tisdag 18 maj 2021

Bing 12 - kärt barn med många beteckningar

Och det finns fler än dessa. Vilken skillnad det är har jag aldrig lyckats utröna, (och då menar jag inte den uppenbara skillnaden, choke för vajer, eller som på bilden med spak) mer än att på de äldre sitter Bingloggan på sidan av insugsröret och på senare uppe på. Ibland ser de ut som på bilden, med någon gjutring kvar. Orsaken till att jag grottade ner mig i detta är för att en förgasare med beteckningen 1/12/173 följde med mitt nya Florida-objekt. Nålmunstycke 2,15 som det brukar vara och inga andra skillnader. 
Av tabellen nedan kan man se att den är avsedd för Puch, men jag hade förväntat mig 1/12/225. 

Puch förgasare 1/12/X vinklad / böjd 12 mm: 
• 1/12/122. Puch modell MS 50 V, VS 50 D samt DS 50 samt Tomos och Koper. 
• 1/12/172. Puch modell DS 50. 
• 1/12/173. Puch. 
• 1/12/183. DSV Tween. 
• 1/12/196. MS 50 V, MS 50 V3, MV 50 K och MV 50 KA.
• 1/12/197. MS, DSVN, VSDK, VSV, MV, och DS 4. 
• 1/12/198. MSD och VSD. 
• 1/12/199. MS/a, VSD, VSDK, DSK, DS 4, MV 3, och DSKN. 
• 1/12/223. DS 50. 
• 1/12/224. Puch. 
• 1/12/225. VZ, VN, MV, V3 och DSVN. 
• 1/12/231. VZV.
• 1/12/233. MS, MV, VSD och MVV-3. 
• 1/12/235. Puch. 
• 1/12/244. VZ. 
• 1/12/256. MVKXF och MSKTL. 
• 1/12/266. M 50. 
• 1/12/274. MV-4 K3 och VZ-3.

Nu finns det också en rad nummer som inte står i listan ovan. Som tex 1/12/38 och 1/12/86. Dessutom hittade jag precis en 1/12/124 och en 1/12/247. De första är exempel på de allra äldsta där loggan sitter på sidan av insuget. Men det finns undantag 1/12/86 finns med loggan både på sidan och uppe på insuget. Börjar det bli rörigt, ja det är du inte ensam om att tycka. Fortsättning följer när jag kommer på mer fakta.


onsdag 12 maj 2021

Puch Florida 72 röd nytt objekt i min övernattningslägenhet

Ett inlägg i en grupp på Facebook ledde till att jag tog en tripp upp till en liten by utanför Uppsala. Här hittade jag det här objektet. En röd Florida från gränslandet mellan 1972 och 1973. Originallack och med en hel motor i en låda bredvid. Ramen helt okej. Ingen hade hunnit göra något mer än att lackera luftburken svart. Det finns naturligtvis en del märkliga delar på den som åker direkt i skrotbingen. Men man kan inte få allt för en liten slant. Dessutom fick jag med en extra luftburk av bakelit, märkligt nog hel. Så på nytt en del till ytterligare en vit 64. Den som spar han har.

torsdag 25 mars 2021

Såld! Tomos 1960 med motor från Florida 64

Såld!!! Originallack. Har en tvåväxlad crick-crack från 64 som gått 500 mil på just nu. Originalmotorn medföljer, matching numbers. Gärna byte med Puch Alabama 66-67.


Nu är det dags att skiljas även från denna om någon är intresserad. Toppfart 34 km/tim.



Går mjukt och fint. Originalmotorn medföljer matching numbers. 




Lämna gärna din kommentar

fredag 5 mars 2021

Magurafynd - helgjutna armar och en NOS Merit ljusomkopplare

Så hittade jag två handtagsarmar från Magura. Den ena är den första modellen med liten knopp i änden. Lite tunnare och smäckrare än den senare armen med knopp. Minns inte exakt vilket år den kom, kan det vara 1971? Mejla mig gärna om du vet säkert. Den utan knopp sitter på alla mina moppar eftersom jag är fast i 50- och 60-talen. Eftersom det inte finns några veteranmarknader i denna pandemitid blir fynden lite mer speciella. Även mycket små. Som när min min som fick en NOS Merit ljusomkopplare av sin hyresvärd och som han till slut donerade till mig för ett tag sedan... I affär maj 1986 och kostade då 49 kronor.
Lämna gärna din kommentar

torsdag 11 februari 2021

Äntligen varmt och skönt om baken

Äntligen hittade jag sadelöverdrag av fårskinn med bra passform. Superfint sydda av Viviannes Skinnprodukter. En firma jag hittade på Facebook. Hon tog 150 kronor styck och frakten ingick. Som hittat tycker jag. Som jämförelse finns det någon som säljer överdrag gjorda av polyester som mest lämpar sig för en cykel på Tradera för 95 spänn + plus frakt. Jodå jag har även ett sådant men kunde lika gärna ha kastat pengarna i soporna. Därför blev jag jätteglad för de här sköna välsydda överdragen.
Lämna gärna din kommentar

