Lämna gärna din kommentar
lördag 3 december 2022
Hittade en fin Abeko-vajer i en hög från Tradera
I veckan som gick köpte jag en hög med handtagsdelar. På ett av handtagen satt en gasvajer, den som passar de äldre gashandtagen med lucka. Den kan inte ha varit använd så värst länge för den blev som ny efter tvätt, puts och lite olja. Den är lite längre än original så någon bytte kanske till ett något högre styre. Snodde en bild från nätet så kan ni ser hur originalkartongen ser ut. Själv har jag haft några som jag använt genom åren, men jag har aldrig lagt märke till att de faktiskt stämplade sin logga i vajerhöljet.
onsdag 23 november 2022
350.2.10.201.8 var ett hett nummer för Puchsamlare
Innan det började nytillverkas topplock för några år sedan var det här numret ett hett byte på veteranmarknader och Tradera. Det ger en höjning av kompet och gör därmed att motorn bättre orkar med om man säger så. Man fick betala 300 för ett i fint skick med alla flänsar i behåll. Dagens samlare går in på nätet och klickar lite och får hem ett liknande topplock, utseendemässigt inte lika smäckert men med samma egenskaper och samma nummer från gjutningen. Och har man aldrig sett originalet kanske man inte bryr sig heller. Jag kan tycka att det var roligare förr, lite mer utmaning om man ville ha vissa saker.
Så här såg fyndet ut på Tradera
Det här hittade jag på Tradera i en auktion med två topplock där det ena hade avbrutna flänsar. Båda lortiga och bilderna var mörka. Men jag såg direkt vad det var. 49 spänn kändes överkomligt.
Jag har naturligtvis jobbat men rengöring och puts på min lediga tid helt oberörd av samhällskrisen som råder.
Vill du ha kontakt med mig mejla till puchdakota1966@gmail.com
lördag 12 november 2022
Bosch - så många nummer och så luriga
Puch i Sverige brukar ha 1.217.031.282 monterade från fabrik. Sachs 088 i slutet. Jag har här diverse olika nummer på tändsystem som jag samlat på mig det senaste året. Sitter och monterar ett efter ett på mitt senaste motorprojekt. Drar runt motorn och ser om det kommer någon gnista. Ibland får man justera brytarna smörja lite och så kommer gnistan. Men om det verkligen funkar vet man bara när man försöker starta en motor. Gnistan kan vara för svag och dö när den utsätts för kompet. Och motorn kan misstända eller börja lukta bränd transformator. Men i regel om man fått gnista så startar motorn i åtta fall av tio försök. Av mina nio tändsystem ger nu fyra gnista. Alltid en början. Edit: efter några timmar tröttnade jag och efter att ha hittat ett par till beslutade jag mig för att lägga ut de övriga på Tradera. Det finns gränser även för mig.
onsdag 5 oktober 2022
Varför är nya packningar så jävliga att få rätt
Arbetade lite med min nästa motor - ännu en tvåväxlad crick-crack. Den åttonde i ordningen kanske, har tappat räkningen nu. Bytte lameller och stålskivor efter att ha rengjort den ordentligt. Hade en packning till motorkåpan hemma, nog någon standard från märkligt land eller så. Fuktade den innan montering och satt sedan och pillade och fick den att nästan sitta rätt. Men den sista böjen ville aldrig riktigt passa. Men om jag har tur funkar det. Annars får jag börja leta efter bättre fabrikat.
tisdag 4 oktober 2022
Puch Dakota - 15-års moppen 9332281
Tyvärr det enda som finns kvar. Köpt ny i februari 1977. Saknad är den lite grand. Men jag har haft och har så många andra att leka med så jag överlever. Men om du har en skrotig ram eller trasigt motorblock med det här numret hör av dig. Du blir belönad.
lördag 17 september 2022
Meteor - även cylindrar till Puch
Ibland trycker jag på budknappen på Tradera eller eBay trots att den välmenande inre rösten försöker säga att ”du har redan flera sådana motorer, du kan väl köpa andra modeller, med fler växlar. Det är ju populärt och då kanske du till och med kan sälja den vidare om du tröttnar.” Det här var ännu ett sådant tillfälle. Någon vecka senare hämtar jag ut min sjunde tvåväxlade pungmotor. Varför kanske du undrar? Mitt svar - jag vet inte. Outgrundliga äro en samlares tankar. Men jag fick ju en komplett förgasare och ett fläktgaller till årsmodellerna 66-68. Delar som jag förvisso redan har men som alltid kan hitta en plats i mitt svarta skåp. Den här gången satt det dessutom en cylinder från italienska Meteor på motorn från 1963.
