måndag 21 juni 2021
Puch Florida 1972 - luftburken redo för ny lack
Efter att ha lyckats lossa både den svarta lackeringen och den röda originallacken fick man ju löpa linan ut och ta bort all färg och lackera om luftburken. Det tog några timmar längre än det brukar göra på grund av hettan som råder. Men nu är det klart. Glädjande var att ingen liten nybörjare varit framne med sandpappret så skärpan på kanterna är kvar.
torsdag 17 juni 2021
Puch Florida 1972 - bromssköld och luftburk
Bromsskölden fram var ju trasig. Jag som haft så många hade ingen. Såg ett framhjul på Tradera där bromsskölden sades hålla måttet. Rostiga ekrar och en kass fälgbana. Bara att bjuda de 500 säljaren vill ha. Fick hem paketet och bromsskölden hade fungerande mätardrivning och var lika hel som säljaren påstod. Lite unikt idag, ja bortsett från när jag själv säljer då. Klippte av ekrarna och kastade dem tillsammans med fälgbanan i soporna. Kollade navet och det var helt med fina lager. Putsade upp det och la det i det svarta skåpet. När jag köpte objektet hade den tidigare ägaren börjat sin renovering och noga lackerat luftburen svart. Trodde först att det skulle vara simpel leksakslack och att det skulle rinna av enkelt. Det blev jobbigt men till slut lossnade det. Tyvärr passade jag inte processen ordentligt utan den röda originallacken lossnade även den. Så det blir att lackera om luftburken men nu vet jag att den är original åtminstone. Som tur var hade inte den lille renoveraren slipat på de känsliga delarna.
lördag 12 juni 2021
Puch Florida 1972 - motorn rengjord
Nu har jag rengjort motorn från smuts, oljekladd och annat som fastnat. Man kan konstatera att Floridan förmodligen hamnade i någon vårdslös tonårings ägo ganska tidigt i livet. Och att den förmodligen inte rullat många meter med det hemmagjorda trimmet. Men att skruvar skruvats i och ur sina lägen ett antal gånger.
Kolla in växelaxeln - perfekta splines och ingen rost. Tändningsdelarna är ännu original. Och kåporna var hela. Det slutliga förfallet måste ha skett när fläktgallret förlorade sitt galler. Eller blev ”custat”. Ett sådant måste införskaffas tillsammans med en klädplåt över drev och kedja. Jag hittade en fin TRM-cylinder med plugg och ett fint original topplock i mitt svarta skåp. Med en liten suck konstaterar man att det också var den sista. Den här pandemin har verkligen satt käppar i hjulen för all typ av insamling av delar. Och min idé om att det är bäst att sälja av minsta lilla skruv på Tradera så att min familj slipper att ta hand om innehållet i skåpet när coronan tar mig. Otroligt korkad idé som aldrig skulle genomförts. Sanningen är att den som har flest delar när han dör vinner.
lördag 5 juni 2021
Puch Florida 1972 - genomgång av vad som fattas
Så har den fått lämna lägenheten i Norrköping och tillfälligt flytta hem till Ramlösa. Har plockat isär och rengjort allt som är dugligt. Ramen är helt okej, lite bulig i ramslutet och ett litet rosthål. Svingen behöver en ny bussning till stötdämparna och nya bussningar till stödaxeln. Men det fattas nu delar. Typiskt att man rensade ut allt överblivet i höstas. Hittade ett lyfthandtag på Tradera. Men jag behöver nu en hel bromssköld fram, en gummidämpning till Bategusadeln. Ett styre. Ett stag till fotbryggan, en baklampa, ett fläktgaller, lite axlar, en klädkåpa och lite annat smått. Hoppas att marknaderna drar igång i höst för det går inte att handla på Tradera längre. Hittar man något så vägrar säljaren att berätta om delen är trasig eller ej. Och vill man chansa så är det många som bjuder hej vilt. Man kan säga att del personer fallit avsevärt i anseende, och som dessutom ser sig själva som ärliga experter och håller koll på alla andra på Facebook. Nä fy fan. Här är svaret jag fick när jag ställde en fråga om vilka delar i hög som var hela eller trasiga. ”Det är blandad kompott”. Tror någon att den säljaren har hela delar, nej vill förmodligen bli av med trasigt skit. Av detta kan jag dra slutsatsen att det kommer att ta tid att få ihop denna mitt sista bygge. Hjulen blev fina, i det närmaste rostfria. Alltid något.
