onsdag 16 mars 2022

Fin Wittkop-sadel helt original och hel

Jag såg den här sadeln på Tradera och var helt enkelt tvungen att köpa den. 601 kronor. Helt okej tycker jag. Enligt säljaren ska den ha suttit på en Puch MS50 från 1955. Det är dock inget jag kan verifiera men jag vet att tidiga Puch Maxi hade sadel från Wittkop. Satt och kollade på nätet och sadelmodellen på MS50 från 54-55 ser lite annorlunda ut. Och det gör den även på Maxi. X-30 hade väl Bategu? Den här har fästen för verktygsväska. Jag får väl googla runt och hoppas på tur i sökandet. Wittkop finns ju än idag. 
För att rengöra den använde jag läderbalsam och resultatet blev över förväntan. Den är lite spröd i kanterna och lite torrsprucken  undertill. Men efter min behandling blev den mjuk och fin. Ska lägga den till samlingen av delar. Om någon vet mer exakt på vilka modeller sadeln satt på mejla gärna till puchdakota1966@gmail.com

Färdig sadel
Såg här såg sadeln ut med ena halvan påbörjad med läderbalsam
Obehandlad underdel
Behandlad underdel
Original logo ytan obehandlad
Färdig yta


Lämna gärna din kommentar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv här om du vill kommunicera med mig. Du kan också mejla till puchdakota1966@gmail.com

Leta i den här bloggen