söndag 27 september 2020
Utställningen Mopeden - en svensk designhistoria
På Kulturen i Lund visas utställningen Mopeden - en svensk designhistoria. Ritigt kul. Här finns inga Puch eller Zündapp, bara mopeder tillverkade och designade i Sverige. Det känns lite som att befinna sig inne i tidningen Moped. Det är lite samma stil på de plocksidor man hittar i den tidningen. Utrymmet var dock begränsat och när jag och min fru gick började lokalen snabbt fyllas. Ett tips - var ute i god tid.
onsdag 23 september 2020
Lamphuset lackat
Här testade jag ett nytt färgfabrikat från Mopedrenovering.se. Multona - ett märke jag kände igen för 129 kronor. Tidigare har alltid använt färg från Puchverkstan.se men eftersom den senaste burken hade minst sagt svårt att härda, ännu efter sex nånader är färgen inte torr, kände jag att det kunde vara läge för att byta. Resultat. Multona torkar snabbt men avikker något från originalet. Men jag väljer funktion före utseende just nu. Kan bara konstatera att jag får leta vidare efter bra färg med rätt nyans.
tisdag 1 september 2020
Puch Florida 1965 - rengjorda delar till chassit
Jag har jobbat några veckor sedan semestern och passar på att rengöra Floridan från 1965 lite mer noggrant än jag hann med i somras. Och nu kan jag utnyttja dödtiden 40 mil hemifrån på ett bättre sätt. Lacken har tydliga spår av långvarig förvaring i lada under bråte. Men den kan nog bli intressant när jag sätter ihop den igen. Lamphuset har tappat hälften av sin färg och resten är på god väg att lossna. Aluminium har ju en tendens att oxidera vid olämplig förvaring. Jag blir tvungen att lackera om detta, annars kan det skadas mer permanent. Det svider lite men det känns som rätt väg att gå. Mer varsam restaurering än vad jag gör är nog svår att åstadkomma. Jag borstar alla originalskruvar för att få snygg patina och ge rosten en match eller åtminstone en tynande tillvaro.
lördag 22 augusti 2020
Puch Florida 1965 - dags för ramen
Jag insåg efter ett tag att det var lika bra att plocka ned moppen i molekyler. Allt blir lättare att putsa upp och fixa till. Framgaffeln är klar och även baksvingen. Och har man som jag arbetet på annan ort kan man använda köksbordet, haha.
Puch Florida 1965 - framgaffeln klar
Nu är framgaffeln klar. Jag bytte bara en kromhylsa. Onödigt att lägga mer tid på något som fungerar bra.
onsdag 19 augusti 2020
Puch Florida1965 - lätt att byta kromhylsan på framgaffeln
Övning ger färdighet heter det. Att byta en av kromhylsorna på framgaffeln tog bara fem minuter. Men så har jag gjort det några gånger också.
Så här gör man. Lossa den översta bulten. Låt den lilla bulten i hylsan sitta kvar. Lossa skruven nederst i gaffelbenet. Nu kan du dra isär gaffelbenet så att hylsan med filtremsan blottas. Ta loss filtremsan - denna kan du rengöra med lacknafta så kan du använda den igen. Skruva loss hylsan från den nedre gaffelbenet. Nu kan du ta loss det nedersta gaffelbenet. Sedan lossar du kolven som sitter på holmröret. Sedan tar du bort glidhylsorna. Nu är det bara kromhylsan kvar. Ska man bevara denna får man lirka försiktigt och samtidigt vrida på hylsan. Det sitter en gummihylsa mellan kromhylsan och gaffeln, denna kan smita åt bra men med lite Yes diskmedel lossnar den enkelt. Ska du inte spara hylsan ta en rörtång och vrid runt. Sedan monterar man den nya kromhylsan och resten av delarna i omvänd ordning som man tog loss dem. Glöm inte byta den lilla o-ringen som sitter längst ned den ska sitta på insidan och vila mot de två muttrarna så håller allt tätt igen. Ja så här gör jag och andra gör säkert på annat sätt. I veckan beställde jag Jim Lundbergs nya bok med tips och trix om hur man underhåller och reparerar mopeder. En fin bok, det var bara det att den inte gav någon ny kunskap. Och i vissa fall kan jag konstatera att jag vet mer och har bättre underlag än denna guru.
