara att haka i ramen och starta efter komplettering av kick, tändhatt och förgasare. Ger fin gnista. Fint yttre skick utan skador. Hela kåpor. Vill du köpa har jag 072-3357333 eller mejl puchdakota1966@gmail.com
Såld !!! Till salu / for sale - Fantastiskt fin motor till Puch Alabama 63/64 treväxlad handväxel / DS50
Såld. Här kan du köpa en motor som bara är att haka i ramen och starta. Treväxlad handväxel. Komplettera med en kick och en tändhatt sedan är den startklar. Tändsystemet ger gnista. En defekt finns och det är att kedjan hoppat och gjort ett hål i den inre fläktkåpan, lätt att laga om man är lite händig. Import från Österrike. TRM-cylinder 2,9 hk med förgasare som är rätt bestyckad för den cylindern. Inga glapp. Har aldrig varit delad. Jag var faktiskt förmodligen den förste som skruvade av fläktpaketet för att rengöra den.
SÅLD!!! Till salu / for sale - treväxlad Puch crick-crack / pungmotor
Såld!!!! Den här motorn är svensksåld och har suttit på den äldre ljusblå modellen av Puch Alabama. De flesta hade handväxel men från 65-års modell fanns den även med fotväxel. Den ersattes från 66-års modell av en modernare variant av Alabaman som var ljusgrå/benvit. Finns flera av den sorten på den här bloggen. I Sverige var den fotväxlade ljusblå Alabama sällsynt. Men här har du motorn från en av dessa. Den är inte komplett och har ett litet ramlagerglapp. Kickstoppen är avbruten i kåpan men jag skickar med en hel kickkåpa. Den är till salu därför att jag just nu har alldeles för många motorer.
måndag 16 januari 2017
Nytt objekt - ny säsong - men vilken årsmodell
Verkstaden i miniformat börjar ta form, reservdelsskåpet är välfyllt. Hyllorna med motorobjekt är välfyllda. Någon strax klar. I hörnet står en Dakota och väntar. Jakten på delar är i full gång, på ebay och Tradera. Men vilken årsmodell har jag hittat?
Klart är att den varit röd och ska ha den modernare framskärmen och fienders, rätt skärmslut sitter på ramen som faktiskt är frisk.
Enligt papper och typintyg är den en 69:a uttagen i februari 1970.
Men enligt självutnämnda experter är det en 68:a. Själv är jag ganska osäker här. Har inte ägt någon av de sist tillverkade fendersdakotorna tidigare, de har alla varit och är glasklara årsmodeller.
Klart är att bibeln puchhobby har 6131508 som sista nummer för 68. Den här är ytterligare 257 ex framåt med 6131765.
Om man nu ska hålla sig till vad alla experter säger, och deras ord väger inte tungt i mina öron, utom då möjligen Lasse S som jag bedömer som trovärdig källa. Så skulle det vara en 68:a som stått i skylten eller på Lundabolagens lager från sent 68, hela 69 innan den fick sin ägare i februari 70. Låter inte trovärdigt. Puchhandlaren har angett den som 69:a, på typintyget. Jag bedömer att den är en 69:a, med crick-crack motor och kommer nog att få höra hur fel jag har från mer än ett ställe. Men så är det väl i livet. Alla ska alltid veta bättre...
Klart är att den varit röd och ska ha den modernare framskärmen och fienders, rätt skärmslut sitter på ramen som faktiskt är frisk.
Enligt papper och typintyg är den en 69:a uttagen i februari 1970.
Men enligt självutnämnda experter är det en 68:a. Själv är jag ganska osäker här. Har inte ägt någon av de sist tillverkade fendersdakotorna tidigare, de har alla varit och är glasklara årsmodeller.
Klart är att bibeln puchhobby har 6131508 som sista nummer för 68. Den här är ytterligare 257 ex framåt med 6131765.
Om man nu ska hålla sig till vad alla experter säger, och deras ord väger inte tungt i mina öron, utom då möjligen Lasse S som jag bedömer som trovärdig källa. Så skulle det vara en 68:a som stått i skylten eller på Lundabolagens lager från sent 68, hela 69 innan den fick sin ägare i februari 70. Låter inte trovärdigt. Puchhandlaren har angett den som 69:a, på typintyget. Jag bedömer att den är en 69:a, med crick-crack motor och kommer nog att få höra hur fel jag har från mer än ett ställe. Men så är det väl i livet. Alla ska alltid veta bättre...
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)