fredag 21 maj 2021
Trimmare - ett eget folkslag
De här delarna mötte en när man öppnade den här motorn. En kolv som nästan sågats bort, en topp som idiotplanats och framför allt en TRM-cylinder som totalt vanställts. Man kan undra vad vissa har bakom pannbenet.
tisdag 18 maj 2021
Bing 12 - kärt barn med många beteckningar
Och det finns fler än dessa. Vilken skillnad det är har jag aldrig lyckats utröna, (och då menar jag inte den uppenbara skillnaden, choke för vajer, eller som på bilden med spak) mer än att på de äldre sitter Bingloggan på sidan av insugsröret och på senare uppe på. Ibland ser de ut som på bilden, med någon gjutring kvar.
Orsaken till att jag grottade ner mig i detta är för att en förgasare med beteckningen 1/12/173 följde med mitt nya Florida-objekt. Nålmunstycke 2,15 som det brukar vara och inga andra skillnader.
Av tabellen nedan kan man se att den är avsedd för Puch, men jag hade förväntat mig 1/12/225.
Puch förgasare 1/12/X vinklad / böjd 12 mm:
• 1/12/122. Puch modell MS 50 V, VS 50 D samt DS 50 samt Tomos och Koper.
• 1/12/172. Puch modell DS 50.
• 1/12/173. Puch.
• 1/12/183. DSV Tween.
• 1/12/196. MS 50 V, MS 50 V3, MV 50 K och MV 50 KA.
• 1/12/197. MS, DSVN, VSDK, VSV, MV, och DS 4.
• 1/12/198. MSD och VSD.
• 1/12/199. MS/a, VSD, VSDK, DSK, DS 4, MV 3, och DSKN.
• 1/12/223. DS 50.
• 1/12/224. Puch.
• 1/12/225. VZ, VN, MV, V3 och DSVN.
• 1/12/231. VZV.
• 1/12/233. MS, MV, VSD och MVV-3.
• 1/12/235. Puch.
• 1/12/244. VZ.
• 1/12/256. MVKXF och MSKTL.
• 1/12/266. M 50.
• 1/12/274. MV-4 K3 och VZ-3.
Nu finns det också en rad nummer som inte står i listan ovan. Som tex 1/12/38 och 1/12/86. Dessutom hittade jag precis en 1/12/124 och en 1/12/247. De första är exempel på de allra äldsta där loggan sitter på sidan av insuget. Men det finns undantag 1/12/86 finns med loggan både på sidan och uppe på insuget. Börjar det bli rörigt, ja det är du inte ensam om att tycka. Fortsättning följer när jag kommer på mer fakta.
onsdag 12 maj 2021
Puch Florida 72 röd nytt objekt i min övernattningslägenhet
Ett inlägg i en grupp på Facebook ledde till att jag tog en tripp upp till en liten by utanför Uppsala. Här hittade jag det här objektet. En röd Florida från gränslandet mellan 1972 och 1973. Originallack och med en hel motor i en låda bredvid. Ramen helt okej. Ingen hade hunnit göra något mer än att lackera luftburken svart. Det finns naturligtvis en del märkliga delar på den som åker direkt i skrotbingen. Men man kan inte få allt för en liten slant. Dessutom fick jag med en extra luftburk av bakelit, märkligt nog hel. Så på nytt en del till ytterligare en vit 64. Den som spar han har.
torsdag 25 mars 2021
Såld! Tomos 1960 med motor från Florida 64
Såld!!! Originallack. Har en tvåväxlad crick-crack från 64 som gått 500 mil på just nu.
Originalmotorn medföljer, matching numbers. Gärna byte med Puch Alabama 66-67.
Nu är det dags att skiljas även från denna om någon är intresserad. Toppfart 34 km/tim.
Går mjukt och fint. Originalmotorn medföljer matching numbers.
Lämna gärna din kommentar
Nu är det dags att skiljas även från denna om någon är intresserad. Toppfart 34 km/tim.
