tisdag 1 mars 2022

Växelhus till tvåväxlad Puch 1963 fixas till

Just nu jobbar jag med en motor som suttit på en tvåväxlad Florida från 1963. Jag har ingen plats för fler mopeder men motorer kan man ju samla på istället. Man kan ju föreställa sig motorn på en härligt vit ram med gnistrande krom. 
Hur som helst det ursprungliga växelhuset har någon gång varit i något, typ en sten eller betongkant och skrapat bort avtappningsskruven. Hålet fyllde man med plastic padding. Nu har jag påbörjat överflyttning av delarna till ett helt växelhus. Ja helt är det men otroligt repig och skavt. Sidan som sitter vänd framåt är otroligt sliten av väggrus. Tyvärr glömde jag en fast nyckel storlek 14 hemma för att kunna lossa växelaxeln. Jag var helt säker på att det var 13 men icke. Så därför kom jag bara halvvägs. Istället blev rengöringen i fokus. Och det var intressant historia som dök upp. Tunna spån av aluminium kunde man gräva upp ur de nedersta skrymslena. Antagligen därför man kunde hitta den utan tillhörande motor …

Det hela huset





Och det gamla huset

OBS  Läser du det här inlägget på Blogg 1 så beror det på att den sajten stjäl mina inlägg och gör dem till sina egna. Måste vara jobbigt att bygga sin verksamhet på stöld av upphovsrättsligt material. Den riktiga adressen är puchsweden.blogspot.com 
Lämna gärna din kommentar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv här om du vill kommunicera med mig. Du kan också mejla till puchdakota1966@gmail.com

Leta i den här bloggen