lördag 9 mars 2019

Puch Lyx - helt klar

Idag den 9 mars är Lyxen klar, lätt modifierad för att passa min smak. Elen kopplades utan problem. Däremot hade jag glömt bort att byta packboxen på växelaxeln men det löste sig på ett par minuter. Hade en ny på plats - hur ofta händer det ... En annan sak var att elkabeln till bakljuset saknades, också en sak jag förträngt, så jag fick göra en provisorisk dragning. Får fixa en lagom tjock ståltråd och dra en kabel mellan inner- och yttre bakskärm i sommar. Nu återstår bara provstart, så riktigt än är jag inte hemma. Men jag räknar inte med några större överraskningar. Nu börjar jobbet med Tomos motsvarighet till den här maskinen. Härligt frisk ljusblå färg som ju var så poppis 59/60.











fredag 8 mars 2019

Köp alltid det dyrare luftgummit - värt varenda krona

Idag använde jag det dyrare luftgummit till Puch för första gången. Har alltid använt gamla halvtorra original och någon gång den billigare varianten som ju var det enda alternativet förr. Hade räknat med en timmes jobb som bara skulle resulterat i något halvdant och där jag placerat filtret från luftburken direkt på förgasaren och hjälpligt fått gummit att täcka. Men det tog bara ett par minuter och med spännringen satt gummit som en smäck. Gummit finns hos Mopedrenovering.se och Puchverkstan.se, kanske även hos andra. Det kostar 85 kronor, 40 kronor mer än den billiga varianten.



Puch Lyx 1958 börjar bli klar - Tomos nästa projekt

Nu börjar Lyxen eller Puch VS50 som den heter på riktigt att bli klar. Kvar bara att koppla el, montera baklampa och till sist en original luftburk i bakelit - fynd på eBay. Det är nu bara själva chassit som är kvar. Resten är utbytt och förbättrat. Men det är originallack och original patina. Som alla ser har jag lagt originalmotorn i en malpåse, matching numbers och en enkel renovering för framtida ägare om det blir så, och satsar istället på en treväxlad crick-crack. Näst på tur är en ljusblå Tomos från ungefär 1960. Ska bli kul. Och all montering sker i den lilla övernattningslägenheten i Norrköping. Delarna till den ljusblå rengjordes förra året i juni tror jag det var. Köpt i Västerås













måndag 4 mars 2019

Delar i brevlådan piggar upp en regnig marsdag

Här är kabelstammen till en Crescent/Monark 1247 som jag hoppas kunna modifiera till Lyxen. Ser någorlunda lika ut även om kabeldragningen är lite olik. Vi får lösa detta, kan inte begära mer för tvåkronor. Hade jag haft en 1247 hade det varit bolt-on. Från samma auktionssajt hittades även två verktygslock med originallist och lite tillbehör. Blir perfekt till den ljusblå Tomos Collibri som står näst på tur. Ska släpa upp ramen med övriga chassidelar till Norrköping nästa tur. Ingen rast ingen ro...





lördag 2 mars 2019

Puch Florida 1964 - embryot

Motorn som jag fyndade tillsammans med en halv Florida 64 för ett tag sedan är rengjord. Här ligger den på diskbänken i min övernattningslägenhet - bäst att upprepa detta så folk inte tror att jag lever med mopeddelar. Jag har ett riktigt hem också... Kolla in tändsystemet, så perfekt skick. Kolven satt hårt så jag köpte en kolvbultsutdragare från Mopedrenovering. Den första jag fick hade en defekt men jag fick en ny med en gång. Snabb service må jag säga. Jag hade aldrig testat ett sådant verktyg förr och jag måste säga att det fungerade perfekt. Nackdelen med att meka i en etta på 27 kvadrat är att man saknar en vettig arbetsbänk och verktygsuppsättningen är vad du fick med dig in en plastpåse. Problemet med den här motorn är att kicken går otroligt trögt. Allt annat snurrar mycket fint så jag misstänker att axeln kärvar i bussningen i motorkåpa. Det får bli uppgiften att fixa den här helgen. Börjar arbeta 14.30 så borde hinna tycker man. Kommer inte längre med Lyxen ändå just nu - måste hem och hämta både delar och verktyg nästa vecka.











Puch Lyx - inte långt kvar

Har fått lite pilljobb gjort den här veckan. Övernattningslägenheten ser fortfarande ut som en verkstad men vad gör det. Kedja, en del vajrar är monterade. Kickfjäderhållaren hamnade som vanligt när man jobbar med en importmotor en bit ut från klädplåten. Axeln är lite längre antagligen för att motorn använts med trampor och fotväxel - vanligt i Nederländerna och Storbritannien. Den här motorn är från Österrike med landsbokstaven A stämplad i blocket. Fint blir det i vilket fall som helst. Kvar nu är att fixa en elstam. Igår ropade jag in en sådan från en Crescent Compakt 1247 för 2 kronor på Tradera. Såg den av en slump när jag jobbade och slängde in budet när det var tio minuter kvar och det lyckades. Har man 1640 positiva omdömen blir man ofta överbjuden oavsett vad man vill köpa, måste vara den svenska avundsjukan som driver folk att bjuda över till varje pris. Hur som helst min plan är att denna kabelstam borde passa med lite lätt modifiering. 





fredag 15 februari 2019

Puch Florida 1964 - dags att planera för nästkommande projekt

En mycket smutsig tvåväxlad pungmotor från en vit Florida. När jag tog av fläktgallret och svänghjulstallriken tappade jag hakan. Det satt ett blankt tändsystem med helt orörda skruvar. Den röda färgen på bulten till svänghjulet berättade att motorn aldrig har varit öppnad. Det här bli spännande. Har äntligen skaffat mig en kolvbultsutdragare efter nästan 20 års återfallsmekande och det berodde på den här motorn. Kolvbulten lär bli svår. Den har nämligen stått utan cylinder men med en trasa över vevpartiet. Vi får se hur det går. Rapport följer. Framgaffeln och lamphuset blev perfekta efter tvätt och vax.