torsdag 14 januari 2021

Såld!!!! Puch VS50L till salu utrustad med treväxlad pungmotor / crick-crack

Puch VS50 L till salu, enligt ramnummer sen 58:a. Den gröna lacken original. Luftburken hittad i Tyskland. Hjulen från Österrike, fina utan rost. Det sitter en treväxlad cric-crac, fotväxel, på just nu. Kan även sälja den med tvåväxlad crick-crack, fotväxel, eller utan motor. Originalmotor, tvåväxlad handväxel, matching numbers medföljer, dock ej komplett. Ny fotbrygga, nytt avgassystem. Diverse nya och NOS-delar har använts när den sattes samman. Rostigt bakskärmsslut. Fler bilder på begäran. Mejla till puchdakota1966@gmail.com

onsdag 9 december 2020

Puch Florida 1965 provkörd

När jag startade den här för första gången för ungefär två veckor sedan fick jag en smärre chock. Trots att ramlagren var glappfria och den gick runt fint lät den som en tröska. Det var slammer, rassel och obeskrivligt tjutande från kopplingen. Detta la sig något när den blev varm och jag hoppades att oljudet skulle lägga sig om motorn fick gå lite efter den långa dvalan. Men det blev bara knappt märkbart bättre. Istället började kopplingens dragbult fungera allt sämre. Synd eftersom den pinnade på i nästan 40 helt otrimmad. Så jag tog idag en annan motor från hyllan och gjorde en snabbt byte. När jag var nästan klar upptäckte jag att jag fått tag i motorn till den vita 64:an, den som jag bedömde krävde renovering efter att ett litet ramlagerglapp konstaterats. Jag har aldrig provkört den så hur detta skulle sluta hade jag ingen aning om. Slutförde ändå monteringen och var beredd på att byta ytterligare en gång. Men kompet var bra och den tuffade igång tämligen enkelt. Körde ett par mil med flera stopp. Visst den gick lite trögt i början och jag hade mina onda aningar. Till slut visade det sig att denna motor går hur bra som helst. Inte ett ljud från kopplingen. Det enda minus jag kunnat konstera är att det låter hemskt när man lägger i ettan. Tror dock att detta kan mjuka till sig efter ett tag.

torsdag 5 november 2020

Puch Florida 1965 - redo att ta hem till Ramlösa

Nu är den klar. Det blev en fin moped till slut. Inköpt i början på juli och klar i början på november utan allt för mycket stress. Monterad i en övernattningslägenhet, faktiskt den fjärde på fem år. Nu återstår bara att få plats för den. Hade hoppats att Dakotan från 69 slulle hitta en ny ägare. Men det blev som vanligt bara en massa snack och lite verkstad från dem som var intresserade. Får väl testa på Tradera istället. Det är något visst med vita Floridor eller hur...

söndag 18 oktober 2020

Såld!!!!Puch Dakota 1969, uttagen 17/2 1970 enligt typintyg

Nu är det oktober 2020 och den bara står. Jag har så många andra projekt på gång. Till salu för 17.500 och då ingår tre stycken begagnade original kromhylsor till framgaffeln och nytillverkade fenders. Den är hel i ramen inget behov av svetsning eller annat. Nya tänddelar. Nya Continental-däck och slangar. Nytt avgassystem. Ny hastighetsmätare. Nytt stöd med ny axel och bussningar. Den inre fläktkåpan är ersatt med en begagnad i toppskick. Går mycket bra. Sitter originalcylinder som fått offra pluggen och 13 kuggars framdrev. Toppen är en original högkompressionstopp från Österike. Stötdämparna bak mycket bra. Framgaffeln rak med bra funktion. Äkta Hella baklyse och original glas och insats fram. Riktiga Magura-handtag med rätt handtagsarmar i massivt aluminium. Ja jag kan fortsätta men det räcker väl så här. mejla till puchdakota1966@gmail.com om intresse finns. Jag har inte bråttom så jag lägger bara ut den här. Den är genomgången och går perfekt. Det enda som behövs göras är att montera fenders samt lackera om den om man vill det. Vill man ha fler bilder går det att fixa. Den har det rätta fläktgallret, hel klädplåt. NATURLIGTVIS MATCHING NUMBERS

torsdag 15 oktober 2020

Original kontra nytillverkat - kolla skillnaden

En enkel liten del som det är bra att den finns nytillverkad är den lilla hållaren för bromsvajern på Puch Florida. Här jämför jag en ny med en från 1965. Vid första anblicken ser de lika ut men tittar man noga ser man att originaldelen har fått betydligt mer omsorg vid tillverkningen. Se bara på svetsfogarna vid fästskruvarna och justerskruvens infästning. På den nya saknas de helt. Frågan är kanske om den nya går sönder direkt. Man skulle kunna tro det men jag har en ny på en av mina moppar och den har än så länge klarat sig. Eller så är den jag nyligen köpt undermålig och feltillverkad, från en sämre batch helt enkelt.

Leta i den här bloggen