Här måste jag erkänna att jag la ut en bild i en grupp på Facebook med loggan och bad om hjälp. Jag hade glömt både Meteors namn och logga. Och ibland är de här grupperna bra och man kan friska upp minnet.
Här känner jag själv att jag för typ tio år sedan tog reda på om Meteor var leverantör till Puch precis som TRM och Elko eller om de enbart verkade på eftermarknaden. Svaret kan dessutom finnas i min egen blogg, i någon mening någonstans.
Jag mejlade det italienska företagets informationsavdelning och igår kom svaret: Sorry sir, we can not helt you. Om man inte förstod min fråga på engelska och kanske trodde att jag vill köpa en sådan gammal cylinder får jag aldrig veta. Man får vara glad att man fick ett svar trots allt.
Någonstans inombords visste jag att skulle få det svaret, ingen där orkar svara på en fråga från en galen svensk.
När man ser svetsen för att säkra pluggen som krävdes i Sverige och Danmark tror jag att de kanske trots allt var en leverantör till Puch i början på 60-talet precis som flera andra företag. Och Italien är ju nära Österrike.
fredag 9 september 2022
September 2022 - Puch Dakota 1966
Fotograferad i motljus vid gatukontorets lager av grus, gatsten, skyltar och annat jox längs järnvägen på vägen hem till Ramlösa. Jag försökte skapa lite dystopisk 60-tals stämning där den gröna lacken blir mer svart. Kör man bil ser man aldrig sådana här gömda platser.
lördag 3 september 2022
Så var Degeberga veteranmarknad september 2022
Årets höstmarknad var inte mycket att hurra för tycker jag. Hälften av säljarna sålde loppisprylar - kopparpannor, porslin och diverse skit som inte hade ett dugg med fordonshobbyn att göra. Och många säljare begärde också hutlöst betalt för trasiga delar. Inte som förr alltså. Det jag också sett som en tydlig trend är att begagnade nytillverkade delar gör sitt intåg i skräplådorna. En lite varning att vara observant alltså.
Själv valde jag att köpa ett NOS växellådshus till en treväxlad pungmotor för 250 spänn. Lite saftigt kanske men en bra del att ha liggande. Sedan hittade jag en stötdämpare till Dakota 66-67, visserligen öppnad men ser ut som ett bra objekt att ha som projektrenovering i höst och vinter. 200 fick jag betala för den. Och så en låda M7 för 85 kronor. Min förra låda köpte jag för tio år sedan och då kostade den 60 kronor.
Puch Alabama 64 gick mig ur händerna
Den här härligt orörda Alabaman fanns på auktion på Hälsinglands Auktionsbyrå. Hade förhoppningar om att köpa den men priset rann iväg i slutet och hamnade till slut på 17000 före avgifter på 18 procent. Så en bit över 20 papp fick köparen betala. Jag hade tänkt mig 7500, så jag får väl uppdatera min prisuppfattning något inser jag. Bilderna har jag lånat av auktionsfirman och bör väl inte spridas vidare utan att ange källan.
Den här auktionen gick om. Varför vet jag inte. Och då såldes den för 6000 vilket betyder strax över 7000 med avgifter. En ganska stor skillnad. Jag själv lade 5500, näst högsta budet. Har en liten känsla av att allt inte står rätt till, men det kan också vara mina paranoida tankar. Kommer den en tredje gång ja då vet jag.
torsdag 1 september 2022
September 2022 - Puch Florida 1972
Samma ek som jag placerade den vita Floridan från 65 under. Nu är vetet skördat och ljuset ett annat. Återvänder i oktober med den vita Floridan från 64.
onsdag 31 augusti 2022
Puch Florida 1964 - ännu en motor för hyllan
Så nu har jag jobbat upp ytan på den här tvåväxlade motorn. När jag först fick den tyckte jag att den sjöng lite från ramlagren. Det visade sig troligen bero på att kolven satt felvänd och även körts så ett tag. Två fula men inkörda repor på vardera sida i TRM-cylindern. Topplocket var planat, kicken rostig och drevet bara 10 kugg. Nu har jag vänt kolven rätt, hittat en finare kick i det berömda svarta skåpet. Där fanns också ett perfekt original topplock. Undrar var alla delar kommer ifrån… Nåväl känns bra att ha ytterligare en motor om något händer. Delarna till de här motorerna blir bara svårare och svårare att hitta hela.
