torsdag 3 januari 2019

Puch Lyx - framskärm på plats

Så var framskärmen också på plats. Hela veckans planerade arbete gjort redan första dagen. Okej får väl jobba lite med motorn då. Det fanns naturligtvis inga skruvar till skärmens delar, upptäckte att gamla fläktskruvar passade utmärkt tillsammans med nya låsmuttrar. På så vis slipper man en del nya blanka störande moment, men dessa går inte att undvika helt. Så är det när man köper objekt som någon annan skruvat ner för att göra en totalrenovering. Det är ett under att de vitala delarna finns kvar och inte är förstörda. Hade man hunnit börja slipa så hade jag backat vid köpet. Nu finns det hopp trots allt.
Nu ska skärmkråkan sättas dit. Det som förbryllar mig är de extra hålen på sidorna fram på skärmen. Undrar vad man monterat där en gång i tiden - små extraljus kanske...







Puch Lyx framgaffel - nu klar och väl fungerande

Äntligen. Letade i gömmorna och hittade en bra nedre gaffelhylsa - dock av metall eftersom den var av nyare snitt. De äldre original är av någon typ av bakelit verkar det som. Så jag var osäker på om det skulle fungera. Men med nya tätningar och ATF-olja från 00-talet, 59 för en liter Shell Donax kostade den då, fick jag en mycket väl fungerande framgaffel. Nu kan man börja planera för monteringen av chassit.




Så här ser de gamla hylsorna ut. Väger nästan ingenting jämfört med de senare i metall.



tisdag 18 december 2018

Puch Lyx framgaffel - ett himla pill

Att köpa en Puch Lyx i molekyler är minst sagt en utmaning. Just nu pillar jag ihop en framgaffel. Fixade nya tätningar av Björn på Puchverkstan i höstas. Först nu har jag tagit mig tid till att göra jobbet. Av fyra glidhylsor visade det sig att jag hade två övre och en undre, den fjärde såg likadan ut men av helt fel dimension. Undrar hur den hamnat i lådan. Bara att köpa en ny dock, tur att det finns välsorterade butiker numera. Förr hade man varit tvungen att leta upp en begagnad gaffel och skrota ner för att hitta rätt delar. Tyvärr får arbetet nu ligga nere några dagar.



söndag 18 november 2018

Fixar två hjul till min Puch Lyx original från Österrike








Här använde jag en komplett sats för bakhjul från mopedrenovering.se för 349 kronor och då ingick även hjulaxel med mutter. God passform. 
Hjulet har jag köpt på eBay i Österrike, hittade även däcket där - ett NOS från Semperit. Alltid kul med originaldelar. 


Om någon behöver vägledning så har jag snott tre bilder med monteringsanvisningar och reservdelsnummer. Håll tillgodo.


lördag 15 september 2018

Rengöring och lagring

När jag köper delar måste jag rengöra dem innan jag lägger dem i mitt reservdelslager. En god regel även om det ibland tar mycket tid. Här ett gäng bromssköldar till Florida och Alabama. Några blänker fint.





torsdag 6 september 2018

Inköp från Österrike - alltid kul att få paket från Richard

Man kanske skulle lära sig att ekra hjul. Ett NOS Semperit till Florida och ett perfekt framhjul. Glädjen är stor men hur ska man få plats med allt.





torsdag 30 augusti 2018

Amstel - holländare med Puch-motor

I Holland fanns Amstel som sålde modeller med Puch-motor. Fick upp ögonen för denna modell efter att ha sett en som var till salu på Blocket. Vet inte så mycket mer just nu men ska googla runt senare idag. När modellen på Blocket är såld kan jag lägga upp en bild på den, men det känns inte rätt just nu så en gammal reklambild får duga så länge.



fredag 24 augusti 2018

Puch Lyx luftburk från Tyskland

Så kom äntligen luftburken från Tyskland med originallack och extra lock. Dessutom ett fint tanklock. Nätet är som vanligt skönt att ha tillgång till.



torsdag 23 augusti 2018

Tanken till Puch Lyx har fått lack

Åkte ut till Björn på Puchverkstan och skaffade rätt lack till tanken. Och från Chevell73 på Tradera kom två tankgummin och ett avgasfäste. Alltid kul med originaldelar. Passade också på att köpa hem ett lamphus till Florida av samma säljare. Helt intakt vilket inte är helt lätt att hitta längre.





fredag 17 augusti 2018

Tankar om Lyx

Jobbar med en tank till Lyx-projektet. Jag fick inte med någon i köpet men jag plockade fram en som jag köpte på Degeberga vårveteranmarknad i maj i år. Hyfsat krom utan bulor. Svart lack. Under lacken hittade jag den vinröda lacken som fanns på den röda Lyxen från 57. Snacka om flax. Så en tank från rätt tid om än i en annan kulör. Kör med kraftig färgborttagning innan jag skrapar den ren från alla färgrester. Nu ska den bli cremefärgad istället.











fredag 10 augusti 2018

Puch Lyx sen 1958

Nu har jag gått igenom mitt nya objekt. En sen Puch Lyx från 1958. I försäljningsbroschyren ska de vara helt gröna men kom sent 1958 med cremefärgadad tank, lamphus och verktygslådor. Motorn visade sig vara helt i ordning och måste ha körts bara för några år sedan. Man kan undra över var i landet den kommer ifrån. Men med Atlas Copco klistermärken kanske man kan härleda detta. (Efter lite Googlande har jag kommit fram till att den borde ha rullat i Nacka eftersom Atlas Copco hade sitt huvudkontor i Sickla, Nacka, med drygt 2100 anställda.) Däremot tycks den ha haft den tidens ombyggnadskit för fotväxel av växelaxeln att döma. Hmmm, återställa till handväxel eller skaffa ett sådant kit? Jag har rengjort och putsat på chassidelarna och det känns som om jag kan återställa den hafsiga demonteringen till en vacker maskin med patina. Ska bli kul detta. Fattas bara rätt stötdämpare, kanske kan låna paret från mitt Tomos-projekt som rullar samtidigt.





tisdag 7 augusti 2018

Puch Lyx i delar blir något att bita i

Fin patina. Här gäller det bara att skruva ihop allt i rappet. Nyekrade hjul och ny luftburk ingick i köpet, saker som jag inte vill ha, så det blir Tradera direktpå dem om ingen som läser detta behöver, bara att höra av sig i så fall.







onsdag 25 juli 2018

Tomosprojektet - original med mer rost än krom eller lite finare från Puch

Först tänkte jag inte så mycket på det, men originalhjulen har en lite annorlunda profil på fälgarna. Rakare kant utanför ekrarna. Båda hjulen dock tvåkors-ekrade. Det ser onekligen lite fräckt ut med rost - det är ju också tidens mode. Kör nog med originalfälgarna och det lite torrspruckna Semperitdäcket fram. Bak får det bli Continental som vanligt.







Leta i den här bloggen