Puch Lyx - det går framåt

Så här långt har jag kommit just nu. En treväxlad pungmotor har tagit plats i ramen och det är skönt att slippa handväxel. Det får vänta tills det är dags för den ljusblå Tomos Collibri som kommer härnäst. Tanken lyfte i vilket fall upplevelsen.Övernattningslägenheten i Norrköping ser ut som en verkstad just nu. Man får hoppas att hyresvärden ej kommer på besök. Tror inte att det dröjer så länge innan jag kan släpa hem den till Ramlösa för en provtur. Problemet är bara att få plats med den, får kanske hänga någon annan moppe i taket. Ack denna samlarmani,



lördag 9 februari 2019

Dagens fynd - ett embryo till nästa vita Florida

Inte så ofta man hittar fina delar med fin lack under smutsen. Även motorn finns. Men ramen saknas. Jag får helt enkelt putsa upp de här och vänta. Perfekt att fördriva tiden med mellan arbetspassen i Norrköping. Tank, hjul och stötdämpare finns hemma i Ramlösa. 





lördag 19 januari 2019

Puch VS50 Lyx återuppstår från en hög skrot


Det har gått ett halvår sedan jag köpte en hög skrot. Nu börjar VS50:n sakta men säkert att återuppstå i övernattningslägenheten. Jag har tidigare bergsäkert konstaterat att den rullat i Södertälje. Den slutsatsen drog jag av Atlas Copco-dekalerna på ramen. Men så fick jag syn på den bevingade hästen. Ja just det - Sydsvenskans symbol. Malmö med omnejd är alltså den rätta forna hemvisten. Fy ätan - nej skämt åsido det var kul även det. Sadeln är en Lepper som jag hittade på Tradera för 50 kronor. Lamphuset fanns på samma sajt och blev mitt för 393 kronor men det har jag berättat om tidigare. Sedan sist har jag konstaterat att motorn är helt slut - den har delats och satts ihop av någon idiot. Och sedan körts när oljan läckt och stödlagret till sist gett upp. Jag orkar inte renovera denna och det känns inte värt kostnaden så jag gör en klassiker - tar en treväxlad crick-crack från hyllan där hemma. Då behöver jag bara fixa ett fotställ. Väl mött.






torsdag 3 januari 2019

Puch Lyx - framskärm på plats

Så var framskärmen också på plats. Hela veckans planerade arbete gjort redan första dagen. Okej får väl jobba lite med motorn då. Det fanns naturligtvis inga skruvar till skärmens delar, upptäckte att gamla fläktskruvar passade utmärkt tillsammans med nya låsmuttrar. På så vis slipper man en del nya blanka störande moment, men dessa går inte att undvika helt. Så är det när man köper objekt som någon annan skruvat ner för att göra en totalrenovering. Det är ett under att de vitala delarna finns kvar och inte är förstörda. Hade man hunnit börja slipa så hade jag backat vid köpet. Nu finns det hopp trots allt.
Nu ska skärmkråkan sättas dit. Det som förbryllar mig är de extra hålen på sidorna fram på skärmen. Undrar vad man monterat där en gång i tiden - små extraljus kanske...







Puch Lyx framgaffel - nu klar och väl fungerande

Äntligen. Letade i gömmorna och hittade en bra nedre gaffelhylsa - dock av metall eftersom den var av nyare snitt. De äldre original är av någon typ av bakelit verkar det som. Så jag var osäker på om det skulle fungera. Men med nya tätningar och ATF-olja från 00-talet, 59 för en liter Shell Donax kostade den då, fick jag en mycket väl fungerande framgaffel. Nu kan man börja planera för monteringen av chassit.




Så här ser de gamla hylsorna ut. Väger nästan ingenting jämfört med de senare i metall.



tisdag 18 december 2018

Puch Lyx framgaffel - ett himla pill

Att köpa en Puch Lyx i molekyler är minst sagt en utmaning. Just nu pillar jag ihop en framgaffel. Fixade nya tätningar av Björn på Puchverkstan i höstas. Först nu har jag tagit mig tid till att göra jobbet. Av fyra glidhylsor visade det sig att jag hade två övre och en undre, den fjärde såg likadan ut men av helt fel dimension. Undrar hur den hamnat i lådan. Bara att köpa en ny dock, tur att det finns välsorterade butiker numera. Förr hade man varit tvungen att leta upp en begagnad gaffel och skrota ner för att hitta rätt delar. Tyvärr får arbetet nu ligga nere några dagar.



söndag 18 november 2018

Fixar två hjul till min Puch Lyx original från Österrike








Här använde jag en komplett sats för bakhjul från mopedrenovering.se för 349 kronor och då ingick även hjulaxel med mutter. God passform. 
Hjulet har jag köpt på eBay i Österrike, hittade även däcket där - ett NOS från Semperit. Alltid kul med originaldelar. 


Om någon behöver vägledning så har jag snott tre bilder med monteringsanvisningar och reservdelsnummer. Håll tillgodo.


Leta i den här bloggen