torsdag 18 augusti 2022
Lösning för oss längre Dakotaägare
Jag är ju lång och ibland känns Dakota lite för liten. Idag när jag plockade fram en grön för årlig genomgång och putsning kom jag på att jag kunde sätta Floridans lägre fotpinnar på istället för de lite högre som är original. Benen fick helt plötsligt tre cm mer utrymme. Samtidigt tog jag av det löjligt låga styret och satte på ett högre av 70-talssnitt. Helt plötsligt fick jag känsla för att köra Dakota igen. Och när jag ändå höll på satte jag dit en ny huvuddel till gashandtaget så att man slipper den där glidande känslan av att tappa handtaget. Funkade riktigt bra. Åtminstone om man behåller den gamla Magura-armen. Jag saknar chokereglage på denna och lägger heller inte så mycket tid på att leta upp detta
fredag 12 augusti 2022
Augusti 2022 - Puch Florida 1965
Fotnot: Det här är min moped och inget gammalt reklamfoto som några ställt frågor om. Jag trodde att det framgick med tanke på låset på pakethållaren till exempel.
måndag 18 juli 2022
Puch Florida 1964 - Ny motor att pryda hyllan med
Ett inköp för att det är kul. Sjunger lite i ramlagerna men jag tror inte att hyllan bryr sig om det. Nu ska det putsas i sommar. När regnet kommer.
lördag 16 juli 2022
Puch Florida 1972 -,bara att åka nu
Föll till föga och köpte en ny klädplåt med logga från Puchverkstan.se. Orkade inte leta efter en original. Den nya passade fint och det finns inget att klaga på. Ja glipan mot fläktkåpan kunde varit lite mindre, man får faktiskt vara glad över att man köpa en sådan. En original som var nästan hel gick på 800 kronor sist jag såg en till salu.
tisdag 5 juli 2022
Mer om centralstöd till Puch Florida nu med svar från NTS
I mitt förra inlägg orerade jag en del om de nytillverkade stöden från NTS. Jag var irriterad på att bredden skiljde fem centimeter i basen. Nu har jag fått svar från NTS som hävdar att det finns åtta olika artikelnummer. Jag kan inte säga emot eftersom jag saknar kunskap. Men det betyder att det som säljs är en kopia av de stöd som satt monterade på de sista årgångarna.
Här är NTS svar:
Hejsan Mikael,
Det finns många olika originalnummer för stödet till Puch Florida (8st som vi hittar). Puch ändrade lite hejvilt.
Stödet vi har motsvarar ett av de senare med nr. 350.2.24.000.2 & 350.2.24.100.2. För 199/201mm stödlagerrör.
Dock har alla stöden har ersatt varandra.
Det har bara funnits ett centralstöd för eftermarknad.
Med vänliga hälsningar/Kind Regards,
Mattias Eriksson
Norscand Import AB – NTS
lördag 2 juli 2022
Nytt stöd med cowboystil - 5 cm för brett
Nytillverkade delar kan ibland vara fantastiska men lika gärna missfoster som aldrig borde ha sålts. De nytillverkade stöden till Puch Florida och äldre MS och VS-modeller tillhör de sistnämnda. Här ett nytt jämfört med ett original. Det nya är 27 cm brett i basen när ett original är 22. Min undran är varför inte kopiera stödet rakt av. Ingen konstig del och relativt enkel att tillverka. Jag har mejlat NTS som är den stora grossisten och som tar fram och nytillverkar delar. Får jag svar gör jag ett inlägg.
Här ett mejl jag fick av mopedrenovering.se när jag frågade dem om bredden med anledning av att de hade ett stöd i nytt utförande på sin hemsida.
Hej Mikael,
Vad vi vet och lyckats hitta så finns det bara en tillverkare av dessa, våra ser ut att ha samma mått som den du skickade, cc 26cm
Vi har påtalat detta för NTS i omgångar.
Så tyvärr är det nog bara begagnat som gäller för din del om du vill vara på originalmåttet, annars bygga om eller tänka att den står stadigare när den är bredare.