Går mjukt och fint. Originalmotorn medföljer matching numbers.
fredag 5 mars 2021
Magurafynd - helgjutna armar och en NOS Merit ljusomkopplare
Så hittade jag två handtagsarmar från Magura. Den ena är den första modellen med liten knopp i änden. Lite tunnare och smäckrare än den senare armen med knopp. Minns inte exakt vilket år den kom, kan det vara 1971? Mejla mig gärna om du vet säkert. Den utan knopp sitter på alla mina moppar eftersom jag är fast i 50- och 60-talen. Eftersom det inte finns några veteranmarknader i denna pandemitid blir fynden lite mer speciella. Även mycket små. Som när min min som fick en NOS Merit ljusomkopplare av sin hyresvärd och som han till slut donerade till mig för ett tag sedan... I affär maj 1986 och kostade då 49 kronor.
Lämna gärna din kommentar
torsdag 11 februari 2021
Äntligen varmt och skönt om baken
Äntligen hittade jag sadelöverdrag av fårskinn med bra passform. Superfint sydda av Viviannes Skinnprodukter. En firma jag hittade på Facebook. Hon tog 150 kronor styck och frakten ingick. Som hittat tycker jag. Som jämförelse finns det någon som säljer överdrag gjorda av polyester som mest lämpar sig för en cykel på Tradera för 95 spänn + plus frakt. Jodå jag har även ett sådant men kunde lika gärna ha kastat pengarna i soporna. Därför blev jag jätteglad för de här sköna välsydda överdragen.
Lämna gärna din kommentar
torsdag 14 januari 2021
Såld!!!! Puch VS50L till salu utrustad med treväxlad pungmotor / crick-crack
Puch VS50 L till salu, enligt ramnummer sen 58:a. Den gröna lacken original. Luftburken hittad i Tyskland. Hjulen från Österrike, fina utan rost. Det sitter en treväxlad cric-crac, fotväxel, på just nu. Kan även sälja den med tvåväxlad crick-crack, fotväxel, eller utan motor. Originalmotor, tvåväxlad handväxel, matching numbers medföljer, dock ej komplett. Ny fotbrygga, nytt avgassystem. Diverse nya och NOS-delar har använts när den sattes samman. Rostigt bakskärmsslut. Fler bilder på begäran. Mejla till puchdakota1966@gmail.com
onsdag 9 december 2020
Puch Florida 1965 provkörd
När jag startade den här för första gången för ungefär två veckor sedan fick jag en smärre chock. Trots att ramlagren var glappfria och den gick runt fint lät den som en tröska. Det var slammer, rassel och obeskrivligt tjutande från kopplingen. Detta la sig något när den blev varm och jag hoppades att oljudet skulle lägga sig om motorn fick gå lite efter den långa dvalan. Men det blev bara knappt märkbart bättre. Istället började kopplingens dragbult fungera allt sämre. Synd eftersom den pinnade på i nästan 40 helt otrimmad. Så jag tog idag en annan motor från hyllan och gjorde en snabbt byte. När jag var nästan klar upptäckte jag att jag fått tag i motorn till den vita 64:an, den som jag bedömde krävde renovering efter att ett litet ramlagerglapp konstaterats. Jag har aldrig provkört den så hur detta skulle sluta hade jag ingen aning om. Slutförde ändå monteringen och var beredd på att byta ytterligare en gång. Men kompet var bra och den tuffade igång tämligen enkelt. Körde ett par mil med flera stopp. Visst den gick lite trögt i början och jag hade mina onda aningar. Till slut visade det sig att denna motor går hur bra som helst. Inte ett ljud från kopplingen. Det enda minus jag kunnat konstera är att det låter hemskt när man lägger i ettan. Tror dock att detta kan mjuka till sig efter ett tag.
torsdag 5 november 2020
Puch Florida 1965 - redo att ta hem till Ramlösa
Nu är den klar. Det blev en fin moped till slut. Inköpt i början på juli och klar i början på november utan allt för mycket stress. Monterad i en övernattningslägenhet, faktiskt den fjärde på fem år. Nu återstår bara att få plats för den. Hade hoppats att Dakotan från 69 slulle hitta en ny ägare. Men det blev som vanligt bara en massa snack och lite verkstad från dem som var intresserade. Får väl testa på Tradera istället. Det är något visst med vita Floridor eller hur...
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)