Så här gör man. Lossa den översta bulten. Låt den lilla bulten i hylsan sitta kvar. Lossa skruven nederst i gaffelbenet. Nu kan du dra isär gaffelbenet så att hylsan med filtremsan blottas. Ta loss filtremsan - denna kan du rengöra med lacknafta så kan du använda den igen. Skruva loss hylsan från den nedre gaffelbenet. Nu kan du ta loss det nedersta gaffelbenet. Sedan lossar du kolven som sitter på holmröret. Sedan tar du bort glidhylsorna. Nu är det bara kromhylsan kvar. Ska man bevara denna får man lirka försiktigt och samtidigt vrida på hylsan. Det sitter en gummihylsa mellan kromhylsan och gaffeln, denna kan smita åt bra men med lite Yes diskmedel lossnar den enkelt. Ska du inte spara hylsan ta en rörtång och vrid runt. Sedan monterar man den nya kromhylsan och resten av delarna i omvänd ordning som man tog loss dem. Glöm inte byta den lilla o-ringen som sitter längst ned den ska sitta på insidan och vila mot de två muttrarna så håller allt tätt igen. Ja så här gör jag och andra gör säkert på annat sätt. I veckan beställde jag Jim Lundbergs nya bok med tips och trix om hur man underhåller och reparerar mopeder. En fin bok, det var bara det att den inte gav någon ny kunskap. Och i vissa fall kan jag konstatera att jag vet mer och har bättre underlag än denna guru.
måndag 27 juli 2020
Trångt i Puch-garaget
Det är ont om plats i Puch-garaget. Men det är inget jobbigt problem. Det blir dock bara den vita 64:an som rullar i sommar. Service pågår. Och den gröna 66:an ska förbättras. Renoveringen som gjordes av en äldre man för 20 år sedan lämnar en del att önska - detta är den enda moppe jag köpt som varit helrenoverad. Vet än idag inte varför jag slog till. Har aldrig skruvat med den direkt tidigare men nu ser jag en del märkliga lösningar som jag inte står ut med.
Nu när jag läser den här texten i april 2023 känns det väl på sin plats att beskriva min relation med den gröna. Jag är själv en äldre man numera. Och han försökte bara vara duktig och göra den fin. Sedan jag monterade ett lite högre styre, hittade en sadel med originalklädsel och monterade en pakethållare gick den att köra igen utan irritation. Och pricken över i:et blev bytet av fotpinnarna, från Dakotas höga till Floridans lägre. Så numera är det denna jag kör före de andra. Så lite kan det krävas ibland.
fredag 17 juli 2020
Så ser originaldekalen ut - har visat det förr men tål att upprepas
Idag hade vi inte särskrivet original moped utan skrivit originalmoped. Jag antar att man gjorde en direktöversättning från tyskan. Annars går jobbet med lacken vidare. En kombination av lite svinto, autosol och sedan vax. Lite av varje. Man får vara extremt försiktig med svinto, det är som slippapper men lättare att hantera. Autosol är betydligt effektivare än rubbing har jag märkt. Även här stor försiktighet. Toppar man med flera lager vax blir ytan härligt sliten och funkar bra i soligt väder. Men man ska inte lämna en moped med den här ganska oskyddade lacken utomhus vid fuktigt väder.
torsdag 16 juli 2020
Puch Florida 65 - lackrengöring för nördar
Idag satt jag ett par timmar och jobbade lite med lacken på den nya vita Floridan från 1965. Min tanke är att försöka behålla originallacken. Slitet kan också vara vackert är ju min ledstjärna.
onsdag 15 juli 2020
Orörd motor alltid bäst
När man som en arkeolog undersöker ett nytt objekt allt eftersom får man ofta glada överraskningar. Som när jag tog av tallriken på svänghjulet på den här tvåväxlade pungmotor från Floridan årsmodell 1965. Här har ingen varit på 55 år. Ett Bosch tändsystem i nyskick. Lika kul varje gång.
söndag 12 juli 2020
Magura - välbevarade handtagsarmar
När den första ägaren till den här Floridan omedelbart kompletterade med svarta grepp på de helgjutna handtagsarmarna bidrog han också till att de bevarades i nyskick. Det är skoj att plocka isär den här vita Floridan från 1965. Det kommer att ta tid att putsa upp alla delar efter alla åren under bråte i en lada. Men det känns som om det kommer att funka.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)