--
Mvh Samuel Edling
https://www.mopedrenovering.se/
info@mopedrenovering.se
fredag 1 juli 2022
Puch Florida 1972 - provkörning
Lämna gärna din kommentar
Det blev en spännande provkörning. Mycket skrammel från fläkttallriken. Kedjan sträckte sig, använde en gammal begagnad eftersom jag glömt att köpa en ny. Kopplingen visste jag att den hade klibbat ihop. Så efter 20 minuters körning på plan väg började kopplingen funka. Stanna och justera. I slutet hoppade kedjan till slut av så jag kom hem med riktigt oljiga händer. Fläkttallrikwn åke av. Den var inte plan. Tog en sprillans ny som jag hade liggande. Konstaterade att om jag satte på ett 13 kuggars drev fram så slapp jag att korta kedjan. Och det blir ju även enklare att testa med en urpluggad cylinder längre fram. Snabbt ut igen och jag kunde konstatera att skramlet var borta och TRM-cylindern inte hade något problem med dra två kuggar mer fram, jo uppför förstås. Det får man leva med. Körde sedan en timme utan problem. Mätaren visade 40 när den fick varva ut. Testade mot en hastighetsvarnare som polisen satt upp - 34 visade den och ett stort tack. Så två km mer med ett större drev. Den visade 37-38 med 11 kuggar fram tidigare under dagen vilket är ungefär 30. Kunde även konstatera att halvljus och bakljus funkade. Men icke helljus. En rätt bra dag och bygget av den här Floridan slutade ganska lyckligt trots initiala problem som jag skrivit om då och då under åtet som gått. Har nu beställt en ny klädplåt av puchverkstan.se, naturligtvis den med logga för fint ska det vara. Och lite dyrare.
torsdag 30 juni 2022
Puch Florida 1972 -,redo för provkörning
Jag vet att den startar och låter okej i ramlagerna. Men annars blir det en överraskning. Och antagligen är det mycket småfix kvar, det brukar det vara. Jag hade ingen bra kabelstam och omkopplare från styret ned till framlampan så jag köpte ett nytt kit av mopedrenovering.se för 189 kronor. Märkliga färger på kablarna och jag vet faktiskt inte om jag fått ihop det rätt. Testade dödaren och den är åtminstone rätt. Jag får knåpa ihop en egen kabelhärva i vinter för kablar till tutan saknades. Nu fattas jag bara en klädplåt över drevet sedan så ser den helt okej ut. För ganska precis ett år sedan var den en hög med delar av olika märken som jag släpade hem från en liten by utanför Uppsala. Trots att jag inte gjort något åt bakskärmsslutet som är lite buckligt och kedjeskyddet som fått en bit avklippta blev det ingen billig affär direkt. Räknar man ihop inköpskostnaden på 4500 kronor med de delar jag köpt, både nya och begagnade, samt lämpligt som låg i lådorna hemma, blir det ungefär 14500 kronor. Kanske är helt okej för en Florida med matching numbers med originallack. Bara luftburken och lamphuset som är omlackerade. Sälja den går inte, tveksamt om jag får tillbaka mina utlägg, så den får väl stanna fyra, fem år. Vi hoppas att den rullar på bra. Pluggen är kvar och 11 kuggar fram. Kan den toppa 32 får man var nöjd.
Och jag insåg att den gamla ljuddämparen från 64:an nog sett sina bästa dagar. Så jag köpte ännu en ny. Passade hur bra som helst. Och om kag nu ska ge det kritiserade företaget NTS lite cred, så var de svarta handtagsgummina, kopior av Magura, riktigt bra. Kan verkligen rekommendera dem.
Lämna gärna din kommentar
måndag 30 maj 2022
Puch Florida 1964 - slitvargen fick ett nytt avgassystem med perfekt passform
Eftersom jag behöver ett avgassystem till min Florida från 1972 köpte jag ett nytt komplett från mopedrenovering.se för 995 kronor till min vita 64:a. Det gamla original kan få ha gjort sitt på den vita men det duger stt använda ett tag till på den röda.Genom åren har jag köpt fem, sex nya avgassystem och de har alla passat bolt on. På nätet har man läst om folk som inte fått dem att passa och när jag förklarat att det är inga problem har man nästan blivit idiotförklarad. Så här gör man. När man ska montera systemet lossar man ändstycket så att man får lite spelrum för fästet på mantelröret. Man behöver inte ta loss det helt. Sedan är det bara att först fästa böjen i cylindern och spänna. Sedan passar man in det andra fästet med bromshållaren, fäster skruvarna lite. Sedan spänner man åter ändstycket och avslutar med att spänna fast bromshållaren. Ett tips här är att kolla att det finns tätningsgarn mot böjen innan och inte vrålspänna muttern där bak. De nya kan ha svaga gängor. Använd en extra M7-mutter för att låsa fast den första muttern. På de nya sitter det en M7 som passar en hylsa storlek 12. Varför vet jag inte, men en extra mutter som passar hylsa 11 löser problemet. Nu köpte jag komplett färdigmonterat system från mopedrenovering.se för att jag är lat. Jag vet inte om dessa system skiljer sig från de i lösa delar eftersom tex puchverkstan.se bara säljer dem i delar, åtminstone sist jag kollade just med tanke på att folk länge klagat på passformen. Jag tror helt enkelt att de som klagar inte vet hur man monterar dem vilket är lite trist för de som säljer delarna.
Lämna gärna din kommentar
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)