onsdag 8 september 2021

Puch Florida 1972 - Stödet på plats

idag monterade jag ett nytt stöd med alla delar nya, inklusive bussningarna i vaggan. Just bussningar har jag aldrig bytt tidigare. Var först lite förbryllad eftersom de var lite för stora för att passa i utrymmet som fanns när jag tagit bort de gamla. Efter ett par minuter körde jag min gamle fars metod. Ta fram en rejäl hammare och smäll till fanskapet. Det som hände var att precis rätt mängd plast skars av och de båda bussningarna satt som en smäck. Ibland funkar bondearvet utmärkt. Sedan upptäckte jag att den nya stödaxeln var för grov. Så jag fortsatte i samma anda och filade upp dem något.Och det var likadant med hålen i stödet. Fick ta bort pulverlackeringen för att axeln skulle gå igenom. Misstänker att axelns mått nog inte är så exakt. Jag passade även på att byta en av bussningarna till bakre stötdämparna. Det satt rester av den gamla kvar. Omöjlig att pressa ut med bult och stödhylsa, så jag tog ett bågfilsblad och delade metallhylsan försiktigt. Sedan var det bara att ta en tång och vricka en stund innan den lossnade. Den nya gick däremot lätt att pressa in med hjälp av en bult och hylsa. Det sa bara smack. Lämna gärna din kommentar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv här om du vill kommunicera med mig. Du kan också mejla till puchdakota1966@gmail.com

Leta i den här bloggen